Mal som Munch – med Photoshop!

Norsk kulturarv digitaliseres: Mal som Edvard Munch – med kunstnerens “egne” pensler!

Med hjelp fra Munchmuseets konservatorer har Adobe digitalisert Edvard Munchs 100 år gamle pensler. Dermed kan hvem som helst bruke mesterens verktøy i arbeidet med egne kreative arbeider og kunstverk.

Dette skjer som en del av prosjektet ‘The Hidden Treasures of Creativity’ og skal hylle kunsthistoriens mestere og oppmuntre til kreativitet. Ved å digitalisere Munchs pensler ønsker Adobe at dagens kunstnere kan gjenoppdage og bruke en mesters pensler til å skape egne mesterverk.

– Det er visse kunstverk vi alle kjenner og elsker, men vi tenker sjeldent på verktøyene som ble brukt. Dette prosjektet skal bringe tilbake verktøyene og gjøre dem tilgjengelig for en ny generasjon kunstnere, sier Anna Rose, nordisk markedssjef for Adobe Creative Cloud Individual.

Tilgang til Munchs originale verktøy

For å skape digitale versjoner av penslene har Adobe fått tilgang til Munchs originale verktøy. Med hjelp fra museets konservatorer har syv av kunstnerens originale pensler blitt fotografert i 360 grader ved hjelp av Ultra HD-kameraer. Disse fanger opp selv de minste detaljene og skaper en nøyaktig tredimensjonal gjengivelse. I tillegg har Munchs kunstneriske stil og penselstrøk blitt nøye analysert, kombinert med data om hver av penslenes nøyaktige form og egenskaper, som busttype og fleksibilitet.

– Digitalisering skjer ikke bare i næringslivet, men også i kunstverdenen. Det er flott at de 100 år gamle penslene til en så stor kunster nå kan inspirere dagens digitale kreative som skal være med på å skape fremtidens kunsthistorie, sier Gitte Skilbred, kommunikasjons- og markedsdirektør ved Munchmuseet.

Prosessen med å omvandle bildene og dataene til digitale pensler ble deretter utført av Kyle T. Webster, amerikansk illustratør og av mange ansett som verdens fremste designer av Photoshop-pensler. Penslene kan lastes ned gratis for bruk i Adobe Photoshop og Adobe Sketch.

– Ved å digitalisere store kunstneres verktøy bidrar vi til å bygge en bro til dagens kreative. Vi er veldig takknemlige for hjelpen fra Munchmuseet og stolte over samarbeidet med Kyle T. Webster, noe som har resultert i at hvem som helst nå faktisk kan male med og få inspirasjon fra Munchs originale pensler, sier Anna Rose.

For å lære mer om hvordan man kan bruke Munchs digitale pensler til å lage egne kunstverk vil Kyle T. Webster sammen med andre i perioden 20. – 22. juni avholde flere live stream-sesjoner, les mer her.

Konkurranse: Lag din egen tolkning av ‘Skrik’

Norske Edvard Munch er en av verdens største kunstnere noensinne. Hans kanskje mest berømte maleri ‘Skrik’ er et av det mest gjenkjennelige motivet i verden. Som en del av prosjektet inviterer Adobe til en konkurranse der kunstnere og andre kreative kan benytte de digitale Munch-penslene og lage sin versjon av det ikoniske maleriet. Munch laget fire forskjellige versjoner av kunstverket – nå utfordres folk over hele verden til lage sin versjon av ‘Det 5. Skrik’. Vinneren får, i tillegg til kunstverket sitt profilert i en rekke offisielle kanaler, 6000 Euro samt en tur med alt betalt til Adobe MAX, verdens ledende konferanse for kreative og som finner sted i Las Vegas i oktober. Les mer om konkurranseregler og påmelding her.

For å vise hvilke muligheter de digitale penslene gir og inspirere andre til å delta i konkurransen, har den norske illustratøren Natalie Foss laget en egen versjon av ‘Det 5. Skrik’. Hun startet arbeidet med å skissere med blyant, deretter via Sketch på en iPad legge til bakgrunn, for så ferdigstillelse det hele i Photoshop på sin desktop. Se det et flotte resultatet.

Publisert av: 

Del artikkelen

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Billes fikk fart på produksjonen

Billes Trykkeri i Gøteborg forsterket med den digitale storformatprinteren Inca digital Onset X2. Etter fem måneders drift ser de en markant produksjonsøkning og kjører nå stadig flere signage-jobber digitalt. Gøteborgstrykkeriet Billes begynner å se effekten av investeringen i storformatprinteren Inca Digital Onset X2 fra Fujifilm. Trykkeriet kjører både offsettrykk og digitaltrykk, det sistnevnte oppgis idag […]

Publisert av: 

De slipper “grønt” fargesortiment

Den tyske trykkfargeprodusenten Hubergroup lanserer miljømerkede farger for offsettrykk. Det nye sortimentet fra Hubergroup er tilpasset konvensjonelt offsettrykk. Det er blant annet basert på fornybare vegetabiliske oljer og er koboltfritt. Det har dessuten fått miljøstandarden “cradle to cradle” (vogge til vogge) der forutsetningen er, for produkter som får inneha merkingen, at de kan gjenvinnes og at […]

Publisert av: 

Nytt kundefokus i Europa

Konica Minolta legger inn et høyere gir i Europa og lanserer et forretningsområde med fokus på å levere produkter og løsninger til kunder i siviltrykk og industrielt trykk. Konica Minolta satser på å bli enda mer kundeorientert og legger større fokus på markedsføring, programvare og crossmedia-tjenester for å muliggjøre vind i seilene for nye trykksaksapplikasjoner. […]

Publisert av: 

Dramatisk utvikling for norske aviser

Medietilsynet slår fast i en ny rapport at til tross for at avisene kuttet over 750 millioner kroner i kostnader, ble lønnsomheten til avisene svekket fra 2015 til 2016. Driftsinntektene falt med over 950 millioner kroner, noe som førte til en nedgang i avisenes samlede driftsresultat med over 190 millioner kroner. Driftsresultatet før produksjonstilskudd endte […]

Publisert av: 

Forhåndstitt på Ultrastream

Kodak viser frem sin nyeste inkjet-innovasjon Ultrastream. Teknikken som de for alvor mener skal konkurrere med offset-trykk med tanke på bildekvalitet og industriell produktivitet. Ultrastream er Kodaks fjerde generasjon av kontinuerlige blekkstråleskrivere. Trykkpressen har en hastighet på 150 meter per minutt og kan trykke på både plast og papir. I forhold til forgjengeren, Stream-serien, er […]

Publisert av: 

Kodaks satsning på emballasjetrykk

Sapphire Evo er Kodaks nye flaggskip mot emballasjeindustrien. En digital trykkpresse som med høy hastighet kan kjøre på flere forskjellige substrater, blant annet papir og forskjellige plasttyper. Vi var tilstede på Kodaks anlegg i Dayton Ohio, der trykkpressen Sapphire Evo Press ble vist frem. En digital trykkpresse med vannbasert blekk og totalt sju farger som […]

Publisert av: 

Dansk produsent av in-mould etiketter mangedobler kapasiteten.

Jyllinge, Danmark: ScanMould ble i 2015 skilt ut fra søsterselskapet ScanKet for å starte opp produksjon av in-mould etiketter til det skandinaviske markedet og har siden da etablert seg som et alternativ til de sydeuropeiske selskapene som ellers har dominert dette voksende markedet i en årrekke. Men hva er in-mould etiketter? In-mould er betegnelsen på en […]

Publisert av: 

Chris Jordan om blekktrykkets fremtid

Chris Jordan jobber som konsulent innen trykk med å gi strategiske råd om hvordan man maksimerer sitt salg, både for leverandører og trykksaksprodusenter. Med 45 års arbeid, blant annet hos leverandører som Heidelberg og Efi, har han en bred kunnskapsbank å øse av. Dette er et referat fra foredraget han holdt på Grafkom I/O tidligere […]

Publisert av: 

Kodak klare for ny generasjon

Kodak feirer 50 år med vannbasert blekkteknologi. Etter litt nøling, føler de seg nå trygge på å beholde sine raske skrivehoder Prospor. De tar et stort sprang inn i emballasjeområdet for å sikre fremtiden, og samtidig ligger Ultrastreamline på lur – fjerde generasjon av inkjetteknologi. Det ble spekulert mye sist år om Eastman Kodak Company […]

Publisert av: 

Mal som Munch – med Photoshop!

Norsk kulturarv digitaliseres: Mal som Edvard Munch – med kunstnerens “egne” pensler! Med hjelp fra Munchmuseets konservatorer har Adobe digitalisert Edvard Munchs 100 år gamle pensler. Dermed kan hvem som helst bruke mesterens verktøy i arbeidet med egne kreative arbeider og kunstverk. Dette skjer som en del av prosjektet ‘The Hidden Treasures of Creativity’ og skal […]

Publisert av: