Chris Jordan om blekktrykkets fremtid

Chris Jordan jobber som konsulent innen trykk med å gi strategiske råd om hvordan man maksimerer sitt salg, både for leverandører og trykksaksprodusenter. Med 45 års arbeid, blant annet hos leverandører som Heidelberg og Efi, har han en bred kunnskapsbank å øse av. Dette er et referat fra foredraget han holdt på Grafkom I/O tidligere i år og som handlet om hva som kommer til å skje innen blekktrykket de nærmeste årene.

Chris tok opp tre områder der det kommer til å skje store forandringer:

  • De nye digitale blekkpressene kommer prismessig til å bli overkommelige og trykke med stadig bedre kvalitet.
  • All programvare kommer til å bli skybasert.
  • Helt automatiserte arbeidsflyt.

Et produkts livssyklus

Chris viste diagrammer over trykkpressenes livssyklus. Innovatørene, de tidlige brukerne og den tidlige majoriteten er i den første halvdelen der man tjener pengene. Når man går over toppen er de som kommer til litt for sent ute, noe mange er, og kommer da til å utsettes for et prisras.

– Som eksempel har jeg valgt tonerbaserte arkpresser. Det meste av utviklingen på trykkpressene er allerede avklart. Det finnes tusenvis av presser ute på markedet, hvilket kanskje ikke er det leverandørene vil høre, men jeg kan ikke forstå hvorfor noen behøver å kjøpe en tonerbasert trykkpresse idag? Det finnes så mange trykkerier i verden som ikke utnytter kapasiteten fullt ut og vi er lange over midten av kurven, sa Chris.

– Når det gjelder utviklingen av blekkpresser for volumtrykk så startet den for cirka ti år siden og vi ser en idag kraftig akselerasjon. Uten fortsatt utvikling kommer produsentens teknikk raskt til å være foreldet, slik at konkurrentene suser forbi. Ikke nødvendigvis på pris, men mer på hva de kan tilby, som eksempelvis hastighet og antallet ulike substrater som pressene kan greie å trykke på. Nye, oppgraderte printhoder kommer også hvert år med bedre pålitelighet, hastighet og lavere pris, la Chris til.

Hans spådom er at i 2025, på mindre enn ti år, kommer dagens blekkteknikk til å være ferdigutviklet og i stedet kommer ny teknikk til å trenge inn på markedet noe som er veldig, veldig snart. Men han tilstår at han kan ta feil, det har hendt før.

Overskudd på blekkpresser?

– I år kommer det til å selges cirka 300 til 500 enheter av blekkpresser for volumtrykk, rundt om i verden. Det finnes mer enn femten ulike leverandører og cirka tjue ulike fabrikater å velge mellom, sa Chris og fortsatte:

– Om man i snitt bare kommer til å kunne levere 42 stykker per fabrikat, kommer produsentene til å tape veldig mye penger. Så om ikke noen leverandør lykkes med å eksportere til trykkerne på Mars forstår jeg ikke hvordan summene kan balansere herandre? Det finnes ikke tilstrekkelig mange trykkere som kan kjøpe disse trykkpressene for rundt tre millioner dollar, for det er det de koster.

Chris regner med at i løpet av et par år vil en blekkpresse som i dag koster rundt en million dollar, til å ha en pris på fire til fem hundre tusen dollar. Det gjør det for eksempel mulig for trykkere å få en god pris fra leverandører som er på vei ut på markedet og har behov for trykkerier som er villige til å teste.

Skybaserte programmer

– Med skybaserte programmer kommer du som trykker og leverandør til alltid å ha den nyeste versjonen. Innen visse teknikkområder og land går overgangen til skybaserte programmer raskt, men jeg skulle ønske at det gikk enda raskere enn det gjør. En del leverandører jeg har snakket med sier at det ikke kommer til å skje før 2020, men ifølge de mindre leverandørene så er dette allerede på gang.

– Til og med Efi har over 80 prosent av sine programmer i skyen. For tre år siden hadde de ikke planer om å gjøre det. Det finnes ingen tekniske begrensninger på hvorfor man ikke kan plassere Fiery servere i skyen. Heidelberg har begynt å leie ut tre til fire ulike versjoner av Prinect etter pay-as-you-go metoden – betal etter hvor mye du benytter programmet.

– Om et selskap prøver å selge meg programvare som ikke er i skyen så skulle jeg ikke kjøpe disse, selv om man prøver å motivere det som bedre ut fra f.eks. et sikkerhetsståsted. Jeg vil at programvarene alltid skal være av nyeste versjon og at man kun betaler når man benytter den. Hvilket innebærer at man som trykkeri alltid kommer til å ha en oppdatert arbeidsflyt, sa Chris.

Automatiserte arbeidsflyt

– Det tredje området er automatisert arbeidsflyt, hvilket er noe jeg har jobbet med i mange år. Imidlertid finnes det for mye software som krever input fra bruker for å fungere.

– Noen firmaer gjør dette allerede på en god måte. Det betyr at trykkere og andre kreative mennesker i produksjonen må skaffe seg ny kompetanse meget raskt samt antakelig måtte gjøre dette mye oftere. Som eier trenger du de fortsatt, men de trengs ikke lenger til de manuelle arbeidsoppgavene som de hadde tidligere.

– Om dere skal satse mange penger på en blekkpresse, arbeidsflyt eller på noe annet, så se til å spandere en del penger på deg selv og dise ansatte slik at deres ferdigheter også er oppdaterte.

– Jeg tror ikke at det er slutten for trykkerier og leverandører men dere kommer til å behøve å forandre dere mer i de nærmeste årene enn dere har gjort i løpet av de foregående fem til ti årene. Men det gir også muligheter, om dere klarer å se hva som er på gang, spesielt når det gjelder hardware for blekktrykk, avsluttet Chris med.

De fleste illustrasjonene er skjermdumper fra opptakene som Inkish.tv gjorde og kan blant annet sees på Youtube sammen med de andre foredragene fra Grafkom I/O.

Publisert av: 

Del artikkelen

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

En kommentar til “Chris Jordan om blekktrykkets fremtid”
  1. Og sørme om vi ikke også har en film med Chris Jordan 🙂
    https://www.facebook.com/inkishtv/videos/682564818608277/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Hatlehols trykkeri konkurs

Det er NRK Møre og Romsdal som melder at Hatlehols trykkeri i Brattvåg er konkurs. Årsaken skal være anstrengt økonomi etter en omstillingsfase med investering i nytt produksjonsutstyr. Selskapet har 17 ansatte, og ifølge daglig leder Torstein Gjerde blir det arbeidet intenst for å avklare om det er mulig å videreføre virksomheten gjennom et nytt selskap. Hatlehols har […]

Publisert av: 

Epson lanserer flaggskip: Tekstilskriveren SureColor SC-F9300

Epson lanserer SureColor SC-F9300, en tekstilskriver med sublimeringsteknologi, hovedsakelig beregnet på raske utskrifter i store volum på klær, tekstiler og myk skiltdesign, samt andre trykte varer. Den nye flaggskipmodellen erstatter eksisterende SC-F9200, med en utvikling av Epsons betrodde utskriftsteknologi som gir enda bedre kvalitet og pålitelighet, ifølge firmaet. Den helt nye Epson Precision Dot-teknologien for […]

Publisert av: 

Canon tar med full portefølje for grafisk bransje

Canon viser en rekke komplette løsninger for profesjonelle aktører innen grafisk bransje på Production Printing Business Days 2017 i Poing i Tyskland. Det forventes at over 500 eksisterende og potensielle kunder fra hele EMEA-regionen vil ta turen til det tredagers kundearrangementet som har sin siste dag i dag. Her er Canons siste tekniske nyvinninger samlet under […]

Publisert av: 

Odda: Tid er penger, automatisering er nøkkelen

I løpet av sine tretti år har Odda Trykk & Reklame i Odda gått fra tradisjonelt offsettrykkeri, til en fullbefaren grafisk leverandør. Strandflagg, t-skjorter, fotobøker og brosjyrer inngår i den store floraen av grafiske produkter som den lille organisasjonen har bygget opp. – Vi er i dag 5 personer som arbeider ved trykkeriet, sier Ivar […]

Publisert av: 

Slipper maskiner med fokus på sign og display

Mimaki, fabrikant av blekkstråleskrivere i storformat og skjæresystemer har utviklet nye maskinmodeller med fire lags utskrift, integrert kutting og uv-blekk som muliggjør umiddelbar etterbehandling. – UCJV-seriene består av to modeller: firefargers UCJV150-160 og UCJV300-160 som rommer opp til sju farger i kostnadseffektive enlitersflasker, sier Ronald Van den Broek, salgssjef hos Mimaki i Europa. Modellene er […]

Publisert av: 

PDF tar inn løsning for emballasje i korte serier

Plockmatic Document Finishing (PDF) utvider sitt sortiment ved å tilby en prisgunstig stans, som er utviklet og lages i en spesiell Plockmatic versjon. Denne roterende stansen kan i en arbeidsgang legge både rillinjer og stanse. Det tar kun minutter å bytte verktøy og en registeravlesning gjør at arkene hele tiden havner rett i forhold til stansen. – […]

Publisert av: 

Kraftig steg opp for Asker Print

Med Xerox Versant 2100 Press i eget hus har Asker Print tatt et kraftig steg oppover. – I praksis betyr det dobbel produksjonskapasitet og flere oppdrag i eget hus. Utvilsomt en investering som bidrar positivt på bunnlinja, sier en fornøyd daglig leder Kjell Solheim. På offensiven i Asker Asker Print er definitivt på offensiven. Etter […]

Publisert av: 

Digitaltrykt emballasje vokser raskt – men fra et meget lavt nivå

Ingenting i den grafiske bransjen vokser så raskt som digitaltrykt emballasje. Men det dreier seg om fra meget lave nivåer, om vi ser bort fra etiketter. Ser man på statistikk over digitaltrykt emballasjemateriell, så dominerer etiketter fullstendig. Ser du fem år frem i tid så kommer sant nok digitaltrykt kartong til å øke med 80% […]

Publisert av: 

Digitaltrykk AS fornøyd med OKI-plotter

– Jeg er strålende fornøyd med OKI plotteren sier Helge Strand, daglig leder i Ålesundbedriften Digitaltrykk AS. Vi har satt omsetningsrekord i juni så maskinen har virkelig fått kjørt seg, forteller Helge. – Kvaliteten på plott er meget bra også på lave oppløsninger. Dette gjør at jeg kan produsere langt raskere enn jeg er vant […]

Publisert av: 

Kodak: Forhåndstitt på Ultrastream

Kodak viser frem sin nyeste inkjet-innovasjon Ultrastream. Dette er teknikken som de for alvor mener skal konkurrere med offsettrykk hva angår bildekvalitet og industriell produktivitet. Ultrastream er Kodaks fjerde generation av kontinuerlige blekkstråleskrivere. Trykkpressen har en hastighet på 150 meter per minutt og kan trykke på både plast og papir. Til forskjell fra forgjengeren, Stream-serien, […]

Publisert av: