Nye sedler fra Norges Bank

200-sedlene (avbildet) og 100-kronesedlene skal være i omløp allerede fra 30. mai.

Sedlene trykkes av Oberthur Fiduciaire i Frankrike. Papiret til 100- og 200-kroneseddelen lages i Tyskland. Kombinasjonen av det tilbakeskuende, ikoniske forsidemotivet og det moderne, abstrakte pikselmønsteret på sedlenes bakside, er noe helt nytt i internasjonal seddeldesign.

FORSIDENE: ET LETT GJENKJENNELIG HOVEDMOTIV

Hver valør har et lett gjenkjennelig hovedmotiv på forsiden. Motivene er basert på et designforslag fra Metric Design og Terje Tønnessen. De ikoniske motivene i seddelserien formidler sentrale trekk ved norsk maritim historie.

Sedlenes forsider

BAKSIDENE: ABSTRAHERING AV HAV OG VIND

Sedlenes piksellerte baksider utgjør en kontrast til de ikoniske forsidene. Motivene er bare antydet i pikselmønsteret, mens det organiske mønsteret abstraherer havet. Pikselmotivene er basert på et designforslag fra Snøhetta Design og er bygget opp slik at mønstrene følger Beauforts vindskala.

Sedlenes baksider

Både forsidemotiver og baksidemotiver er tett knyttet til undertemaene for hver valør:

50-kroneseddelen: Havet som binder oss sammen
100-kroneseddelen: Havet som bringer oss ut i verden
200-kroneseddelen: Havet som gir oss mat
500-kroneseddelen: Havet som gir oss velferd
1000-kroneseddelen: Havet som bringer oss videre

MYE MER ENN PENE PAPIRLAPPER

En pengeseddel er et svært avansert grafisk produkt. Du skal kunne se og føle at ekte sedler er verdt langt mer enn papiret de er trykket på. For at vi lett skal kunne skille mellom ekte og falske, inneholder norske sedler mange sikkerhetselementer. Noen er synlige, andre ikke.

Sedlene trykkes på bomullspapir, og føles derfor annerledes å ta på enn vanlig papir. Flere sikkerhetselementer er integrert i papiret. Utenpå bomullspapiret er det et smussavvisende belegg. Dette skal forsterke seddelen slik at levetiden forlenges.

Bomullspapir gir tilgang til flere sikkerhetselementer enn alternativet som er plast (polymer), og krever mindre justeringer av infrastrukturen for kontanthåndtering.

KOBBERTRYKK OG TAKTILE MERKER FOR BLINDE OG SVAKSYNTE

Kobbertrykket som brukes på sedlene, gir et følbart trykk – du kan kjenne det med fingrene dine. På sedlene er blant annet hovedmotivet på forsiden trykket med kobbertrykk.

Langs kortsidene av sedlene er det trykket lett følbare, taktile streker. Strekene er sammensatt på en måte som gjør at blinde og svaksynte kan skille valørene fra hverandre.

NÅR KOMMER SEDLENE?

Nye 100- og 200-kronesedler vil være i sirkulasjon fra 30. mai 2017. Deretter vil det ta minst ett år før nye 50- og 500-kronesedler gis ut. Til slutt kommer 1000-kroneseddelen. Planen er å lansere den i løpet av høsten 2019.

100- og 200-kronesedlene blir tilgjengelige ved Norges Banks sentralbankdepoter i Tromsø, Trondheim, Bergen, Stavanger og Oslo fra kl. 14 den 30. mai. Deretter vil det kunne ta noe tid før de blir tilgjengelige for publikum via lokale banker, butikker og minibanker.

HVEM HAR LAGET SEDLENE?

Norges Banks egne seddeldesignere, Arild Yttri og Morten Johansen, har utformet de nye sedlene. Dvs. at de har oversatt designforslagene fra Metric Design og Terje Tønnessen (forsiden) og Snøhetta Design (baksiden) til «seddelspråk», samt utformet sikkerhetselementer mv.

MANGE BIDRAGSYTERE

Kunstner Sverre Morken har tegnet hovedmotivene på 100-, 200- og 500-kroneseddelen.

JURA Security Printing og Giesecke & Devrient har gitt innspill til originalarbeidet.

Kalligraf Julia Vance har gitt råd ved valg og uttegning av skrift/tall på sedlene.

Lundefuglmotivet i vannmerket er laget med utgangspunkt i et bilde tatt av fotografen Tom Schandy.

Hovedmotivet på 500-kroneseddelen, RS 14 «Stavanger», er basert på et foto tatt av Robby Madsen / Redningsselskapet. Båten eies nå av Jeppe Jul Nielsen.

Bak Gokstadskipet på 100-kroneseddelen skimtes den norsktegnede baugen X-BOW®, en design tilhørende Ulstein Design & Solutions AS.

Gassrørledningsnettet på baksiden av 500-kroneseddelen er designet på bakgrunn av informasjon fra Gasscos nettsider pr. august 2016.

Seniorkonservator / Forskningsleder ved Norsk Maritimt Museum og Professor II i historie ved Høgskolen i Sørøst-Norge, Bø i Telemark, Per Norseng og et eget museumsnettverk samt Norges forskningsråd og Innovasjon Norge har bidratt med nyttige opplysninger om temaet «Havet». Vi vil også rette en takk til Colin Archer-kjennere, Havforskningsinstituttet, Universitetet i Oslo og Vener av Utvær for verdifulle opplysninger om deler av motivutformingen.

Til lanseringen har Norges Bank engasjert komikerne Lars Mjøen, Knut Lystad og Jon Niclas Rønning som har lagd en reklamefilm basert på KLMs store hit “Torsken kommer”.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Billes fikk fart på produksjonen

Billes Trykkeri i Gøteborg forsterket med den digitale storformatprinteren Inca digital Onset X2. Etter fem måneders drift ser de en markant produksjonsøkning og kjører nå stadig flere signage-jobber digitalt. Gøteborgstrykkeriet Billes begynner å se effekten av investeringen i storformatprinteren Inca Digital Onset X2 fra Fujifilm. Trykkeriet kjører både offsettrykk og digitaltrykk, det sistnevnte oppgis idag […]

Publisert av: 

De slipper “grønt” fargesortiment

Den tyske trykkfargeprodusenten Hubergroup lanserer miljømerkede farger for offsettrykk. Det nye sortimentet fra Hubergroup er tilpasset konvensjonelt offsettrykk. Det er blant annet basert på fornybare vegetabiliske oljer og er koboltfritt. Det har dessuten fått miljøstandarden “cradle to cradle” (vogge til vogge) der forutsetningen er, for produkter som får inneha merkingen, at de kan gjenvinnes og at […]

Publisert av: 

Nytt kundefokus i Europa

Konica Minolta legger inn et høyere gir i Europa og lanserer et forretningsområde med fokus på å levere produkter og løsninger til kunder i siviltrykk og industrielt trykk. Konica Minolta satser på å bli enda mer kundeorientert og legger større fokus på markedsføring, programvare og crossmedia-tjenester for å muliggjøre vind i seilene for nye trykksaksapplikasjoner. […]

Publisert av: 

Dramatisk utvikling for norske aviser

Medietilsynet slår fast i en ny rapport at til tross for at avisene kuttet over 750 millioner kroner i kostnader, ble lønnsomheten til avisene svekket fra 2015 til 2016. Driftsinntektene falt med over 950 millioner kroner, noe som førte til en nedgang i avisenes samlede driftsresultat med over 190 millioner kroner. Driftsresultatet før produksjonstilskudd endte […]

Publisert av: 

Forhåndstitt på Ultrastream

Kodak viser frem sin nyeste inkjet-innovasjon Ultrastream. Teknikken som de for alvor mener skal konkurrere med offset-trykk med tanke på bildekvalitet og industriell produktivitet. Ultrastream er Kodaks fjerde generasjon av kontinuerlige blekkstråleskrivere. Trykkpressen har en hastighet på 150 meter per minutt og kan trykke på både plast og papir. I forhold til forgjengeren, Stream-serien, er […]

Publisert av: 

Kodaks satsning på emballasjetrykk

Sapphire Evo er Kodaks nye flaggskip mot emballasjeindustrien. En digital trykkpresse som med høy hastighet kan kjøre på flere forskjellige substrater, blant annet papir og forskjellige plasttyper. Vi var tilstede på Kodaks anlegg i Dayton Ohio, der trykkpressen Sapphire Evo Press ble vist frem. En digital trykkpresse med vannbasert blekk og totalt sju farger som […]

Publisert av: 

Dansk produsent av in-mould etiketter mangedobler kapasiteten.

Jyllinge, Danmark: ScanMould ble i 2015 skilt ut fra søsterselskapet ScanKet for å starte opp produksjon av in-mould etiketter til det skandinaviske markedet og har siden da etablert seg som et alternativ til de sydeuropeiske selskapene som ellers har dominert dette voksende markedet i en årrekke. Men hva er in-mould etiketter? In-mould er betegnelsen på en […]

Publisert av: 

Chris Jordan om blekktrykkets fremtid

Chris Jordan jobber som konsulent innen trykk med å gi strategiske råd om hvordan man maksimerer sitt salg, både for leverandører og trykksaksprodusenter. Med 45 års arbeid, blant annet hos leverandører som Heidelberg og Efi, har han en bred kunnskapsbank å øse av. Dette er et referat fra foredraget han holdt på Grafkom I/O tidligere […]

Publisert av: 

Kodak klare for ny generasjon

Kodak feirer 50 år med vannbasert blekkteknologi. Etter litt nøling, føler de seg nå trygge på å beholde sine raske skrivehoder Prospor. De tar et stort sprang inn i emballasjeområdet for å sikre fremtiden, og samtidig ligger Ultrastreamline på lur – fjerde generasjon av inkjetteknologi. Det ble spekulert mye sist år om Eastman Kodak Company […]

Publisert av: 

Mal som Munch – med Photoshop!

Norsk kulturarv digitaliseres: Mal som Edvard Munch – med kunstnerens “egne” pensler! Med hjelp fra Munchmuseets konservatorer har Adobe digitalisert Edvard Munchs 100 år gamle pensler. Dermed kan hvem som helst bruke mesterens verktøy i arbeidet med egne kreative arbeider og kunstverk. Dette skjer som en del av prosjektet ‘The Hidden Treasures of Creativity’ og skal […]

Publisert av: