Dramatisk utvikling for norske aviser

Medietilsynet slår fast i en ny rapport at til tross for at avisene kuttet over 750 millioner kroner i kostnader, ble lønnsomheten til avisene svekket fra 2015 til 2016. Driftsinntektene falt med over 950 millioner kroner, noe som førte til en nedgang i avisenes samlede driftsresultat med over 190 millioner kroner. Driftsresultatet før produksjonstilskudd endte på litt over 480 millioner kroner.

Fall i annonseinntekter
Selv om 153 av 220 aviser melder om overskudd før skatt, er det liten tvil om at avishusene nå blir tynget av fallet i annonseinntektene. Til sammenlikning gikk 170 av 220 aviser med overskudd i 2015. De siste fem årene har avishusene mistet nær 2,7 milliarder kroner, eller 35,3 prosent av reklameinntektene. I 2016 var det for første gang stor nedgang i reklameinntektene for alle typer aviser. Det siste året ble reklameinntektene i avishusene reduserte med 1 043 millioner kroner, fra 5 937 millioner kroner i 2015 til 4 894 millioner i 2016. Nedgangen skyldes i all hovedsak reduserte inntekter fra salg av annonseplass i papirutgavene. Tidligere år har reklameinntektene fra digitale publikasjonar økt markant og har til en viss grad kompensert for bortfallet av reklameinntekter fra papirutgavene. I 2016 var det slutt på det.

Papir fortsatt viktig
Fra 2015 til 2016 falt reklameinntektene fra avishusenes nettutgaver med 182 millioner kroner til 1 507 millioner kroner. Men selv om de digitale annonseinntektenes del av de totale annonseinntektene øker for alle typer aviser, kommer annonseinntektene stort sett fra papirutgavene.

– For å sikre driftsgrunnlaget til avisene, vil det i mange år fremover bli viktig å dempe fallet i annonseinntektene fra papirutgavene. Å sørge for at papiravisene er attraktive for annonsørene, vil kunne bli like viktig som å øke de digitale opplagsinntektene, heter det i rapporten.

Opplagsfall = økte priser
Fra 2012 til 2016 gikk de samlede opplagsinntektene ned med 0,1 prosent, mens opplaget gikk ned med 12,8 prosent. Det betyr at avishusene klarer å kompensere for fallet i opplag med økte priser. De samlede opplagsinntektene til avishusene var på 6 357 millioner kroner i 2016, fordelt på 4 649 millioner kroner i abonnementsinntekter og 1 708 millionar kroner i løssalgsinntekter. Totalt økte opplagsinntektene med 51 millioner kroner, eller 0,8 prosent, fra 2015 til 2016. Abonnementsinntektene økte med 244 millioner kroner, eller 5,5 prosent fra 2015 og 2016, mens løssalgsinntektene falt med 193 millionar kroner, eller 10,1 prosent.

Kjøpe digitale nyheter
I løpet av det siste året har mange aviser etablert betalingsløsninger som gjer det enklere å kjøpe nyheter på digitale plattformer. Samtidig har det kommet mange positive meldinger om betalingsvilje for digitalt innhold. De rene digitale opplagsinntektene til avisene økte med 31,3 prosent fra 2015 til 2016. Hovedtyngden av opplagsinntektene, 89 prosent, kommer likevel
fremdeles fra salg av papirutgaver og salg av komplett-abonnement.

Kilde: ØKONOMIEN I NORSKE MEDIEVERKSEMDER 2012–2016: DELRAPPORT 1: ØKONOMIEN I AVISHUSA

Publisert av: 

Del artikkelen

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Trykt i Norge

Det nye kvalitetsstempelet “Trykt i Norge” signaliserer at produktet er kortreist og…

Raskere Pagewide XL-serie lanseres

HP slapp den første Pagewide XL i 2015. Storformatskriveren som håndterer to utskrifter i ett, både monokromt og farger, og skriver ut i hastigheter opp til 20 A1-ark per minutt. De nye skriverne heter Pagewide XL 5100 og er tilpasset produksjon i mellomklassen, eksempelvis for grafiske hus, ingeniører og arkitekter som trenger å skrive ut […]

Publisert av: 

BKE Grafisk i Otta fornøyd med LaserTrykk

BKE Grafisk er på andre året whitelabelpartner hos LaserTrykk.no. De mener at dette har gitt deres kunder i både privat og offentlig sektor rimeligere trykksaker og markedsføringsmateriale av høy kvalitet. Kundene befinner seg i et stort geografisk område som omfatter Gudbrandsdalen, Trøndelag og Nord-Norge, og den integrerte logistikkløsningen skaper stor verdi for BKE Grafisk, hevder de. […]

Publisert av: 

Interiørdekor fra Canon

Foto: Annci Gustavsson

Det er saffranuker på Bistro Casper i Stockholm. I restauranten, som drives av Babak Kharazmi, møtes du av sterke farger i innredningen – men slik så det ikke ut for bare en uke siden. Bistro Casper har blitt omdesignet a la Canon, med trykte akrylbilder, tapetsert fondvegg, nyinnkledt bar og grafikk helt opp på dørene. Prosjektet ble startet […]

Publisert av: 

Compress UV LED printer til Evje og Lunner

Stein Raaness AS melder at Reklamehuset Tretex på Lunner har kjøpt UV LED printer, modellen som ble valgt heter Compress iUV-1200s. Reklamehuset Tretex er et rendyrket firma for profilering, skilting og produksjon og dekor av reklamerelaterte produkter. I de senere årene har det vært en vridning mot mer CNC-relatert produksjon, laserskjæring og spesialproduksjon. Skilt & […]

Publisert av: 

Nytt system for å printe rett på veggen

Luth & Co presenterer WallPen E1. Systemet printer bilder og grafikk både innendørs og utendørs med en fantastisk høyoppløst kvalitet direkte fra USB. Kan printe direkte på gips, tapet, tre, mur, maling, stein, plastikk, glass, fliser og persienner, med mye mer. Wallpen® er et mobilt printesystem som printer direkte på vegger og vertikale overflater med en […]

Publisert av: 

Ny rekord for blekkstrålekonferanse

Med 525 deltakere fra 23 land, et utvidet opplæringstilbud og utstilling har The Inkjet Conference (TheIJC) bekreftet sin status som verdens største arrangement spesielt for digitaltrykkere, altså de som jobber i blekkstråleverden. Organisatorene planlegger allerede dagsorden for TheIJC USA (12-13. april 2018 i Chicago) og den femte (og dermed jubileums-) utgaven av TheIJC i Düsseldorf 15-17. oktober […]

Publisert av: 

Ny arbeidsflyt-løsning

Nå kan du gradvis ta i bruk ny funksjonalitet,- alt etter din bedrifts behov. Med den modulbaserte løsningen kan du gradvis ta i bruk ny funksjonalitet tilpasset din virksomhets behov. Løsningen Accurio Pro Flux inneholder forbedret funksjonalitet for alle ledd i arbeidsflyten. Fra bestilling & ordre, rapportering, print-administrasjon til utskytning og ferdigstilling. Løsningen er tett […]

Publisert av: 

Bodoni Gruppen overtar Bergen Grafisk

Bodoni Gruppen overtar Bergen Grafisk, og styrker med det Vestlandets største miljø innen grafiske tjenester, digital publisering og markedskommunikasjon. – De to bedriftene passer perfekt til hverandre, og vil gi Bodoni Gruppen større muligheter og sterkere konkurransekraft både på produktsiden og i markedet, sier administrerende direktør i Bodoni, Bjarte J. Hordnes. Styrket produksjon Bodoni Gruppen […]

Publisert av: 

Ny kompakt printerserie fra Ricoh

Ricohs nye kompakte inkjet printserie har fått navnet Ricoh Pro™ V20000. Den skal ifølge presseskrivet være meget brukervennlig, og den finnes i flere hastigheter og både som svarthvitt- og fargeprint. Ricoh Pro™ V20000 er en svarthvitt-løsning, som kjører 75 m per minutt i 600 x 600 dpi. Ricoh Pro™ V20100 er også en svarthvitt-løsning, men […]

Publisert av: 

Papir mer pålitelig

Det er kanskje ikke så rart, i en verden som nå preges av at ganske mye “fake news” (årets nyord) florerer i de digitale media. For det utrente øye er det ikke alltid lett å skjelne mellom faktiske nyheter fra pålitelige kilder og propaganda eller rett og slett løgnaktige påstander fra media som enten lever […]

Publisert av: