BK Grafisk utvider med 7000 kvm

De tre eierne av BK Grafisk foran nybygget; f.v. Rune Løberg, Ingar Jansen og Torgeir Tande. Foto: Pål Stensaas.

BK Grafisk har en målrettet og handlekraftig ledelse. De har tatt de tøffe valgene og tjent på det. For to år siden sa de opp alle ulønnsomme kundeforhold og gikk fra tre til to-skift. Da kom lønnsomheten. Sandefjord-bedriften er i vekst. Snart står et nybygg på 7000 kvm fordelt på fire etasjer klart til bruk. Det betyr ytterligere effektivisering av driften.

I en hel etasje i nybygget som ligger rett bak hovedkvarteret får et viktig satsningsområde plass: BK logistikk. BK har lenge tilbudt sine kunder lagerhotell for markedsmateriell, materiell som er produsert hos BK og materiell som de selv har anskaffet. Jotun er en av de store kundene. Fra BKs lokaler like ved Torp går det ut fargeprøver og annet markedsmateriell til alle steder i verden hvor Jotun er representert. BK utvikler et tilsvarende tilbud for Jotun også i Saudi Arabia.
BKs profileringsavdeling skal også inn i nybygget. Det er praktisk når biler som skal profileres kan kjøres rett inn i bygget.
-Vi satser hele tiden på høy servicegrad og effektivitet i alt vi foretar oss. Logistikk er et eget forretningsområde. Vi lager en egen automatisert nettløsning for kundene etter netthandelsprinsippet, forteller daglig leder Ingar Jansen.
BK Grafisk har vokst kraftig i løpet av 30 års eksistens og har i dag lønnsomhet i alle sine forretningsområder. Omsetningen ligger på rundt 100 millioner kroner. BK har ca 50 ansatte. Antallet har ikke økt, selv etter noen runder med oppkjøp av andre virksomheter.

Bedriftskultur er viktig
I de senere år har selskapet kjøpt opp flere bedrifter som har tilført nye aktiviteter og muligheter. Oppkjøpene har ofte startet med et samarbeid- og deretter erkjennelse av det er en vinn – vinn situasjon ved å bli en del av BK.
-Det er avgjørende for å lykkes med oppkjøp at man ser betydningen av en opprydning og at kompetansen blir tatt vare på. Dessuten må de inn i vår bedriftskultur og synergiene må tas ut. Vi har en bra kultur i BK- en kultur vi har bygget over tid. Fra nyinnkjøpene tar vi med oss det beste. Det har vi absolutt lykkes med, sier Ingar Jansen.
Sist ut på handlelisten til BK var Dekorima som produserer lysskilt. Ingar Jansen sa ved overtagelsen at BK er svært ydmyke for hva som ligger av kompetanse i Dekorima, og er selvfølgelig klare over det sterke merkenavnet de blir tilført – ikke bare i Sandefjord, men på hele Østlandet. – Når det er sagt, er vi også sikre på at vi skal kunne tilføre virksomheten ny driv og nye kunder samtidig at vi kan tilby vår kundemasse et enda bredere produktspekter, sa Jansen.

Grafisk er motoren
Den grafiske virksomheten er motoren i BK Grafisk. Selskapet har en av landets mest moderne maskinparker. Kronen på verket er den nye Mitsubishi 70/100 offsetpressen som ble tatt i bruk tidligere i år. Det er den første i sitt slag i Norge. Åttefargeren er ulik andre offsetpresser ved at den er en perfektormodell, men uten vendeverk. I stedet er fire av trykkverkene satt “2opp ned”. Modellen heter 1050-8 TP LED-UV og ble levert av Grafisk Kompani.
Flere av spesifikasjonene gjør at maskinen skiller seg ut. Papiret gripes kun i den ene siden av arket, og man garanteres identisk registrering på for- og bakside. Ved at vendeverket er eliminert unngår man såkalt «subb» – for eksempel striper i trykket. Utleggeren er bygget på tosylinder-prinsipp i stedet for tradisjonell svanehals. Her går alt som arket er i kontakt med, i samme hastighet som arket. Maskinen er også utstyrt med LED UV teknologi etter trykkverk 4 og 8 som gjør at fargen fra de 4 første trykkverkene tørkes før man trykker på oversiden. Dette gjør at man ikke har behov for såkalte jackets, plater som ligger på sylindrene på de fire siste verkene og skal beskytte mot fargesmitte. Dette er dyre platetyper som må byttes en gang i blant. Offsetmaskinen er 100 prosent pulverfri.
BK tenker langsiktig og miljø. Ambisjonen var en grafisk produksjon helt uten pulver. Det har bedriften oppnådd. Ingar Jansen vektlegger at innemiljøet blir mye bedre uten pulver, og man unngår at andre maskiner blir forstyrret av pulverbruk. Den nye offsetmaskinen konkurrerer med digitaltrykk allerede ved et opplag på 100.
BK Grafisk har også nylig anskaffet en digitaltrykkmaskin fra Ricoh. Tidligere var det kun en mann som opererte digitaltrykkseksjonen. -Nå satser vi og utvikler dette til en egen avdeling, sier Ingar Jansen.

Markedet
For BK har volumet for trykksaker vært stabilt de siste 4-5 årene. – Men hvis vi kun hadde drevet med dette, ville det vært kjedelig, sier Jansen. Og kjedelig kan man ikke si BK Grafisk er.
Det foregår mye mer enn trykkproduksjon hos BK. Selskapet leverer i dag produkter og tjenester innen web, annonsesalg, emballasje, fototjenester, bildekor, tekstil- og profileringsprodukter og logistikktjenester. BK Media produserer sine egne publikasjoner og henter inn annonser. De er inne i kartonasje og har en godt utbygget designavdeling.
Strategien med å ha flere ben å stå på gir resultater. Omsetningen har økt jevnt og trutt- og lønnsomheten er god i alle ledd. Omsetningen nådde 100 millioner i fjor- og det var det beste året på bunnlinjen. Det er fortsatt offset som yter mest- ca 50 prosent.
-Vi satser videre og lar pengene stå i bedriften, sier Ingar Jansen. Han legger til at Sandefjord er en god kommune å drive næringsvirksomhet i.

Endringsvilje og produktutvikling
BK Grafisk har som filosofi å levere det som kunden ser de tjener penger på. Med en tøff konkurranse fra utlandet, og med vårt høye kostnadsnivå i Norge, så må vi tilby kundene noe annet og mer, sier Rune Løberg, som også er styreleder i Grafisk bransjeforening. -Vi driver i stor grad med produktutvikling og jobber mye med å stimulere det kreative. Fremover bør trykkeriene ta en større andel av verdiskapningen, alt som kan gi kundene en merverdi, også mer byråtypiske tjenester. Vi kan ikke være bare opptatt av produksjon. Vi har også oppnådd en betydelig endringsvilje blant våre ansatte. Vi arbeider for økt fleksibilitet med hensyn til arbeidsoppgaver. Dessuten har vi knyttet til oss den unge, digitale generasjonen. De har en nøkkelrolle i produktutvikling og videreutvikling, sier Løberg.

Fremtidsønsker?
-Har du noen nære fremtidsønsker for BK Grafisk?
Daglig leder Ingar Jansen tenker seg om: Vi kommer ikke til å ligge på latsiden fremover. Vi vil hele tiden se etter nye, gode forretningsmuligheter som kan bidra til fortsatt vekst!

Tags: ,
Publisert av: 

Del artikkelen

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Sertifiseringer til Canon-blekk

Canon mottar UL Environments GREENGUARD Gold-sertifisering for sitt utvalg av UV-herdet blekk til flatbedskrivere i Océ Arizona-serien og Canon UVgel-blekk til rull-til-rull-skriveren Océ Colorado, som nylig ble lansert. For å bli tildelt denne anerkjente og uavhengige sertifiseringen må produktene leve opp til noen av markedets strengeste standarder for utslipp. GREENGUARD-sertifiseringen har definert ytelsesbaserte standarder som […]

Publisert av: 

Adobe lanserer neste generasjon av Creative Cloud

Nye programmer, ny fototjeneste og en rekke oppdateringer Adobe lanserer en rekke nyheter under Adobe MAX 2017 – verdens største konferanse for kreative, som i år trekker mer enn 12.000 deltakere fra hele verden. Blant nyhetene er fire nye applikasjoner: skybaserte Lightroom CC, Adobe XD CC for opplevelsesdesign, Adobe Dimension CC for 3D-komponering og fullversjon […]

Publisert av: 

En million forskjellige yoghurtflasker

For første gang er det skapt et unikt design for et populært produkt i Baltikum, nemlig produktdesign for yoghurt-cocktailen Shake. Designet er utviklet av Immer Digital i Latvia, ved hjelp av HPs nyeste trykk-teknologi – HP Indigo Digital Printing. – Dette produktdesignet er en innovasjon ikke bare i det Baltiske marked, men i Europa som helhet, […]

Publisert av: 

Amedia med nok en nedleggelse i nord

Helgelendingen meldte tirsdag morgen at Amedia har bestemt seg for å avvikle Nr 1 Trykk i Mosjøen i Nordland fra 1. januar 2018. Dette vil medføre at Amedias aviser Helgelendingen og Rana Blad fra nyttår skal trykkes i Bodø. Dermed vil disse avisene måtte fraktes fra Bodø til Mosjøen-området, en strekning på 315 kilometer. Ruten går også […]

Publisert av: 

Innblikk i Forlagssentralen

Foto: Morten Brakestad

Gyldendal Akademisk sitt blad, “Vit” bragte nylig en artikkel som tok oss gjennom den sterkt robotiserte og automatiserte Forlagssentralen. Artikkelen “Bøkenes reise” tok utgangspunkt i boken “Fosterhjemsarbeid” av Vigdis Bunkholdt, som den fulgte på ferden videre etter at boken var levert fra et polsk trykkeri. Artikkelen er ført i pennen av Anna K. Langhammer. Hvert […]

Publisert av: 

Nytt agentur hos NIZE Equipment

NIZE equipment forhandler printere, skjærebord, programvare og maskiner til etterbehandling til grafisk industri. Nå har de fått et nytt agentur i Norden, de har blitt forhandlere av CNC freser fra Cosign CNC Solutions. Den hollandske produsenten har specialisert seg i spesialbygde fresere i minimalistisk design og med en rekke intelligente verktøy, som sikrer høy presisjon […]

Publisert av: 

Vinnertrykksaken på Sign, Print & Pack

Her er vinnertrykksaken fra vår danske messe, Sign, Print & Pack, som ble avholdt i Odense i høst. Angjeldende trykksak er en folder for Aarhus Teaters sesongprogram 2016/17.  En nærmere titt på trykksaken, oppdraget og tanken bak det hele finner du her. Sign, Print & Pack Norge arrangeres 19.-20. september 2018 på X Meeting Point […]

Publisert av: 

Konica Minolta hylles for sitt miljø- og samfunnsansvar

Konica Minolta er tildelt Dow Jones Index for 2017 i segmentet “Technology Hardware & Equipment”. Dette er en av de mest prestisjefylte globale indeksene for rangering av bærekraftige selskap. Det er 6.året på rad Konica Minolta mottar denne indeksen for sitt miljø- og samfunnsansvar. – Å motta denne utmerkelsen i konkurranse mot 120 andre store […]

Publisert av: 

Prisoppgang på papir

Stigende produksjonskostnader, sterk global etterspørsel og uforsvarlig lav lønnsomhet gjør at prisen på papir fortsetter å stige. Det er ingen tegn til at denne utviklingen kommer til å stoppe. Fra 2. oktober steg prisene på kontorpapir fra Antalis med 5 – 8%, og fra 16. oktober blir det prisøkninger for alle kunder. Justeringene på papir […]

Publisert av: