Norske boktrykkerier konkurrerer stadig bedre

-Miljøperspektivet er viktig for oss, og da velger vi norske trykkerier, selv om det blir dyrere. Men samtidig er vi så store kunder at vi får veldig god og personlig service, og møter stor fleksibilitet når vi må gjøre endringer i en produksjon. Norske Trykkerier blir stadig mer konkurransedyktige, og prisene er synkende, sier forlagssjef Hege Gundersen i Universitetsforlaget.

Bakgrunnen er tirsdagens Vårt Land som tar opp Klassekampens sak fra i sommer om Regnskogsfondets avsløringer om at norske bøker trykt i Kina, inneholder fibre fra regnskog. To av utgivelsene er barnebøker om regnskog.

Universitetsfohege-gundersenrlaget skiller seg ut blant de større norske forlagene. De trykker alle bøkene i Norge så langt det er teknisk mulig. Andelen ligger på godt og vel 90 prosent.

Produksjonssjef Roy Jensrud i Cappelen Damm leder en arbeidsgruppe Forleggerforeningen nylig har opprettet for å se på hvordan en samlet bransje kan bli best mulig på miljø.

Grafisk tilbyr hjelp

-Vi er meget positive til Forleggerforeningens initiativ og vil gjerne bistå med den kompetanse vi har på miljøvennlig grafisk produksjon. Blant våre medlemmer har vi moderne, rasjonelle bokprodusenter som mer enn gjerne vil stille opp for å bidra til at de norske forlagene oppnår miljøbesparende produksjon av sine opplag. Kortreist, fleksibelt, god kontroll og høy kvalitet – og selvsagt miljøsertifisert papir, sier Magnus Thorkildsen, bransjesjef i Grafisk bransjeforening i Norsk Industri.

Dårlig kontroll

Det ble gjennomført stikkprøver i 2015 som viste at i 11 av 24 norske barnebøker var det spør av regnskog.  I sommer ble 35 tilfeldig valgte bøker trykt i Kina undersøkt, og 11 av dem inneholdt regnskogfiber.

Til Vårt Land ber Kamilla Berggrav i Regnskapsfondet forlagene rydde opp. Et økende antall norske bøker trykkes i Kina, spesielt forseggjorte bildebøker for barn. Mye av papirmassen i Kina kommer fra regnskog i Indonesia. Berggrav tror ikke at forlagene bevisst trykker på regnskogødeleggende papir, men at de har for dårlige kontrollrutiner.

I samme avis uttaler produksjonssjef Roy Jensrud i Cappelen Damm at forlaget gjør alt de kan for å spare miljøet, og viser til tett dialog med Regnskogfondet. Han viser til at de bøkene som har spør av regnskog, er internasjonale og co-produksjoner, som er vanskeligere å kontrollere.

 

Tags: ,
Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Besøksopplevelser på Fespa

Fler enn 700 utstillere er på plass under årets Fespamesse som har pågått siden 15. mai i Berlin og som avsluttes i dag. Messen er det ledende evenementet når det gjelder trykking i storformat og dekker de nyeste innovasjonene innen utstyr, programvarer, blekk, media, silke- og digitalt storformattrykk, tekstiltrykk og skiltmakeri.

Publisert av: 

Canon lanserer utskrifter i lag-på-lag med Océ Touchstone på FESPA 2018

Océ Touchstone er en ende-til-ende-løsning som består av fire enkeltkomponenter: et plugin-designverktøy for Adobe Photoshop, ONYX Thrive-arbeidsflytløsningen, Océ Touchstone-programvare som bruker Océ ALPS-teknologi (Advanced Layer Printing System), og en planskriver i Océ Arizona 1200- eller 2200-serien for storformatutskrift.

Publisert av: