Her er ‘Det 5. Skrik’

Vinneren av den internasjonale konkurransen er kåret:

Her er ‘Det 5. Skrik’ – malt med Edvard Munchs digitaliserte pensler

Under et arrangement ved Munchmuseet i Oslo ble den grafiske designeren og illustratøren Johann Brangeon kåret som vinner av Adobes internasjonale konkurranse ‘Det 5. Skrik’.

Det femte skrik

Med god hjelp fra Munchmuseets konservatorer digitaliserte Adobe tidligere i år Edvard Munchs 100 år gamle malerpensler. Deretter har kreative over hele verden deltatt i en internasjonal konkurranse hvor de ved hjelp av de digitale penslene har laget sine egne tolkninger av en femte versjon av det verdensberømte maleriet ‘Skrik’.

– Skrik er et av mange kunstverk alle kjenner til – uten nødvendigvis å tenke over hvordan det ble skapt. Formålet med prosjektet og konkurransen var å rette søkelys på dette og samtidig inspirere en ny generasjon kreative, sier Anna Rose, nordisk markedssjef for Adobe Creative Cloud Individual.

Digitalisering av Munchs pensler

Syv av kunstnerens originale pensler ble fotografert i 360 grader ved bruk av Ultra HD-kameraer. Disse fanget opp selv de minste detaljene og skapte en nøyaktig tredimensjonal gjengivelse. I tillegg ble Munchs kunstneriske stil og penselstrøk nøye analysert og kombinert med data om penslenes nøyaktige form og egenskaper, som busttype og fleksibilitet.

– Digitalisering pågår overalt, og dette prosjektet viser at det er et aktuelt og spennende tema også i kunstverdenen. Det er flott at en kunstner som Edvard Munch på denne måten kan inspirere nåværende og fremtidige generasjoner kunstnere og digitale kreative, sier Maria Sun Hansen, kommunikasjonsrådgiver ved Munchmuseet.

Og vinneren er…

Juryen kåret franske Johann Brangeon som vinner av konkurransen. Prisutdelingen fant sted under et arrangement på Munchmuseet i Oslo fredag kveld, hvor også 9 andre av de beste bidragene ble fremvist.

Johann Brangeon, som er 34 år gammel og kommer fra Angers i Frankrike, jobber i dag som freelance grafisk designer og illustratør. Om sin tolkning av Skrik sier Brangeon:

– Min inspirasjon kom fra selve verket til Edvard Munch, hvor jeg studerte motivet og virkelig prøvde å tolke selve energien i skriket. Samtidig ville jeg ivareta den originale versjonen og gjøre ansiktet til hovedfokus, med dets geometriske former og sammensetning av farger og skygger.

Brangeon forteller at han bl.a. lar seg inspirere av rå kunst, det abstrakte og ‘street-art’ og liker å lage uttrykksfulle bilder som forteller ulike historier. Dette kan veksle mellom grafisk design, digital kunst, abstrakt maleri og offsetfotografier, men hvor han alltid ser etter et unikt uttrykk og en unik stil.

– Jeg går for tiden gjennom en fase hvor jeg ønsker å lage visuelle historiefortellinger med enkle geometriske former og forskjellige teksturer i komposisjoner, noe jeg forsøkte å gjengi i min tolkning, forklarer Brangeon.

Imponert jury

Bidragene i konkurransen ble vurdert utfra originalitet, konsistens med temaet, kunstnerisk sammensetning og kreativitet.

“Vi er veldig imponert over dette maleriet, som til tross for å være noe abstrakt føles som ‘Skrik’ i stil og har hovedfiguren i sentrum. Kunstverket viser en kombinasjon av enkle former og gjennomtenkte penselstrøk som skaper en solid og velbalansert komposisjon. Det er et imponerende stykke arbeid”, uttaler juryen om vinnerbildet.

I tillegg til hovedpremien på 6000 Euro får Brangeon et årsabonnement på Adobe Creative Cloud, 100 Adobe Stock arkivbilder og reise og opphold til Adobe MAX 2017, en av verdens største konferanser for kreative.

Nyttige linker

Om Juryen

Juryen har bestått av Russell Brown og Michael Chaize (hhv. Senior Creative Director og Principal Community Engagement Strategist hos Adobe), Zach McCullough (sjefsdesigner hos Behance), Andy Sandoz (tidligere president hos D&AD), Sebastien Hue (digitalkunstner) og illustratørene Kyle T. Webster, Suzanne Helmigh og Therese Larsson.

Publisert av: 

Del artikkelen

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Sertifiseringer til Canon-blekk

Canon mottar UL Environments GREENGUARD Gold-sertifisering for sitt utvalg av UV-herdet blekk til flatbedskrivere i Océ Arizona-serien og Canon UVgel-blekk til rull-til-rull-skriveren Océ Colorado, som nylig ble lansert. For å bli tildelt denne anerkjente og uavhengige sertifiseringen må produktene leve opp til noen av markedets strengeste standarder for utslipp. GREENGUARD-sertifiseringen har definert ytelsesbaserte standarder som […]

Publisert av: 

Adobe lanserer neste generasjon av Creative Cloud

Nye programmer, ny fototjeneste og en rekke oppdateringer Adobe lanserer en rekke nyheter under Adobe MAX 2017 – verdens største konferanse for kreative, som i år trekker mer enn 12.000 deltakere fra hele verden. Blant nyhetene er fire nye applikasjoner: skybaserte Lightroom CC, Adobe XD CC for opplevelsesdesign, Adobe Dimension CC for 3D-komponering og fullversjon […]

Publisert av: 

En million forskjellige yoghurtflasker

For første gang er det skapt et unikt design for et populært produkt i Baltikum, nemlig produktdesign for yoghurt-cocktailen Shake. Designet er utviklet av Immer Digital i Latvia, ved hjelp av HPs nyeste trykk-teknologi – HP Indigo Digital Printing. – Dette produktdesignet er en innovasjon ikke bare i det Baltiske marked, men i Europa som helhet, […]

Publisert av: 

Amedia med nok en nedleggelse i nord

Helgelendingen meldte tirsdag morgen at Amedia har bestemt seg for å avvikle Nr 1 Trykk i Mosjøen i Nordland fra 1. januar 2018. Dette vil medføre at Amedias aviser Helgelendingen og Rana Blad fra nyttår skal trykkes i Bodø. Dermed vil disse avisene måtte fraktes fra Bodø til Mosjøen-området, en strekning på 315 kilometer. Ruten går også […]

Publisert av: 

Innblikk i Forlagssentralen

Foto: Morten Brakestad

Gyldendal Akademisk sitt blad, “Vit” bragte nylig en artikkel som tok oss gjennom den sterkt robotiserte og automatiserte Forlagssentralen. Artikkelen “Bøkenes reise” tok utgangspunkt i boken “Fosterhjemsarbeid” av Vigdis Bunkholdt, som den fulgte på ferden videre etter at boken var levert fra et polsk trykkeri. Artikkelen er ført i pennen av Anna K. Langhammer. Hvert […]

Publisert av: 

Nytt agentur hos NIZE Equipment

NIZE equipment forhandler printere, skjærebord, programvare og maskiner til etterbehandling til grafisk industri. Nå har de fått et nytt agentur i Norden, de har blitt forhandlere av CNC freser fra Cosign CNC Solutions. Den hollandske produsenten har specialisert seg i spesialbygde fresere i minimalistisk design og med en rekke intelligente verktøy, som sikrer høy presisjon […]

Publisert av: 

Vinnertrykksaken på Sign, Print & Pack

Her er vinnertrykksaken fra vår danske messe, Sign, Print & Pack, som ble avholdt i Odense i høst. Angjeldende trykksak er en folder for Aarhus Teaters sesongprogram 2016/17.  En nærmere titt på trykksaken, oppdraget og tanken bak det hele finner du her. Sign, Print & Pack Norge arrangeres 19.-20. september 2018 på X Meeting Point […]

Publisert av: 

Konica Minolta hylles for sitt miljø- og samfunnsansvar

Konica Minolta er tildelt Dow Jones Index for 2017 i segmentet “Technology Hardware & Equipment”. Dette er en av de mest prestisjefylte globale indeksene for rangering av bærekraftige selskap. Det er 6.året på rad Konica Minolta mottar denne indeksen for sitt miljø- og samfunnsansvar. – Å motta denne utmerkelsen i konkurranse mot 120 andre store […]

Publisert av: 

Prisoppgang på papir

Stigende produksjonskostnader, sterk global etterspørsel og uforsvarlig lav lønnsomhet gjør at prisen på papir fortsetter å stige. Det er ingen tegn til at denne utviklingen kommer til å stoppe. Fra 2. oktober steg prisene på kontorpapir fra Antalis med 5 – 8%, og fra 16. oktober blir det prisøkninger for alle kunder. Justeringene på papir […]

Publisert av: