Nye sedler fra Norges Bank

200-sedlene (avbildet) og 100-kronesedlene skal være i omløp allerede fra 30. mai.

Sedlene trykkes av Oberthur Fiduciaire i Frankrike. Papiret til 100- og 200-kroneseddelen lages i Tyskland. Kombinasjonen av det tilbakeskuende, ikoniske forsidemotivet og det moderne, abstrakte pikselmønsteret på sedlenes bakside, er noe helt nytt i internasjonal seddeldesign.

FORSIDENE: ET LETT GJENKJENNELIG HOVEDMOTIV

Hver valør har et lett gjenkjennelig hovedmotiv på forsiden. Motivene er basert på et designforslag fra Metric Design og Terje Tønnessen. De ikoniske motivene i seddelserien formidler sentrale trekk ved norsk maritim historie.

Sedlenes forsider

BAKSIDENE: ABSTRAHERING AV HAV OG VIND

Sedlenes piksellerte baksider utgjør en kontrast til de ikoniske forsidene. Motivene er bare antydet i pikselmønsteret, mens det organiske mønsteret abstraherer havet. Pikselmotivene er basert på et designforslag fra Snøhetta Design og er bygget opp slik at mønstrene følger Beauforts vindskala.

Sedlenes baksider

Både forsidemotiver og baksidemotiver er tett knyttet til undertemaene for hver valør:

50-kroneseddelen: Havet som binder oss sammen
100-kroneseddelen: Havet som bringer oss ut i verden
200-kroneseddelen: Havet som gir oss mat
500-kroneseddelen: Havet som gir oss velferd
1000-kroneseddelen: Havet som bringer oss videre

MYE MER ENN PENE PAPIRLAPPER

En pengeseddel er et svært avansert grafisk produkt. Du skal kunne se og føle at ekte sedler er verdt langt mer enn papiret de er trykket på. For at vi lett skal kunne skille mellom ekte og falske, inneholder norske sedler mange sikkerhetselementer. Noen er synlige, andre ikke.

Sedlene trykkes på bomullspapir, og føles derfor annerledes å ta på enn vanlig papir. Flere sikkerhetselementer er integrert i papiret. Utenpå bomullspapiret er det et smussavvisende belegg. Dette skal forsterke seddelen slik at levetiden forlenges.

Bomullspapir gir tilgang til flere sikkerhetselementer enn alternativet som er plast (polymer), og krever mindre justeringer av infrastrukturen for kontanthåndtering.

KOBBERTRYKK OG TAKTILE MERKER FOR BLINDE OG SVAKSYNTE

Kobbertrykket som brukes på sedlene, gir et følbart trykk – du kan kjenne det med fingrene dine. På sedlene er blant annet hovedmotivet på forsiden trykket med kobbertrykk.

Langs kortsidene av sedlene er det trykket lett følbare, taktile streker. Strekene er sammensatt på en måte som gjør at blinde og svaksynte kan skille valørene fra hverandre.

NÅR KOMMER SEDLENE?

Nye 100- og 200-kronesedler vil være i sirkulasjon fra 30. mai 2017. Deretter vil det ta minst ett år før nye 50- og 500-kronesedler gis ut. Til slutt kommer 1000-kroneseddelen. Planen er å lansere den i løpet av høsten 2019.

100- og 200-kronesedlene blir tilgjengelige ved Norges Banks sentralbankdepoter i Tromsø, Trondheim, Bergen, Stavanger og Oslo fra kl. 14 den 30. mai. Deretter vil det kunne ta noe tid før de blir tilgjengelige for publikum via lokale banker, butikker og minibanker.

HVEM HAR LAGET SEDLENE?

Norges Banks egne seddeldesignere, Arild Yttri og Morten Johansen, har utformet de nye sedlene. Dvs. at de har oversatt designforslagene fra Metric Design og Terje Tønnessen (forsiden) og Snøhetta Design (baksiden) til «seddelspråk», samt utformet sikkerhetselementer mv.

MANGE BIDRAGSYTERE

Kunstner Sverre Morken har tegnet hovedmotivene på 100-, 200- og 500-kroneseddelen.

JURA Security Printing og Giesecke & Devrient har gitt innspill til originalarbeidet.

Kalligraf Julia Vance har gitt råd ved valg og uttegning av skrift/tall på sedlene.

Lundefuglmotivet i vannmerket er laget med utgangspunkt i et bilde tatt av fotografen Tom Schandy.

Hovedmotivet på 500-kroneseddelen, RS 14 «Stavanger», er basert på et foto tatt av Robby Madsen / Redningsselskapet. Båten eies nå av Jeppe Jul Nielsen.

Bak Gokstadskipet på 100-kroneseddelen skimtes den norsktegnede baugen X-BOW®, en design tilhørende Ulstein Design & Solutions AS.

Gassrørledningsnettet på baksiden av 500-kroneseddelen er designet på bakgrunn av informasjon fra Gasscos nettsider pr. august 2016.

Seniorkonservator / Forskningsleder ved Norsk Maritimt Museum og Professor II i historie ved Høgskolen i Sørøst-Norge, Bø i Telemark, Per Norseng og et eget museumsnettverk samt Norges forskningsråd og Innovasjon Norge har bidratt med nyttige opplysninger om temaet «Havet». Vi vil også rette en takk til Colin Archer-kjennere, Havforskningsinstituttet, Universitetet i Oslo og Vener av Utvær for verdifulle opplysninger om deler av motivutformingen.

Til lanseringen har Norges Bank engasjert komikerne Lars Mjøen, Knut Lystad og Jon Niclas Rønning som har lagd en reklamefilm basert på KLMs store hit “Torsken kommer”.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Hatlehols trykkeri konkurs

Det er NRK Møre og Romsdal som melder at Hatlehols trykkeri i Brattvåg er konkurs. Årsaken skal være anstrengt økonomi etter en omstillingsfase med investering i nytt produksjonsutstyr. Selskapet har 17 ansatte, og ifølge daglig leder Torstein Gjerde blir det arbeidet intenst for å avklare om det er mulig å videreføre virksomheten gjennom et nytt selskap. Hatlehols har […]

Publisert av: 

Epson lanserer flaggskip: Tekstilskriveren SureColor SC-F9300

Epson lanserer SureColor SC-F9300, en tekstilskriver med sublimeringsteknologi, hovedsakelig beregnet på raske utskrifter i store volum på klær, tekstiler og myk skiltdesign, samt andre trykte varer. Den nye flaggskipmodellen erstatter eksisterende SC-F9200, med en utvikling av Epsons betrodde utskriftsteknologi som gir enda bedre kvalitet og pålitelighet, ifølge firmaet. Den helt nye Epson Precision Dot-teknologien for […]

Publisert av: 

Canon tar med full portefølje for grafisk bransje

Canon viser en rekke komplette løsninger for profesjonelle aktører innen grafisk bransje på Production Printing Business Days 2017 i Poing i Tyskland. Det forventes at over 500 eksisterende og potensielle kunder fra hele EMEA-regionen vil ta turen til det tredagers kundearrangementet som har sin siste dag i dag. Her er Canons siste tekniske nyvinninger samlet under […]

Publisert av: 

Odda: Tid er penger, automatisering er nøkkelen

I løpet av sine tretti år har Odda Trykk & Reklame i Odda gått fra tradisjonelt offsettrykkeri, til en fullbefaren grafisk leverandør. Strandflagg, t-skjorter, fotobøker og brosjyrer inngår i den store floraen av grafiske produkter som den lille organisasjonen har bygget opp. – Vi er i dag 5 personer som arbeider ved trykkeriet, sier Ivar […]

Publisert av: 

Slipper maskiner med fokus på sign og display

Mimaki, fabrikant av blekkstråleskrivere i storformat og skjæresystemer har utviklet nye maskinmodeller med fire lags utskrift, integrert kutting og uv-blekk som muliggjør umiddelbar etterbehandling. – UCJV-seriene består av to modeller: firefargers UCJV150-160 og UCJV300-160 som rommer opp til sju farger i kostnadseffektive enlitersflasker, sier Ronald Van den Broek, salgssjef hos Mimaki i Europa. Modellene er […]

Publisert av: 

PDF tar inn løsning for emballasje i korte serier

Plockmatic Document Finishing (PDF) utvider sitt sortiment ved å tilby en prisgunstig stans, som er utviklet og lages i en spesiell Plockmatic versjon. Denne roterende stansen kan i en arbeidsgang legge både rillinjer og stanse. Det tar kun minutter å bytte verktøy og en registeravlesning gjør at arkene hele tiden havner rett i forhold til stansen. – […]

Publisert av: 

Kraftig steg opp for Asker Print

Med Xerox Versant 2100 Press i eget hus har Asker Print tatt et kraftig steg oppover. – I praksis betyr det dobbel produksjonskapasitet og flere oppdrag i eget hus. Utvilsomt en investering som bidrar positivt på bunnlinja, sier en fornøyd daglig leder Kjell Solheim. På offensiven i Asker Asker Print er definitivt på offensiven. Etter […]

Publisert av: 

Digitaltrykt emballasje vokser raskt – men fra et meget lavt nivå

Ingenting i den grafiske bransjen vokser så raskt som digitaltrykt emballasje. Men det dreier seg om fra meget lave nivåer, om vi ser bort fra etiketter. Ser man på statistikk over digitaltrykt emballasjemateriell, så dominerer etiketter fullstendig. Ser du fem år frem i tid så kommer sant nok digitaltrykt kartong til å øke med 80% […]

Publisert av: 

Digitaltrykk AS fornøyd med OKI-plotter

– Jeg er strålende fornøyd med OKI plotteren sier Helge Strand, daglig leder i Ålesundbedriften Digitaltrykk AS. Vi har satt omsetningsrekord i juni så maskinen har virkelig fått kjørt seg, forteller Helge. – Kvaliteten på plott er meget bra også på lave oppløsninger. Dette gjør at jeg kan produsere langt raskere enn jeg er vant […]

Publisert av: 

Kodak: Forhåndstitt på Ultrastream

Kodak viser frem sin nyeste inkjet-innovasjon Ultrastream. Dette er teknikken som de for alvor mener skal konkurrere med offsettrykk hva angår bildekvalitet og industriell produktivitet. Ultrastream er Kodaks fjerde generation av kontinuerlige blekkstråleskrivere. Trykkpressen har en hastighet på 150 meter per minutt og kan trykke på både plast og papir. Til forskjell fra forgjengeren, Stream-serien, […]

Publisert av: