Fullt som alltid på Labelexpo

På Labelexpo er det skikkelig trangt på standene. Det merkes at etikettbransjen har det særdeles godt og er på jakt etter nye måter å skille seg ut på.

Sjufargersseparasjoner er nå etablert. Det gjelder både for Kodaks system for flexoklisjéer og for digitale foretak, som for eksempel Dursts Tau 330. Med fire farger samt fiolett, oransje og purpur kan man nå et fargespektrum som i prinsippet gjør det overflødig med PMS-farger. På flexosiden gir det naturligvis en enorm effektivisering om man slipper å blande farger, vaske fargeverk og få de lange stillstandene.

I den digitale verden, der man jo i utgangspunktet ikke har inntakstider når det gjelder selve trykket, kan man tilby trykk av produkter som det tidligere ikke har vært mulig å trykke digitalt, nettopp på grunn av mangelen på farger.


Som vanlig er HP dominerende, med et utvalg store presser som står og kjører. Allerede i løpet av de to første dagene har de solgt presser til PRNT i Malmö, Ellko i Norge og 4labels i Danmark. Alle tre har kjøpt hver sin HP Indigo WS6800, som er værstingpressen for etikettproduksjon. Det bemerkelsesverdige er at samtlige tre allerede hadde en liknende maskin, som de nå har komplettert med ytterligere kapasitet. Strongpoint har gått hele veien, og har kjøpt den store 8000-linjen med to trykkenheter – og har helt sluttet å trykke flexo.

Kodak var nye innen flexoklisjéer når de i 2006 på Drupa lanserte sine Flexcel INX. Til tross for at de nå har drøyt ti år på nakken, kan de fortelle om 20 prosent økning det siste året, mens markedet generelt kun har vokst fem prosent. Men det enkle er at det kun finnes en type klisjé, selv om den kan fås i forskjellige tykkelser og formater.

Kodak viser også hvor enormt langt de har kommet med å utvikle flexo. Se på bildet av visittkortet (klikk på bildet for å se det i større format), trykket med uv-flexo. I bakgrunnen er det mikrotekst i en halv punkts størrelse. Med en sterk lupe er den 30 000 ord lange beskrivelsen av Kodaks historie fullt lesbar. Dette kan både anvendes for å vanskeliggjøre forfalskning av emballasje og for å vise hvor enormt langt kvaliteten har utviklet seg innen flexotrykk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Sertifiseringer til Canon-blekk

Canon mottar UL Environments GREENGUARD Gold-sertifisering for sitt utvalg av UV-herdet blekk til flatbedskrivere i Océ Arizona-serien og Canon UVgel-blekk til rull-til-rull-skriveren Océ Colorado, som nylig ble lansert. For å bli tildelt denne anerkjente og uavhengige sertifiseringen må produktene leve opp til noen av markedets strengeste standarder for utslipp. GREENGUARD-sertifiseringen har definert ytelsesbaserte standarder som […]

Publisert av: 

Adobe lanserer neste generasjon av Creative Cloud

Nye programmer, ny fototjeneste og en rekke oppdateringer Adobe lanserer en rekke nyheter under Adobe MAX 2017 – verdens største konferanse for kreative, som i år trekker mer enn 12.000 deltakere fra hele verden. Blant nyhetene er fire nye applikasjoner: skybaserte Lightroom CC, Adobe XD CC for opplevelsesdesign, Adobe Dimension CC for 3D-komponering og fullversjon […]

Publisert av: 

En million forskjellige yoghurtflasker

For første gang er det skapt et unikt design for et populært produkt i Baltikum, nemlig produktdesign for yoghurt-cocktailen Shake. Designet er utviklet av Immer Digital i Latvia, ved hjelp av HPs nyeste trykk-teknologi – HP Indigo Digital Printing. – Dette produktdesignet er en innovasjon ikke bare i det Baltiske marked, men i Europa som helhet, […]

Publisert av: 

Amedia med nok en nedleggelse i nord

Helgelendingen meldte tirsdag morgen at Amedia har bestemt seg for å avvikle Nr 1 Trykk i Mosjøen i Nordland fra 1. januar 2018. Dette vil medføre at Amedias aviser Helgelendingen og Rana Blad fra nyttår skal trykkes i Bodø. Dermed vil disse avisene måtte fraktes fra Bodø til Mosjøen-området, en strekning på 315 kilometer. Ruten går også […]

Publisert av: 

Innblikk i Forlagssentralen

Foto: Morten Brakestad

Gyldendal Akademisk sitt blad, “Vit” bragte nylig en artikkel som tok oss gjennom den sterkt robotiserte og automatiserte Forlagssentralen. Artikkelen “Bøkenes reise” tok utgangspunkt i boken “Fosterhjemsarbeid” av Vigdis Bunkholdt, som den fulgte på ferden videre etter at boken var levert fra et polsk trykkeri. Artikkelen er ført i pennen av Anna K. Langhammer. Hvert […]

Publisert av: 

Nytt agentur hos NIZE Equipment

NIZE equipment forhandler printere, skjærebord, programvare og maskiner til etterbehandling til grafisk industri. Nå har de fått et nytt agentur i Norden, de har blitt forhandlere av CNC freser fra Cosign CNC Solutions. Den hollandske produsenten har specialisert seg i spesialbygde fresere i minimalistisk design og med en rekke intelligente verktøy, som sikrer høy presisjon […]

Publisert av: 

Vinnertrykksaken på Sign, Print & Pack

Her er vinnertrykksaken fra vår danske messe, Sign, Print & Pack, som ble avholdt i Odense i høst. Angjeldende trykksak er en folder for Aarhus Teaters sesongprogram 2016/17.  En nærmere titt på trykksaken, oppdraget og tanken bak det hele finner du her. Sign, Print & Pack Norge arrangeres 19.-20. september 2018 på X Meeting Point […]

Publisert av: 

Konica Minolta hylles for sitt miljø- og samfunnsansvar

Konica Minolta er tildelt Dow Jones Index for 2017 i segmentet “Technology Hardware & Equipment”. Dette er en av de mest prestisjefylte globale indeksene for rangering av bærekraftige selskap. Det er 6.året på rad Konica Minolta mottar denne indeksen for sitt miljø- og samfunnsansvar. – Å motta denne utmerkelsen i konkurranse mot 120 andre store […]

Publisert av: 

Prisoppgang på papir

Stigende produksjonskostnader, sterk global etterspørsel og uforsvarlig lav lønnsomhet gjør at prisen på papir fortsetter å stige. Det er ingen tegn til at denne utviklingen kommer til å stoppe. Fra 2. oktober steg prisene på kontorpapir fra Antalis med 5 – 8%, og fra 16. oktober blir det prisøkninger for alle kunder. Justeringene på papir […]

Publisert av: