Dramatisk utvikling for norske aviser

Medietilsynet slår fast i en ny rapport at til tross for at avisene kuttet over 750 millioner kroner i kostnader, ble lønnsomheten til avisene svekket fra 2015 til 2016. Driftsinntektene falt med over 950 millioner kroner, noe som førte til en nedgang i avisenes samlede driftsresultat med over 190 millioner kroner. Driftsresultatet før produksjonstilskudd endte på litt over 480 millioner kroner.

Fall i annonseinntekter
Selv om 153 av 220 aviser melder om overskudd før skatt, er det liten tvil om at avishusene nå blir tynget av fallet i annonseinntektene. Til sammenlikning gikk 170 av 220 aviser med overskudd i 2015. De siste fem årene har avishusene mistet nær 2,7 milliarder kroner, eller 35,3 prosent av reklameinntektene. I 2016 var det for første gang stor nedgang i reklameinntektene for alle typer aviser. Det siste året ble reklameinntektene i avishusene reduserte med 1 043 millioner kroner, fra 5 937 millioner kroner i 2015 til 4 894 millioner i 2016. Nedgangen skyldes i all hovedsak reduserte inntekter fra salg av annonseplass i papirutgavene. Tidligere år har reklameinntektene fra digitale publikasjonar økt markant og har til en viss grad kompensert for bortfallet av reklameinntekter fra papirutgavene. I 2016 var det slutt på det.

Papir fortsatt viktig
Fra 2015 til 2016 falt reklameinntektene fra avishusenes nettutgaver med 182 millioner kroner til 1 507 millioner kroner. Men selv om de digitale annonseinntektenes del av de totale annonseinntektene øker for alle typer aviser, kommer annonseinntektene stort sett fra papirutgavene.

– For å sikre driftsgrunnlaget til avisene, vil det i mange år fremover bli viktig å dempe fallet i annonseinntektene fra papirutgavene. Å sørge for at papiravisene er attraktive for annonsørene, vil kunne bli like viktig som å øke de digitale opplagsinntektene, heter det i rapporten.

Opplagsfall = økte priser
Fra 2012 til 2016 gikk de samlede opplagsinntektene ned med 0,1 prosent, mens opplaget gikk ned med 12,8 prosent. Det betyr at avishusene klarer å kompensere for fallet i opplag med økte priser. De samlede opplagsinntektene til avishusene var på 6 357 millioner kroner i 2016, fordelt på 4 649 millioner kroner i abonnementsinntekter og 1 708 millionar kroner i løssalgsinntekter. Totalt økte opplagsinntektene med 51 millioner kroner, eller 0,8 prosent, fra 2015 til 2016. Abonnementsinntektene økte med 244 millioner kroner, eller 5,5 prosent fra 2015 og 2016, mens løssalgsinntektene falt med 193 millionar kroner, eller 10,1 prosent.

Kjøpe digitale nyheter
I løpet av det siste året har mange aviser etablert betalingsløsninger som gjer det enklere å kjøpe nyheter på digitale plattformer. Samtidig har det kommet mange positive meldinger om betalingsvilje for digitalt innhold. De rene digitale opplagsinntektene til avisene økte med 31,3 prosent fra 2015 til 2016. Hovedtyngden av opplagsinntektene, 89 prosent, kommer likevel
fremdeles fra salg av papirutgaver og salg av komplett-abonnement.

Kilde: ØKONOMIEN I NORSKE MEDIEVERKSEMDER 2012–2016: DELRAPPORT 1: ØKONOMIEN I AVISHUSA

Publisert av: 

Del artikkelen

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Hatlehols trykkeri konkurs

Det er NRK Møre og Romsdal som melder at Hatlehols trykkeri i Brattvåg er konkurs. Årsaken skal være anstrengt økonomi etter en omstillingsfase med investering i nytt produksjonsutstyr. Selskapet har 17 ansatte, og ifølge daglig leder Torstein Gjerde blir det arbeidet intenst for å avklare om det er mulig å videreføre virksomheten gjennom et nytt selskap. Hatlehols har […]

Publisert av: 

Epson lanserer flaggskip: Tekstilskriveren SureColor SC-F9300

Epson lanserer SureColor SC-F9300, en tekstilskriver med sublimeringsteknologi, hovedsakelig beregnet på raske utskrifter i store volum på klær, tekstiler og myk skiltdesign, samt andre trykte varer. Den nye flaggskipmodellen erstatter eksisterende SC-F9200, med en utvikling av Epsons betrodde utskriftsteknologi som gir enda bedre kvalitet og pålitelighet, ifølge firmaet. Den helt nye Epson Precision Dot-teknologien for […]

Publisert av: 

Canon tar med full portefølje for grafisk bransje

Canon viser en rekke komplette løsninger for profesjonelle aktører innen grafisk bransje på Production Printing Business Days 2017 i Poing i Tyskland. Det forventes at over 500 eksisterende og potensielle kunder fra hele EMEA-regionen vil ta turen til det tredagers kundearrangementet som har sin siste dag i dag. Her er Canons siste tekniske nyvinninger samlet under […]

Publisert av: 

Odda: Tid er penger, automatisering er nøkkelen

I løpet av sine tretti år har Odda Trykk & Reklame i Odda gått fra tradisjonelt offsettrykkeri, til en fullbefaren grafisk leverandør. Strandflagg, t-skjorter, fotobøker og brosjyrer inngår i den store floraen av grafiske produkter som den lille organisasjonen har bygget opp. – Vi er i dag 5 personer som arbeider ved trykkeriet, sier Ivar […]

Publisert av: 

Slipper maskiner med fokus på sign og display

Mimaki, fabrikant av blekkstråleskrivere i storformat og skjæresystemer har utviklet nye maskinmodeller med fire lags utskrift, integrert kutting og uv-blekk som muliggjør umiddelbar etterbehandling. – UCJV-seriene består av to modeller: firefargers UCJV150-160 og UCJV300-160 som rommer opp til sju farger i kostnadseffektive enlitersflasker, sier Ronald Van den Broek, salgssjef hos Mimaki i Europa. Modellene er […]

Publisert av: 

PDF tar inn løsning for emballasje i korte serier

Plockmatic Document Finishing (PDF) utvider sitt sortiment ved å tilby en prisgunstig stans, som er utviklet og lages i en spesiell Plockmatic versjon. Denne roterende stansen kan i en arbeidsgang legge både rillinjer og stanse. Det tar kun minutter å bytte verktøy og en registeravlesning gjør at arkene hele tiden havner rett i forhold til stansen. – […]

Publisert av: 

Kraftig steg opp for Asker Print

Med Xerox Versant 2100 Press i eget hus har Asker Print tatt et kraftig steg oppover. – I praksis betyr det dobbel produksjonskapasitet og flere oppdrag i eget hus. Utvilsomt en investering som bidrar positivt på bunnlinja, sier en fornøyd daglig leder Kjell Solheim. På offensiven i Asker Asker Print er definitivt på offensiven. Etter […]

Publisert av: 

Digitaltrykt emballasje vokser raskt – men fra et meget lavt nivå

Ingenting i den grafiske bransjen vokser så raskt som digitaltrykt emballasje. Men det dreier seg om fra meget lave nivåer, om vi ser bort fra etiketter. Ser man på statistikk over digitaltrykt emballasjemateriell, så dominerer etiketter fullstendig. Ser du fem år frem i tid så kommer sant nok digitaltrykt kartong til å øke med 80% […]

Publisert av: 

Digitaltrykk AS fornøyd med OKI-plotter

– Jeg er strålende fornøyd med OKI plotteren sier Helge Strand, daglig leder i Ålesundbedriften Digitaltrykk AS. Vi har satt omsetningsrekord i juni så maskinen har virkelig fått kjørt seg, forteller Helge. – Kvaliteten på plott er meget bra også på lave oppløsninger. Dette gjør at jeg kan produsere langt raskere enn jeg er vant […]

Publisert av: 

Kodak: Forhåndstitt på Ultrastream

Kodak viser frem sin nyeste inkjet-innovasjon Ultrastream. Dette er teknikken som de for alvor mener skal konkurrere med offsettrykk hva angår bildekvalitet og industriell produktivitet. Ultrastream er Kodaks fjerde generation av kontinuerlige blekkstråleskrivere. Trykkpressen har en hastighet på 150 meter per minutt og kan trykke på både plast og papir. Til forskjell fra forgjengeren, Stream-serien, […]

Publisert av: