Slik fungerer W2P for mikrotrykkeriet

PUBLISERT: 28 april 2016
OPPDATERT: 28 april
Karl Rise, adm dir hos Primotek.
Karl Rise, adm dir hos Primotek.

Ifølge Karl Rise, administrerende direktør hos Primotek, kan web-to-print-løsninger være lønnsomme også for mindre trykkerier – forutsatt at man vet hva man vil ha.

En web-to-print løsning kan la deg å gjøre flere forskjellige ting – det kan være alt fra en portal der kundene kan velge mellom produkter og plassere ordre, til et helautomatisk system som fjerner manuelt arbeid fra ordremottak til fakturering. Men den sistnevnte typen kan være kostbart, og for mindre trykkerier er spørsmålet om det er en nødvendig investering.

– Det er klart at det ikke kommer til å være det for alle trykkerier, det finnes aldri bare en sannhet. men det kan være en effektiv løsning hvis du jobber med det på riktig måte, sier Karl Rise hos Primotek.

Det handler om forutsetninger og forberedelser, mener han. Som trykkeri må du vite hva du vil ha ut av systemet før du kjøper et.

– Når man leter etter en web-to-print løsning, er det viktig å gjøre det i henhold til sin egen forretningsmodell. Hva trenger du systemet til? Er din tjeneste tilpasningsdyktig til et slikt system, og hvordan gavner det firmaet?

Web-to-print løsninger er tilgjengelige i en rekke former, og det er ikke alltid krystallklart hva du mener med
konseptet – som også gjør det vanskelig å finne det rette. I en bransje som er i en slik endring som grafisk er det
viktig å finne et verktøy som kan tilpasses, hevder Karl Rise.

– For det første er det viktig å ha et system som kan endres til fordel for kunden. Ofte, og spesielt for mikrotrykkerier, trenger man ikke alle funksjonene som er tilgjengelige. Og det er ikke verdt å betale for funksjoner som ikke vil være nyttig for trykkeriet.

Hvor mye det da er verdt å betale for, og hva en systemløsning koster varierer, og hva en lav pris er, avhenger også av hva du sparer eller tjener på systemet. Med et som automatiserer virksomheten får man muligheten til å tilbringe tid på andre ting, og dermed enten øke produksjonen eller redusere personalkostnader som f.eks. overtid.

– Grunnen til å anskaffe et slikt system er selvsagt å tjene penger, det må altså ikke koste for mye. Men hva er en lav pris? Det du trenger å gjøre er å se til sin egen inntjening. Viktig å huske på er å velge en løsning som ikke krever lange avtaletider, så du ikke står fast med den, til tross for at den ikke skulle fungere for din bedrift, sier Karl Rise.

Hvorfor blir mange skuffet over sine web-til-trykk-løsninger?

– Jeg tror at det ofte bunner i at man selv ikke har har gjort grunnarbeidet før kjøp. Du tror det er lett, at du kjøper en løsning og at alt som kommer etter dette skjer av seg selv. Men jeg tror også at mange systemer er for statiske. På papiret gjør mange det samme, men leverer annerledes, sier Karl Rise og fortsetter:

– Det kan jo ligge på leverandørsiden også. Hvis en kunde ikke har gjort grundig research, og derfor ikke vet hva de vil ha ut av systemet, kommer inn og sier de vil ha et web-to-print system, så kommer leverandøren selvsagt til å selge den løsningen som virker som den beste – men som kanskje ikke er der når det kommer til stykket. Det gjelder at leverandøren også er villig til å forsikre seg om at kunden kommer til å lykkes.

 

5 råd

Karl Rises håndfaste råd til mikrotrykkerier om web-to-print-løsninger:

1. Gå ut ifra riktig forretningsmodell – ikke bind deg opp i langvarige avtaler.

2. Skaff et skalerbart system som kan vokse og utvikles med foretakets og kundenes krav.

3. Påse at det er et system som enkelt kan integreres, altså koples sammen med øvrige systemer eller funksjoner i virksomheten. For eksempel økonomisystemer og produksjonsmaskiner.

4. Bestem deg for hva du vil gjøre først: tjene penger eller spare penger. Det gir samme resultat men fremgangsmåtene er ulike. Man skal likevel velge et system som støtter både og.

5. Velg en leverandør/partner som kan hjelpe deg både når det gjelder implementering og salg over tid.

Les videre

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

swissQprint gir 3 års garanti – uten dyrere pris

swissQprint viste ingen produktnyheter på Fespa, men kunne fortelle at de nå har tre års garanti på alle sine printere - uten ekstra kostnad.
SQP

Siste nytt

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12