Suksesshistorie i Hellas

Inge Landsverk hadde lenge hatt lyst til å flykte fra det kalde været i Norge og dra til varmere breddegrader, og da han traff greske Katerina Chanou falt brikkene på plass.

Nå bor paret sammen i Athen, og herfra driver de trykkeriet Landsverk. Den gangen de traff hverandre hadde de ingen tanker på å jobbe sammen, men ifølge Inge, som allerede hadde et digitalt storformattrykkeri i Norge, føltes det lurt å starte opp med flaggproduksjon i Hellas.

– Vi importerte da fra Polen, men innså at vi skulle kunne lage flaggene våre billigere og med bedre kvalitet om vi startet produksjonen her, sier Inge.

I dag har de materiale fra Scandraft i Sverige, og lager flaggene selv i sine lokaler i Athen, med maskiner fra Kina som Inge selv kan utføre service på, ettersom han har arbeidet med dem tidligere.

Flaggene sendes deretter med UPS over natten fra Athen til Oslo, og de tunge stativene fra et lokale i Gøteborg.

– Fordelene med å jobbe på denne måten er mange. Vi kan konkurrere med Polen nå, med høyere kvalitet på materialet og lavere priser ettersom våre maskiner er billigere – men har de samme typene printhoder som de andre maskinene på markedet. Det betyr at om man kan maskinene slik jeg kan, så blir det samme resultat som fra de dyrere maskinene fra Europa, mener Inge.

Han forteller også om Hellas som marked, både for å selge til og produsere i.

– Krisen har jo gjort at det er lettere å finne lokaler her enn i mange andre land. Dessuten er både leie og lønninger lavere. Det er også stort fokus på utendørs annonsering her, noe som passer vår produksjon.

Landsverk selger kun til forhandlere, og Inge mener at dette er en av grunnene til at det går så bra for dem.

– Om vi skulle begynne å selge mot sluttkunder så skulle formodentlig våre nåværende forhandlerkunder bli nervøse. Men om vi går ut med at vi kun selger til forhandlere, kan de være sikre på at vi ikke kommer til å prøve å overta deres kunder.

Landsverk har blant annet lagd flagg til Sign&Prints messer i Norge og i Sverige, men det de produserer mest er strandflagg. Når jeg snakket med ham i mars skulle flagg-sesongen akkurat til å starte, og den pleier å vare frem til september.

Flaggene produseres i Athen og sendes til Gøteborg.

– Strandflagg er selvsagt mer vriene enn vanlige flagg. Vi lager våre med strikk på en måte jeg ikke har sett andre gjøre tidligere. her i Athen trykker, kutter og syr vi flaggene, før de sendes til Gøteborg.

Når jeg besøker firmaet har de ennå ikke fått sin siste investering, et automatisert skjærebord som skal effektivisere prosessen og gjøre det mulig for foretaket å produsere enda flere produkter. I september er planen å flytte fra de to lokalene de har i dag til et lokale på 1500 kvadratmeter. I samme åndedrag skal de også begi seg ut på de svenske og danske markedene  – i dag retter de seg først og fremst til det norske.

Utover flagg begynner foretaket å utvikle flere produkter, som tubehalstørklær og vester. Etter den første epostutsendelsen hadde de fått inn en ordre allerede etter 30 minutter, og etterspørselen bare fortsetter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Billes fikk fart på produksjonen

Billes Trykkeri i Gøteborg forsterket med den digitale storformatprinteren Inca digital Onset X2. Etter fem måneders drift ser de en markant produksjonsøkning og kjører nå stadig flere signage-jobber digitalt. Gøteborgstrykkeriet Billes begynner å se effekten av investeringen i storformatprinteren Inca Digital Onset X2 fra Fujifilm. Trykkeriet kjører både offsettrykk og digitaltrykk, det sistnevnte oppgis idag […]

Publisert av: 

De slipper “grønt” fargesortiment

Den tyske trykkfargeprodusenten Hubergroup lanserer miljømerkede farger for offsettrykk. Det nye sortimentet fra Hubergroup er tilpasset konvensjonelt offsettrykk. Det er blant annet basert på fornybare vegetabiliske oljer og er koboltfritt. Det har dessuten fått miljøstandarden “cradle to cradle” (vogge til vogge) der forutsetningen er, for produkter som får inneha merkingen, at de kan gjenvinnes og at […]

Publisert av: 

Nytt kundefokus i Europa

Konica Minolta legger inn et høyere gir i Europa og lanserer et forretningsområde med fokus på å levere produkter og løsninger til kunder i siviltrykk og industrielt trykk. Konica Minolta satser på å bli enda mer kundeorientert og legger større fokus på markedsføring, programvare og crossmedia-tjenester for å muliggjøre vind i seilene for nye trykksaksapplikasjoner. […]

Publisert av: 

Dramatisk utvikling for norske aviser

Medietilsynet slår fast i en ny rapport at til tross for at avisene kuttet over 750 millioner kroner i kostnader, ble lønnsomheten til avisene svekket fra 2015 til 2016. Driftsinntektene falt med over 950 millioner kroner, noe som førte til en nedgang i avisenes samlede driftsresultat med over 190 millioner kroner. Driftsresultatet før produksjonstilskudd endte […]

Publisert av: 

Forhåndstitt på Ultrastream

Kodak viser frem sin nyeste inkjet-innovasjon Ultrastream. Teknikken som de for alvor mener skal konkurrere med offset-trykk med tanke på bildekvalitet og industriell produktivitet. Ultrastream er Kodaks fjerde generasjon av kontinuerlige blekkstråleskrivere. Trykkpressen har en hastighet på 150 meter per minutt og kan trykke på både plast og papir. I forhold til forgjengeren, Stream-serien, er […]

Publisert av: 

Kodaks satsning på emballasjetrykk

Sapphire Evo er Kodaks nye flaggskip mot emballasjeindustrien. En digital trykkpresse som med høy hastighet kan kjøre på flere forskjellige substrater, blant annet papir og forskjellige plasttyper. Vi var tilstede på Kodaks anlegg i Dayton Ohio, der trykkpressen Sapphire Evo Press ble vist frem. En digital trykkpresse med vannbasert blekk og totalt sju farger som […]

Publisert av: 

Dansk produsent av in-mould etiketter mangedobler kapasiteten.

Jyllinge, Danmark: ScanMould ble i 2015 skilt ut fra søsterselskapet ScanKet for å starte opp produksjon av in-mould etiketter til det skandinaviske markedet og har siden da etablert seg som et alternativ til de sydeuropeiske selskapene som ellers har dominert dette voksende markedet i en årrekke. Men hva er in-mould etiketter? In-mould er betegnelsen på en […]

Publisert av: 

Chris Jordan om blekktrykkets fremtid

Chris Jordan jobber som konsulent innen trykk med å gi strategiske råd om hvordan man maksimerer sitt salg, både for leverandører og trykksaksprodusenter. Med 45 års arbeid, blant annet hos leverandører som Heidelberg og Efi, har han en bred kunnskapsbank å øse av. Dette er et referat fra foredraget han holdt på Grafkom I/O tidligere […]

Publisert av: 

Kodak klare for ny generasjon

Kodak feirer 50 år med vannbasert blekkteknologi. Etter litt nøling, føler de seg nå trygge på å beholde sine raske skrivehoder Prospor. De tar et stort sprang inn i emballasjeområdet for å sikre fremtiden, og samtidig ligger Ultrastreamline på lur – fjerde generasjon av inkjetteknologi. Det ble spekulert mye sist år om Eastman Kodak Company […]

Publisert av: 

Mal som Munch – med Photoshop!

Norsk kulturarv digitaliseres: Mal som Edvard Munch – med kunstnerens “egne” pensler! Med hjelp fra Munchmuseets konservatorer har Adobe digitalisert Edvard Munchs 100 år gamle pensler. Dermed kan hvem som helst bruke mesterens verktøy i arbeidet med egne kreative arbeider og kunstverk. Dette skjer som en del av prosjektet ‘The Hidden Treasures of Creativity’ og skal […]

Publisert av: