Svensk selskap selger HPs 3d-printere i Norden

HP og 3D Center melder at de har etablert et langsiktig partnerskap for salg av Multi Jet Fusion (MJF), HPs produkter innenfor additiv fremstilling (3d-printing). Avtalen omfatter salg av komplette systemer av 3D-printere med tilbehør, service og support samt forbruksvarer.

HP Multi Jet Fusion er en teknologi som gjør mulig å 3D-printe sterke, nylonbaserte (PA12) detaljer i høy kvalitet med vesentlig høyere produktivitet enn annen eksisterende teknologi. MJF beskrives som en unik teknologi på flere områder, med store fordeler når det gjelder hastighet, kvalitet, produktivitet, økonomi, stabilitet og miljø. Ulf Qviberg leder 3D Center, han forteller til 3dpnorge at de arbeider med å finne en samarbeidspartner i det norske markedet, slik at de kan ha salgs- og servicefunksjoner lokalt når de nå også går inn i det norske markedet.

– Det er en prosess der vi har kommet ganske langt, og vi regner med å ha en norsk samarbeidspartner på plass i nær fremtid, sier han. Qviberg mener markeder som bilindustrien, aerospace samt olje- og gassindustrien er de mest interessante markedene for HPs MJF-teknologi i Norge. – Selvsagt i tillegg til servicebyråer, men det kan virke som det er færre servicebyråer i Norge enn i de andre nordiske landene, sier lederen av 3D Center, som kjenner seg trygg på at HPs MJF-teknologi vil ha et forsprang på konkurrentene i lang tid.

Ulf Qviberg, administrerende direktør i 3D Center

– Det er en uovertruffen teknologi, med opptil ti ganger så høy hastighet og halve produksjonskostnadene, sammenlignet med alternativene. Teknologien med MJF og spesielt materialet PA12 er så effektiv at den har kapasitet til å erstatte tradisjonell formsprøyteproduksjon i volumer helt opp til 10.000 per år. Det er ingen tvil om at HPs teknologi her representerer et solid skritt fremover for 3D-print-utviklingen, faktisk med potensial til å være avgjørende for en fjerde industrirevolusjon. Derfor gleder vi oss stort til å delta i et langsiktig partnerskap med HP på dette området, sier Ulf Qviberg, administrerende direktør i 3D Center.

Multi Jet Fusion er altså en teknologi for å raskt kunne fremstille sterke detaljer i en stabil prosess, med lavere kostnader enn tidligere. Qviberg tror dette vil endre industriens spilleregler i form av at det åpnes for betydelig kortere ledetider. – Lanseringen av MJF er et stort fremskritt i utviklingen av 3D-printing, hvor man kan endre produksjonsflyten radikalt sammenlignet med tradisjonell produksjon, sier han. Hva med materialer, så langt finnes PA12 kun i sort farge? – Skal man erstatte formsprøyting, må det finnes flere materialer enn PA12. HP sier de skal komme med 2-3 nye materialer i kvartalet, så det blir flere muligheter, svarer Ulf Qviberg.

3D Center tilbyr en stor portefølje av profesjonelle 3D-printere, med de fleste teknologier som er tilgjengelig i dag. Selskapet tilbyr både produkter og rådgivning knyttet til additiv fremstilling og 3D-print, blant annet med kunder innenfor produksjon av kjøretøy, plastprodusenter, maskinutviklere. Selskapet tilbyr 3D-printere for profesjonell bruk, leie, opplæring og service.

Publisert av: 

Del artikkelen

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Billes fikk fart på produksjonen

Billes Trykkeri i Gøteborg forsterket med den digitale storformatprinteren Inca digital Onset X2. Etter fem måneders drift ser de en markant produksjonsøkning og kjører nå stadig flere signage-jobber digitalt. Gøteborgstrykkeriet Billes begynner å se effekten av investeringen i storformatprinteren Inca Digital Onset X2 fra Fujifilm. Trykkeriet kjører både offsettrykk og digitaltrykk, det sistnevnte oppgis idag […]

Publisert av: 

De slipper “grønt” fargesortiment

Den tyske trykkfargeprodusenten Hubergroup lanserer miljømerkede farger for offsettrykk. Det nye sortimentet fra Hubergroup er tilpasset konvensjonelt offsettrykk. Det er blant annet basert på fornybare vegetabiliske oljer og er koboltfritt. Det har dessuten fått miljøstandarden “cradle to cradle” (vogge til vogge) der forutsetningen er, for produkter som får inneha merkingen, at de kan gjenvinnes og at […]

Publisert av: 

Nytt kundefokus i Europa

Konica Minolta legger inn et høyere gir i Europa og lanserer et forretningsområde med fokus på å levere produkter og løsninger til kunder i siviltrykk og industrielt trykk. Konica Minolta satser på å bli enda mer kundeorientert og legger større fokus på markedsføring, programvare og crossmedia-tjenester for å muliggjøre vind i seilene for nye trykksaksapplikasjoner. […]

Publisert av: 

Dramatisk utvikling for norske aviser

Medietilsynet slår fast i en ny rapport at til tross for at avisene kuttet over 750 millioner kroner i kostnader, ble lønnsomheten til avisene svekket fra 2015 til 2016. Driftsinntektene falt med over 950 millioner kroner, noe som førte til en nedgang i avisenes samlede driftsresultat med over 190 millioner kroner. Driftsresultatet før produksjonstilskudd endte […]

Publisert av: 

Forhåndstitt på Ultrastream

Kodak viser frem sin nyeste inkjet-innovasjon Ultrastream. Teknikken som de for alvor mener skal konkurrere med offset-trykk med tanke på bildekvalitet og industriell produktivitet. Ultrastream er Kodaks fjerde generasjon av kontinuerlige blekkstråleskrivere. Trykkpressen har en hastighet på 150 meter per minutt og kan trykke på både plast og papir. I forhold til forgjengeren, Stream-serien, er […]

Publisert av: 

Kodaks satsning på emballasjetrykk

Sapphire Evo er Kodaks nye flaggskip mot emballasjeindustrien. En digital trykkpresse som med høy hastighet kan kjøre på flere forskjellige substrater, blant annet papir og forskjellige plasttyper. Vi var tilstede på Kodaks anlegg i Dayton Ohio, der trykkpressen Sapphire Evo Press ble vist frem. En digital trykkpresse med vannbasert blekk og totalt sju farger som […]

Publisert av: 

Dansk produsent av in-mould etiketter mangedobler kapasiteten.

Jyllinge, Danmark: ScanMould ble i 2015 skilt ut fra søsterselskapet ScanKet for å starte opp produksjon av in-mould etiketter til det skandinaviske markedet og har siden da etablert seg som et alternativ til de sydeuropeiske selskapene som ellers har dominert dette voksende markedet i en årrekke. Men hva er in-mould etiketter? In-mould er betegnelsen på en […]

Publisert av: 

Chris Jordan om blekktrykkets fremtid

Chris Jordan jobber som konsulent innen trykk med å gi strategiske råd om hvordan man maksimerer sitt salg, både for leverandører og trykksaksprodusenter. Med 45 års arbeid, blant annet hos leverandører som Heidelberg og Efi, har han en bred kunnskapsbank å øse av. Dette er et referat fra foredraget han holdt på Grafkom I/O tidligere […]

Publisert av: 

Kodak klare for ny generasjon

Kodak feirer 50 år med vannbasert blekkteknologi. Etter litt nøling, føler de seg nå trygge på å beholde sine raske skrivehoder Prospor. De tar et stort sprang inn i emballasjeområdet for å sikre fremtiden, og samtidig ligger Ultrastreamline på lur – fjerde generasjon av inkjetteknologi. Det ble spekulert mye sist år om Eastman Kodak Company […]

Publisert av: 

Mal som Munch – med Photoshop!

Norsk kulturarv digitaliseres: Mal som Edvard Munch – med kunstnerens “egne” pensler! Med hjelp fra Munchmuseets konservatorer har Adobe digitalisert Edvard Munchs 100 år gamle pensler. Dermed kan hvem som helst bruke mesterens verktøy i arbeidet med egne kreative arbeider og kunstverk. Dette skjer som en del av prosjektet ‘The Hidden Treasures of Creativity’ og skal […]

Publisert av: