TEST: SwissQprint Nyala 2 – Storformat i luksusutgave

Sveitsiske SwissQprint har på få år etablert seg som leverandør av eksklusive uv-baserte storformatprintere. Faktisk snakker vi veldig store formater, blant verdens høyeste hastigheter og en høy trykkvalitet. Siden de i 2008 levererte sitt første produkt – printeren Impala – har de solgt over 600 enheter i verden. Bare i Norden står det 48 enheter, hvorav ni er den nyeste toppmodellen Nyala 2, som blant annet danske Lasertryk har investert i.

Når vi tester Nyala 2 er det likevel ikke hos en kunde, men i Nize Equipments lokaler. Nize er nordisk videreselger og deres demolokale er samtidig produksjonslokale for interiørforetaket Illux. De deler ganske enkelt lokale og utstyr med hverandre – til nytte for begge.

Nyala 2 er gigantisk, med sitt bordformat på 320 x 203 cm. Den trykker på både harde materialer og ruller. Rullene kan være 320 cm brede og maksimalt 180 kilo eller 36 cm i diameter. På arksiden kan Nyala 2 printe opp til 320 x 400 cm – om man kompletterer med et ekstra bord.

Intelligent og lydsvakt vakuum

To vakuumsoner dekker hver sone langs bordet. Skal man printe på et smalere medium kan man – med skyvbare gardiner – justere hvor vakuumet skal være aktiv. SwissQprint har absolutt viet mye oppmerksomhet til sine vakuumløsninger, som siden november har blitt lyddempet ved at man har satt motorene i skumfylte aluminiumsbokser. Støynivået blir derved redusert fra 72 til 63 desibel.

De har også utviklet en teknikk som gjør det mulig, når det ønskede vakuum er opprettet, å senke hastigheten på pumpene, med det resultat at støynivået ogenergiforbruket faller ytterligere, mens vakuumet lettere frigjøres når det er ferdig. Strømforbruket blir derved redusert med 75 prosent og øker pumpens levetid. Jeg holder pedalen nede i ett sekund, og deretter snur pumpene og blåser luft, slik at jeg lettere kan flytte tunge medier.

Trykk på vanskelige medier

Nyala 2 bruker Konica Minolta KM 1024i skrivehoder. Blekket er spesielt laget av Sun Chemical og kontroll av skrivehodene foregår med programvare SwissQprint selv har utviklet. Et resultat av dette er at blekket kan legges på i forskjellige dråpestørrelser. Med lakkfarge kan de bygge små linser på arket, og dermed skape 3D-effekter. Teknikken kalles Droptix.

Nyala 2 har i det hele tatt mange spennende løsninger. Utover CMYK, lys cyan og lys magenta kan man også bruke oransje, blå, grønn og Pantone farger.

Noen medier krever en primer, som de har utviklet. Dessuten har de, som sagt, en lakkløsning. I tillegg har de hvit farge og en såkalt spyle, som renser de hvite dysene med jevne mellomrom. Primeren muliggjør utskrift på spesialmateriale som glass, anodisert aluminium og rustfritt stål. Hvis du bare har tenkt å trykke på glass og metall, så har SwizzQprint utviklet et industrielt blekk spesielt for dette.

Fokus på stabilitet
Når du snakker med Nize Equipments eier Lars Nikolaisen, er det klart at både de og SwissQprint legger stor vekt på driftssikkerhet. Dette gjøres ved å ha en i utgangspunktet pålitelig maskin, men også gjennom en online serviceunksjon. Er det f.eks komponenter som krangler, for eksempel et defekt skrivehode eller en ustabil sensor, kan Nize sin servicetekniker normalt konfigurere maskinen fra avstand. Det kan for eksempel bety at maskinen vil fortsette å kjøre med det ene skriverhodet (i stedet for to) og maskinen kan ignorere sensoren som stopper maskinen unødvendig. Kunden kan dermed produsere ytterligere før en tekniker kommer.

I en annen interessant funksjon har man kombinert sikkerhet med produktivitet. Det hender jo at mens pressen er i gang, ønsker man å bøye seg over bordet for å rette opp noe. Skrivehodet beveger seg frem og tilbake i en relativt høy hastighet, så dette er ikke uten risiko. Derfor har SwissQprint – som de fleste andre – sensorer som registrerer om noen beveger seg over bordet. Men i stedet for å stoppe, reduseres hastigheten og skuffen med skrivehodene vil fortsette å bevege seg – men i sakte tempo. Du risikerer heller ikke å ødelegge trykket eller få et kakk i hodet – i høyden et lite puff. Ligger det på den annen side noe solid i veien som kan skade skrivehodene, vil maskinen stoppe umiddelbart.

Fint kalibreringsverktøy

En storformatskriver er et presisjonsverktøy. Nyala 2 er intet unntak til denne regelen. Den har en rekke mekaniske innstillingsmuligheter, som alle støttes av intelligente programvareløsninger. For eksempel føler den forskjellen på hvorvidt et medium anvendes som en rull eller ark. Rullen blir utsatt for et visst strekk når den beveger seg gjennom maskinen. Det kan føre til striper i utskriften, om media er strukket.
Dette er noe som kan unngås ved å bruke en kalibreringsrutine, hvor to linjaler printes ved siden av hverandre. En printes mens materialet er stasjonært og den andre mens materialet beveger seg. Linjalen er konstruert slik at operatøren med det blotte øye kan se hvor mye materiale strekker seg. Verdien tastes så inn i mediebiblioteket.

Stor fleksibilitet

Nyala 2 kan skrive ut på mange forskjellige typer medier. Ved først å påføre en primer åpner man opp for å bruke ytterligere materialer, som ellers ville ha blitt betraktet som problematiske. Dette gjelder f.eks. glass som skal være utendørs eller i et svømmebasseng, hvor den blir utsatt for klordamper.

Primeren øker bindingskapasiteten – og således holdbarheten – markant. Takket være den hvite fargen, er det også mulig å produsere en tosidig utskrift, som for eksempel kan brukes til å sette opp vindusglass. Fargene skrives først i omvendt rekkefølge, deretter trykkes den hvite innsatsen og til slutt trykkes farger som normalt. Dette gir et dobbeltsidig trykk.

Print med lakk kan brukes både for delvis fernissering og for å produsere 3D effekter med Droptix teknologien.

Nyala 2 er utstyrt med Calderas kraftigste ripp – Grand Rip + – og internt leveres data via optiske kabler, for å sikre maksimal utskriftshastighet.

Hastigheten
I likhet med de fleste andre storformatprintere kan Nyala 2 kjøres i en rekke ulike modi, som varierer den mulige hastigheten med den mulige kvaliteten. Parametrene handler om:
• hvilken oppløsning du vil ha
• hvor stor fargemengde du ønsker
• hvor mange lag blekk du vill legge på
• hvor nøye du vil tørke blekkene
• om du vil printe bi-directional (både når blekkskuffen kjører frem og tilbake)
• om du vil holde ubenyttede åpninger i gang en smule under trykkprosessen, for å forhindre at de tettes igen.

Den høyeste hastigheten oppnås normalt i det som kalles draft-mode, eller kladd på norsk. Det er en kvalitet som helst skal betraktes på flere meters avstand for å se bra ut. Slik er det likevel ikke på Nyala 2, for de har ganske enkelt valgt å ikke ha noe kladdmodus i det hele tatt. Den laveste kvaliteten som de kan stå inne for heter speed-mode og med den kan du produsere imponerende 206 kvm i timen ved full utnyttelse av formatet.

Vårt testtrykk på 1 x 1 meter ble gjort i to oppløsninger – speed og quality. Vi utnytter altså ikke det fulle formatet og får følgende resultat:

• Speed modus: 0:39, tilsvarer 92 kvm i timen
• Quality modus: 2:23, tilsvarer 20 kvm i timen

Farge- og bildekvalitet

Bildekvaliteten er høy, med både skarpe detaljer og myke og behagelige fargetoner og toninger. Når man sammenligner resultatene fra de to forskjellige modiene, kan det sies at bildekvaliteten er god selv i Speed modus. På en drøy meters avstand er det vanskelig å skille de to trykkene fra hverandre. Men det er en forskjell, og du kan bokstavelig talt føle det. Punktene er små topper i Speed modus, mens blekket er lagt på lagvis i Quality modus. I sistnevnte tilfelle har punktene også hatt en bedre mulighet til å flate ut på arket før den er ferdig tørket. Det gir først og fremst et glattere, mer fotografisk inntrykk.

Det er i det hele tatt ingen spor av banding i Quality-stillingen, mens det er få synlige artefakter i tonerplater i Speed modus.

Testen omfatter også åtte Pantone farger som sjelden treffes svært nøyaktig. De gjør de heller ikke her, bortsett fra noen få nyanser av grått. Formodentlig ville de ha truffet bedre om man hadde hatt god tid til å fikle med innstillingene.

Oppløsning og pasning
Nyala 2 tilhører toppen når det gjelder gjengivelse av tekst. Jeg var skeptisk til at en positiv en-punkts tekst kunne leses med lupe. Sannsynligvis var det bare fordi jeg kjente teksten på forhånd. Men to punkter er leselig med positiv tekst og tre punkts når det er negativt (hvitt på svart bakgrunn). Veldig imponerende.

Som så ofte før, så er testen med parallelle svarte og hvite linjer i forskjellige oppløsninger virkelig en bøyg. Med litt godvilje kan jeg akseptere 200 linjer.

Passformen mellom fargene er helt uten anmerkninger. Det viser både farget tekst på farget bakgrunn og i pasningskryssene, som er nesten to meter lange på vårt andre test ark.

Konklusjon
Nyala er en stor, men kompakt maskin, som stuer unna de delene som du ikke trenger å være i daglig kontakt med. Den er relativt stille. Verktøyene som brukes ofte er sentralt plassert i maskinen. Dette gjelder for eksempel pedaler og knappene til trykkluftpumpene og den antistatiske-blåseanordningen.
SwissQprint har tenkt inn stor fleksibilitet på maskinen ved hjelp av en primer, hvit maling og lakk, samt mulighetene til å bruke oransje, grønn, fiolett eller Pantonefarger.

Hastighet og kvalitet er – som forventet – i den høyere enden av skalaen. Særlig gjengis svært små tekster på en god måte. Til gjengjeld må du jobbe litt mer for å møte Pantones farger, når de produseres ved hjelp av CMYK.

Publisert av: 

Del artikkelen

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Billes fikk fart på produksjonen

Billes Trykkeri i Gøteborg forsterket med den digitale storformatprinteren Inca digital Onset X2. Etter fem måneders drift ser de en markant produksjonsøkning og kjører nå stadig flere signage-jobber digitalt. Gøteborgstrykkeriet Billes begynner å se effekten av investeringen i storformatprinteren Inca Digital Onset X2 fra Fujifilm. Trykkeriet kjører både offsettrykk og digitaltrykk, det sistnevnte oppgis idag […]

Publisert av: 

De slipper “grønt” fargesortiment

Den tyske trykkfargeprodusenten Hubergroup lanserer miljømerkede farger for offsettrykk. Det nye sortimentet fra Hubergroup er tilpasset konvensjonelt offsettrykk. Det er blant annet basert på fornybare vegetabiliske oljer og er koboltfritt. Det har dessuten fått miljøstandarden “cradle to cradle” (vogge til vogge) der forutsetningen er, for produkter som får inneha merkingen, at de kan gjenvinnes og at […]

Publisert av: 

Nytt kundefokus i Europa

Konica Minolta legger inn et høyere gir i Europa og lanserer et forretningsområde med fokus på å levere produkter og løsninger til kunder i siviltrykk og industrielt trykk. Konica Minolta satser på å bli enda mer kundeorientert og legger større fokus på markedsføring, programvare og crossmedia-tjenester for å muliggjøre vind i seilene for nye trykksaksapplikasjoner. […]

Publisert av: 

Dramatisk utvikling for norske aviser

Medietilsynet slår fast i en ny rapport at til tross for at avisene kuttet over 750 millioner kroner i kostnader, ble lønnsomheten til avisene svekket fra 2015 til 2016. Driftsinntektene falt med over 950 millioner kroner, noe som førte til en nedgang i avisenes samlede driftsresultat med over 190 millioner kroner. Driftsresultatet før produksjonstilskudd endte […]

Publisert av: 

Forhåndstitt på Ultrastream

Kodak viser frem sin nyeste inkjet-innovasjon Ultrastream. Teknikken som de for alvor mener skal konkurrere med offset-trykk med tanke på bildekvalitet og industriell produktivitet. Ultrastream er Kodaks fjerde generasjon av kontinuerlige blekkstråleskrivere. Trykkpressen har en hastighet på 150 meter per minutt og kan trykke på både plast og papir. I forhold til forgjengeren, Stream-serien, er […]

Publisert av: 

Kodaks satsning på emballasjetrykk

Sapphire Evo er Kodaks nye flaggskip mot emballasjeindustrien. En digital trykkpresse som med høy hastighet kan kjøre på flere forskjellige substrater, blant annet papir og forskjellige plasttyper. Vi var tilstede på Kodaks anlegg i Dayton Ohio, der trykkpressen Sapphire Evo Press ble vist frem. En digital trykkpresse med vannbasert blekk og totalt sju farger som […]

Publisert av: 

Dansk produsent av in-mould etiketter mangedobler kapasiteten.

Jyllinge, Danmark: ScanMould ble i 2015 skilt ut fra søsterselskapet ScanKet for å starte opp produksjon av in-mould etiketter til det skandinaviske markedet og har siden da etablert seg som et alternativ til de sydeuropeiske selskapene som ellers har dominert dette voksende markedet i en årrekke. Men hva er in-mould etiketter? In-mould er betegnelsen på en […]

Publisert av: 

Chris Jordan om blekktrykkets fremtid

Chris Jordan jobber som konsulent innen trykk med å gi strategiske råd om hvordan man maksimerer sitt salg, både for leverandører og trykksaksprodusenter. Med 45 års arbeid, blant annet hos leverandører som Heidelberg og Efi, har han en bred kunnskapsbank å øse av. Dette er et referat fra foredraget han holdt på Grafkom I/O tidligere […]

Publisert av: 

Kodak klare for ny generasjon

Kodak feirer 50 år med vannbasert blekkteknologi. Etter litt nøling, føler de seg nå trygge på å beholde sine raske skrivehoder Prospor. De tar et stort sprang inn i emballasjeområdet for å sikre fremtiden, og samtidig ligger Ultrastreamline på lur – fjerde generasjon av inkjetteknologi. Det ble spekulert mye sist år om Eastman Kodak Company […]

Publisert av: 

Mal som Munch – med Photoshop!

Norsk kulturarv digitaliseres: Mal som Edvard Munch – med kunstnerens “egne” pensler! Med hjelp fra Munchmuseets konservatorer har Adobe digitalisert Edvard Munchs 100 år gamle pensler. Dermed kan hvem som helst bruke mesterens verktøy i arbeidet med egne kreative arbeider og kunstverk. Dette skjer som en del av prosjektet ‘The Hidden Treasures of Creativity’ og skal […]

Publisert av: