Chris Jordan om blekktrykkets fremtid

Chris Jordan jobber som konsulent innen trykk med å gi strategiske råd om hvordan man maksimerer sitt salg, både for leverandører og trykksaksprodusenter. Med 45 års arbeid, blant annet hos leverandører som Heidelberg og Efi, har han en bred kunnskapsbank å øse av. Dette er et referat fra foredraget han holdt på Grafkom I/O tidligere i år og som handlet om hva som kommer til å skje innen blekktrykket de nærmeste årene.

Chris tok opp tre områder der det kommer til å skje store forandringer:

  • De nye digitale blekkpressene kommer prismessig til å bli overkommelige og trykke med stadig bedre kvalitet.
  • All programvare kommer til å bli skybasert.
  • Helt automatiserte arbeidsflyt.

Et produkts livssyklus

Chris viste diagrammer over trykkpressenes livssyklus. Innovatørene, de tidlige brukerne og den tidlige majoriteten er i den første halvdelen der man tjener pengene. Når man går over toppen er de som kommer til litt for sent ute, noe mange er, og kommer da til å utsettes for et prisras.

– Som eksempel har jeg valgt tonerbaserte arkpresser. Det meste av utviklingen på trykkpressene er allerede avklart. Det finnes tusenvis av presser ute på markedet, hvilket kanskje ikke er det leverandørene vil høre, men jeg kan ikke forstå hvorfor noen behøver å kjøpe en tonerbasert trykkpresse idag? Det finnes så mange trykkerier i verden som ikke utnytter kapasiteten fullt ut og vi er lange over midten av kurven, sa Chris.

– Når det gjelder utviklingen av blekkpresser for volumtrykk så startet den for cirka ti år siden og vi ser en idag kraftig akselerasjon. Uten fortsatt utvikling kommer produsentens teknikk raskt til å være foreldet, slik at konkurrentene suser forbi. Ikke nødvendigvis på pris, men mer på hva de kan tilby, som eksempelvis hastighet og antallet ulike substrater som pressene kan greie å trykke på. Nye, oppgraderte printhoder kommer også hvert år med bedre pålitelighet, hastighet og lavere pris, la Chris til.

Hans spådom er at i 2025, på mindre enn ti år, kommer dagens blekkteknikk til å være ferdigutviklet og i stedet kommer ny teknikk til å trenge inn på markedet noe som er veldig, veldig snart. Men han tilstår at han kan ta feil, det har hendt før.

Overskudd på blekkpresser?

– I år kommer det til å selges cirka 300 til 500 enheter av blekkpresser for volumtrykk, rundt om i verden. Det finnes mer enn femten ulike leverandører og cirka tjue ulike fabrikater å velge mellom, sa Chris og fortsatte:

– Om man i snitt bare kommer til å kunne levere 42 stykker per fabrikat, kommer produsentene til å tape veldig mye penger. Så om ikke noen leverandør lykkes med å eksportere til trykkerne på Mars forstår jeg ikke hvordan summene kan balansere herandre? Det finnes ikke tilstrekkelig mange trykkere som kan kjøpe disse trykkpressene for rundt tre millioner dollar, for det er det de koster.

Chris regner med at i løpet av et par år vil en blekkpresse som i dag koster rundt en million dollar, til å ha en pris på fire til fem hundre tusen dollar. Det gjør det for eksempel mulig for trykkere å få en god pris fra leverandører som er på vei ut på markedet og har behov for trykkerier som er villige til å teste.

Skybaserte programmer

– Med skybaserte programmer kommer du som trykker og leverandør til alltid å ha den nyeste versjonen. Innen visse teknikkområder og land går overgangen til skybaserte programmer raskt, men jeg skulle ønske at det gikk enda raskere enn det gjør. En del leverandører jeg har snakket med sier at det ikke kommer til å skje før 2020, men ifølge de mindre leverandørene så er dette allerede på gang.

– Til og med Efi har over 80 prosent av sine programmer i skyen. For tre år siden hadde de ikke planer om å gjøre det. Det finnes ingen tekniske begrensninger på hvorfor man ikke kan plassere Fiery servere i skyen. Heidelberg har begynt å leie ut tre til fire ulike versjoner av Prinect etter pay-as-you-go metoden – betal etter hvor mye du benytter programmet.

– Om et selskap prøver å selge meg programvare som ikke er i skyen så skulle jeg ikke kjøpe disse, selv om man prøver å motivere det som bedre ut fra f.eks. et sikkerhetsståsted. Jeg vil at programvarene alltid skal være av nyeste versjon og at man kun betaler når man benytter den. Hvilket innebærer at man som trykkeri alltid kommer til å ha en oppdatert arbeidsflyt, sa Chris.

Automatiserte arbeidsflyt

– Det tredje området er automatisert arbeidsflyt, hvilket er noe jeg har jobbet med i mange år. Imidlertid finnes det for mye software som krever input fra bruker for å fungere.

– Noen firmaer gjør dette allerede på en god måte. Det betyr at trykkere og andre kreative mennesker i produksjonen må skaffe seg ny kompetanse meget raskt samt antakelig måtte gjøre dette mye oftere. Som eier trenger du de fortsatt, men de trengs ikke lenger til de manuelle arbeidsoppgavene som de hadde tidligere.

– Om dere skal satse mange penger på en blekkpresse, arbeidsflyt eller på noe annet, så se til å spandere en del penger på deg selv og dise ansatte slik at deres ferdigheter også er oppdaterte.

– Jeg tror ikke at det er slutten for trykkerier og leverandører men dere kommer til å behøve å forandre dere mer i de nærmeste årene enn dere har gjort i løpet av de foregående fem til ti årene. Men det gir også muligheter, om dere klarer å se hva som er på gang, spesielt når det gjelder hardware for blekktrykk, avsluttet Chris med.

De fleste illustrasjonene er skjermdumper fra opptakene som Inkish.tv gjorde og kan blant annet sees på Youtube sammen med de andre foredragene fra Grafkom I/O.

Publisert av: 

Del artikkelen

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Billes fikk fart på produksjonen

Billes Trykkeri i Gøteborg forsterket med den digitale storformatprinteren Inca digital Onset X2. Etter fem måneders drift ser de en markant produksjonsøkning og kjører nå stadig flere signage-jobber digitalt. Gøteborgstrykkeriet Billes begynner å se effekten av investeringen i storformatprinteren Inca Digital Onset X2 fra Fujifilm. Trykkeriet kjører både offsettrykk og digitaltrykk, det sistnevnte oppgis idag […]

Publisert av: 

De slipper “grønt” fargesortiment

Den tyske trykkfargeprodusenten Hubergroup lanserer miljømerkede farger for offsettrykk. Det nye sortimentet fra Hubergroup er tilpasset konvensjonelt offsettrykk. Det er blant annet basert på fornybare vegetabiliske oljer og er koboltfritt. Det har dessuten fått miljøstandarden “cradle to cradle” (vogge til vogge) der forutsetningen er, for produkter som får inneha merkingen, at de kan gjenvinnes og at […]

Publisert av: 

Nytt kundefokus i Europa

Konica Minolta legger inn et høyere gir i Europa og lanserer et forretningsområde med fokus på å levere produkter og løsninger til kunder i siviltrykk og industrielt trykk. Konica Minolta satser på å bli enda mer kundeorientert og legger større fokus på markedsføring, programvare og crossmedia-tjenester for å muliggjøre vind i seilene for nye trykksaksapplikasjoner. […]

Publisert av: 

Dramatisk utvikling for norske aviser

Medietilsynet slår fast i en ny rapport at til tross for at avisene kuttet over 750 millioner kroner i kostnader, ble lønnsomheten til avisene svekket fra 2015 til 2016. Driftsinntektene falt med over 950 millioner kroner, noe som førte til en nedgang i avisenes samlede driftsresultat med over 190 millioner kroner. Driftsresultatet før produksjonstilskudd endte […]

Publisert av: 

Forhåndstitt på Ultrastream

Kodak viser frem sin nyeste inkjet-innovasjon Ultrastream. Teknikken som de for alvor mener skal konkurrere med offset-trykk med tanke på bildekvalitet og industriell produktivitet. Ultrastream er Kodaks fjerde generasjon av kontinuerlige blekkstråleskrivere. Trykkpressen har en hastighet på 150 meter per minutt og kan trykke på både plast og papir. I forhold til forgjengeren, Stream-serien, er […]

Publisert av: 

Kodaks satsning på emballasjetrykk

Sapphire Evo er Kodaks nye flaggskip mot emballasjeindustrien. En digital trykkpresse som med høy hastighet kan kjøre på flere forskjellige substrater, blant annet papir og forskjellige plasttyper. Vi var tilstede på Kodaks anlegg i Dayton Ohio, der trykkpressen Sapphire Evo Press ble vist frem. En digital trykkpresse med vannbasert blekk og totalt sju farger som […]

Publisert av: 

Dansk produsent av in-mould etiketter mangedobler kapasiteten.

Jyllinge, Danmark: ScanMould ble i 2015 skilt ut fra søsterselskapet ScanKet for å starte opp produksjon av in-mould etiketter til det skandinaviske markedet og har siden da etablert seg som et alternativ til de sydeuropeiske selskapene som ellers har dominert dette voksende markedet i en årrekke. Men hva er in-mould etiketter? In-mould er betegnelsen på en […]

Publisert av: 

Chris Jordan om blekktrykkets fremtid

Chris Jordan jobber som konsulent innen trykk med å gi strategiske råd om hvordan man maksimerer sitt salg, både for leverandører og trykksaksprodusenter. Med 45 års arbeid, blant annet hos leverandører som Heidelberg og Efi, har han en bred kunnskapsbank å øse av. Dette er et referat fra foredraget han holdt på Grafkom I/O tidligere […]

Publisert av: 

Kodak klare for ny generasjon

Kodak feirer 50 år med vannbasert blekkteknologi. Etter litt nøling, føler de seg nå trygge på å beholde sine raske skrivehoder Prospor. De tar et stort sprang inn i emballasjeområdet for å sikre fremtiden, og samtidig ligger Ultrastreamline på lur – fjerde generasjon av inkjetteknologi. Det ble spekulert mye sist år om Eastman Kodak Company […]

Publisert av: 

Mal som Munch – med Photoshop!

Norsk kulturarv digitaliseres: Mal som Edvard Munch – med kunstnerens “egne” pensler! Med hjelp fra Munchmuseets konservatorer har Adobe digitalisert Edvard Munchs 100 år gamle pensler. Dermed kan hvem som helst bruke mesterens verktøy i arbeidet med egne kreative arbeider og kunstverk. Dette skjer som en del av prosjektet ‘The Hidden Treasures of Creativity’ og skal […]

Publisert av: