Digitaltrykt emballasje vokser raskt – men fra et meget lavt nivå

Ingenting i den grafiske bransjen vokser så raskt som digitaltrykt emballasje. Men det dreier seg om fra meget lave nivåer, om vi ser bort fra etiketter. Ser man på statistikk over digitaltrykt emballasjemateriell, så dominerer etiketter fullstendig. Ser du fem år frem i tid så kommer sant nok digitaltrykt kartong til å øke med 80% årlig, men det er fra et meget lavt utgangspunkt. Så også i 2022 kommer etikettene til å stå for to tredjedeler av verdien på det digitaltrykte emballasjemateriellet. Den siste tredjedelen vil fordele seg mellom bølgepapp/liner, flexible og kartong.

Alt dette fremgår av den bedømmelsen som analyseforetaket Keypoint Intelligence (tidligere Infotrends) presenterte på Print17 messen i Chicago.

Av deres statistikk over trykk i allmenhet, så gikk det frem at det er emballasjetrykk og storformat som holder bransjens vekst oppe. Siviltrykket har fortsatt ikke hentet seg inn etter finanskrisen for åtte år siden.

Med tanke på at samfunnsøkonomien vokser med flere prosent årlig, så er naturligvis ikke trykkerienes status noe godt resultat. Men for det enkelte trykkeriet er selvsagt slike tall inge virkelighet. Det er mange som vokser tosifret årlig, mens andre går kraftig tilbake.

Et stort problem er bransjens aldersprofil. For foretak med medarbeidere over 50 år kan det være vanskeligere å følge med i den omnikommunikasjon som i dag kreves. Uansett om kunden lar høre fra seg via kundetjensete, via e-post eller ved å lete på en nettside, så skal spørsmål og oppførsel fanges opp, slik at kunden møtes med rett og relevant informasjon. Det gjelder uavhengig av om vi snakker med dem gjennom en trykksak eller en e-post eller en medarbeider på et callsenter.

Å forstå trykksakens rolle i den omnikommunikasjon som kundene skal sysle med er noe som kan være til stor hjelp for trykkerienes kunder. Selv om min kunnskap kanskje er mangelfull, så er den ofte mye bedre enn den kundene har.

Publisert av: 

Del artikkelen

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Sertifiseringer til Canon-blekk

Canon mottar UL Environments GREENGUARD Gold-sertifisering for sitt utvalg av UV-herdet blekk til flatbedskrivere i Océ Arizona-serien og Canon UVgel-blekk til rull-til-rull-skriveren Océ Colorado, som nylig ble lansert. For å bli tildelt denne anerkjente og uavhengige sertifiseringen må produktene leve opp til noen av markedets strengeste standarder for utslipp. GREENGUARD-sertifiseringen har definert ytelsesbaserte standarder som […]

Publisert av: 

Adobe lanserer neste generasjon av Creative Cloud

Nye programmer, ny fototjeneste og en rekke oppdateringer Adobe lanserer en rekke nyheter under Adobe MAX 2017 – verdens største konferanse for kreative, som i år trekker mer enn 12.000 deltakere fra hele verden. Blant nyhetene er fire nye applikasjoner: skybaserte Lightroom CC, Adobe XD CC for opplevelsesdesign, Adobe Dimension CC for 3D-komponering og fullversjon […]

Publisert av: 

En million forskjellige yoghurtflasker

For første gang er det skapt et unikt design for et populært produkt i Baltikum, nemlig produktdesign for yoghurt-cocktailen Shake. Designet er utviklet av Immer Digital i Latvia, ved hjelp av HPs nyeste trykk-teknologi – HP Indigo Digital Printing. – Dette produktdesignet er en innovasjon ikke bare i det Baltiske marked, men i Europa som helhet, […]

Publisert av: 

Amedia med nok en nedleggelse i nord

Helgelendingen meldte tirsdag morgen at Amedia har bestemt seg for å avvikle Nr 1 Trykk i Mosjøen i Nordland fra 1. januar 2018. Dette vil medføre at Amedias aviser Helgelendingen og Rana Blad fra nyttår skal trykkes i Bodø. Dermed vil disse avisene måtte fraktes fra Bodø til Mosjøen-området, en strekning på 315 kilometer. Ruten går også […]

Publisert av: 

Innblikk i Forlagssentralen

Foto: Morten Brakestad

Gyldendal Akademisk sitt blad, “Vit” bragte nylig en artikkel som tok oss gjennom den sterkt robotiserte og automatiserte Forlagssentralen. Artikkelen “Bøkenes reise” tok utgangspunkt i boken “Fosterhjemsarbeid” av Vigdis Bunkholdt, som den fulgte på ferden videre etter at boken var levert fra et polsk trykkeri. Artikkelen er ført i pennen av Anna K. Langhammer. Hvert […]

Publisert av: 

Nytt agentur hos NIZE Equipment

NIZE equipment forhandler printere, skjærebord, programvare og maskiner til etterbehandling til grafisk industri. Nå har de fått et nytt agentur i Norden, de har blitt forhandlere av CNC freser fra Cosign CNC Solutions. Den hollandske produsenten har specialisert seg i spesialbygde fresere i minimalistisk design og med en rekke intelligente verktøy, som sikrer høy presisjon […]

Publisert av: 

Vinnertrykksaken på Sign, Print & Pack

Her er vinnertrykksaken fra vår danske messe, Sign, Print & Pack, som ble avholdt i Odense i høst. Angjeldende trykksak er en folder for Aarhus Teaters sesongprogram 2016/17.  En nærmere titt på trykksaken, oppdraget og tanken bak det hele finner du her. Sign, Print & Pack Norge arrangeres 19.-20. september 2018 på X Meeting Point […]

Publisert av: 

Konica Minolta hylles for sitt miljø- og samfunnsansvar

Konica Minolta er tildelt Dow Jones Index for 2017 i segmentet “Technology Hardware & Equipment”. Dette er en av de mest prestisjefylte globale indeksene for rangering av bærekraftige selskap. Det er 6.året på rad Konica Minolta mottar denne indeksen for sitt miljø- og samfunnsansvar. – Å motta denne utmerkelsen i konkurranse mot 120 andre store […]

Publisert av: 

Prisoppgang på papir

Stigende produksjonskostnader, sterk global etterspørsel og uforsvarlig lav lønnsomhet gjør at prisen på papir fortsetter å stige. Det er ingen tegn til at denne utviklingen kommer til å stoppe. Fra 2. oktober steg prisene på kontorpapir fra Antalis med 5 – 8%, og fra 16. oktober blir det prisøkninger for alle kunder. Justeringene på papir […]

Publisert av: