2017: Slik så årets visuelle trender ut

Visuelt materiale tar stadig mer plass i innholdet vi bruker og lager, og bilder, grafikk og videoer er nå godt integrert i kommunikasjonsformen. Visuell kommunikasjon er også viktig i mange tilfeller for en bedriftens merkevareprofil, ikke minst for å skape en unik følelse. Getty Images, en av verdens største bildeagenter, analyserer de nyeste trender innen visuell kommunikasjon. Vi spurte Jacqueline Bourke, senior manager creative insights ved Getty Images og Istock by Getty Images, om å forteller oss mer om de viktigste trendene i 2017.

Hvilke trender ser du i visuell kommunikasjon fra 2017? Vil de holde?

– Akkurat som verden skifter rundt oss, må den visuelle kommunikasjonen vi bruker, forandre seg. De siste tolv månedene har vært et år i endring. Det være seg politisk, kulturelt eller sosialt; så har de siste tolv månedene vært fulle av store og sjokkerende åpenbaringer. Disse bredere spørsmålene har ofte en direkte innvirkning på innhold, inkludert de bildene som forbrukerne forventer å se, og dermed de bildene merkevarene vil benytte. For eksempel begynner folk å bli mindre mottagelige for finslipte, falske bilder, og lengter etter et bildespråk med en sannhet som representerer deres verden.

– Ufiltrert er en viktig visuell trend fra 2017, hvor utfordrende varemerker adopterer fotojournalistikkens estetikk for å kommunisere til yngre forbrukere og å gi sin merkevarehistorie en rå, spontan følelse. Det er motsatt av glossy annonsering; ufiltrert illustrerer en ny retning i kommersiell fotografering, et skritt mot dokumentarisk estetikk. Det åpner for nye dynamiske metoder for bildeskaping som skjærer gjennom støyen og får forbrukernes oppmerksomhet.

– I Sverige har vi for eksempel sett at kunder som har søkt etter bildespråk med ordet “trust” har økt med 75 prosent. I motsatt ende av dette står eskapismen som vi søker i det virtuelle. Ser vi tilbake på dette året har VR (virtual reality) overtatt overskriftene, når Oculus Rift og Google Card blir veldig tilgjengelig for publikum. Visjonærer som Bjørk, med sin prisbelønnede VR-video Notget, baner veien fremover innen visuell fortelling. De fleste merkene har fulgt i  disse fotsporene – vellykket eller ikke en annen ting – noe som betyr at immersive-content nå er overalt. Når forbrukernes krav utvikles, er teori åpenbar: bildespråkene blir stadig mer interessante og oppmerksomhetsjagende enn noensinne.


Hvordan ble visuell kommunikasjon brukt i 2017?

– Visuell kommunikasjon blir stadig mer brukt av varemerker for å løfte mangfoldet, da forbrukerne utfordrer stereotyper og krever inklusivitet. Fremgang i teknologi har gjort det lettere og åpnet for et mer allsidig bilde av mennesker og perspektiver. I sin tur har et globalt nabolag oppstått. I Sverige har etterspørselen etter “mangfold” økt med 89 prosent de siste 12 månedene. Tverrkulturelle og sosialt grenseløse bilder blir mer verdt, ettersom varemerkene selv blir mer nomadiske, på grunn av at de lærer seg  å endre og svare på våre stadig mer komplekse forbrukeridentiteter. Smirnoffs kampanje “We’re Open” presenterer den svensk-iranske hip hopartisten Nadia Tehran, som snakker om ideer om å tilhøre og ikke tilhøre når en lever i flere kulturer. Det svenske sportsklesmerket Björn Borg arrangerte nylig et tennisspill på grensen mellom USA og Mexico for å markere sin tro på et åpent samfunn. Det er mye igjen å gjøre når det gjelder å åpne for mangfold i visuell kommunikasjon.

– På Getty Images har vi et løpende engasjement for å drive frem forandringer i å fremme et mer mangesidig, inkluderende og representativt visuelt språk, spesielt når det gjelder å redefinere begreper om kjønn, rase, psykisk lidelse, LGBTQ (annerledes seksualitet*) og religion for å endre oppfatninger og hjelp varemerkene med å engasjere seg med et variert publikum. Getty Images har lansert mange initiativer for å støtte dette. For eksempel samarbeidet vi med Leanin.org for tre år siden for å lansere “Lean In Collection”, en enkel måte for varemerker og skapende å finne bilder som forbedrer visuell representasjon av kvinner, jenter og også menn. Vi har sett at for eksempel i Sverige har søk etter “Lean In Collection” på nettstedet Getty Images økt med 105 prosent i løpet av det siste året, da mennesker i økende grad ser ut til å inkludere varierte bilder i sin visuelle kommunikasjon.

Hvordan velger folk hva de skal vise i ulike sammenhenger, for eksempel i sosiale medier, digitale kampanjer, trykksakskampanjer?

– I en tid med transmedial historiefortelling deler varemerkene stadig mer konsekvente meldinger på tvers av flere plattformer for å skape en fordypelse for sine kunder når de beveger seg fra en sosial media-plattform til en annen. Fra mobil til nettbrett til desktop og ute i den virkelige verden må merkene tilby mer følelsesmessige delte erfaringer for å fordype kundenes engasjement. Derfor må bildespråket nå være klart for multi-format. Dette er en av grunnene til at vi har utviklet Istock EditorIstocks nettsted, som lar deg se veldig klart og leke med hvert bilde kompositivt, legge til tekst, filtre og mer, for å sikre at ditt valg av bilde fungerer på flere plattformer og for ulike sammenhenger.

– 2016 var et rekordår for Sverige der de totale medieannonseutgiftene økte med seks prosent til en topp på 34,9 milliarder kroner, rapportert av Instituttet for reklame og mediestatistikk (IRM). Hva var en viktig drivkraft for denne veksten? Digital reklame – som økte med 21 prosent. Økningen av høyoppløselige skjermer, smarttelefoner og tidevannsbølgen av fotofilterappene betyr at vi alle eksperimenterer visuelt daglig. Vår voksende visuelle sofistikasjon gjør at vi kan bruke farger, for eksempel på måter som bryter med reglene og omfavner unaturlige kombinasjoner. Husk alle underlige og fantastiske surrealistiske snapchatfiltere. Fantasien har gått så langt at fargen ikke lenger er en del av et bilde – det har blitt stjernen! Vi har sett fremveksten av Color Surge-trenden, som fremhever muligheten for bildeskaperne å fri seg fra tradisjonell fargebruk eller de aksepterte teoriene om hvordan noe skal se ut og tillater fargen å drive formen og dominere komposisjonen. Fra det New York-baserte motemerket Millys dynamiske rebrand, til Thinx kraftfulle kampanje eller Camper Shoes bruk av farge som opprør – det vi forventer å se sprenges i luften! I vår hyperkinetiske verden er publikum tross alt trøtte av det vanlige. Uvanlige fargekombinasjoner kan umiddelbart antenne interessen og spenningen til en kampanje i alle sammenhenger.

Hvilken rolle spiller sosiale medier i visuell kommunikasjon?

– Sosiale medier har uendelig økt størrelsen på vår verden. Selvfølgelig er bildene i sentrum! Bilder, grafikk og videoer er nå en del av vårt daglige liv. Engasjement gjennom plattformer som Snapchat og Instagram illustrerer vår sult for øyeblikkelig, personlig innhold som er immersive, og vi ser denne visuelle estetikken bli fulgt opp av varemerker som utvikler følelsesmessig delte erfaringer. Selv i Sverige økte det personlige innholdet med 343 prosent de siste tolv månedene. Dette styrer også trenden mot mer autentiske fortellinger. Forbrukerne bruker nå uendelig med tid på å bla gjennom bilder og videoer på apper som Facebook, Pinterest, Snapchat og Instagram. Forventningene om hvordan bilder skal se ut har endret seg, og forbrukerne ser nå etter autentisitet i bildespråket, med bilder som føles virkelige og som de kan relatere seg til. Et resultat er at merkevare- og innholdsannonsører globalt noterer seg dette. Kampanjer blir stadig mer autentiske og ekte, “street casting” brukes oftere (i motsetning til å ansette profesjonelle modeller). Mer kunnskapsrike forbrukere forkaster også den overdrevne innstillingen som de tidlige formene av sosiale medier skapte, og inntar en mer uformell og satirisk holdning. Vi har sett fremveksten av en visuell trend som heter New Naivety, som dreier seg om å omfavne bildespråk som er spontane og lekende og iblant ubehagelige. Det dreier seg om bilder som ikke alltid er “on brand” og har en urimelig – til og med besværlig – stemning. Den siste Zero Cavities-kampanjen fra Garbergs for tannhelsen er et godt eksempel der de fjerner hull hvor folk forventer dem. Det er på tide å bli merkelig og upolert, og samtidig få folk til å le!

* LGBTQ står for Lesbian, Gay, Bisexual,Transgender,Queer (eller Questioning) og er en fellesbetegnelse på seksualitet som ikke er den tradisjonelle monogame mann-kvinne seksualiteten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Du skal elske dine kunder – ikke teknikken

– Du skal elske dine kunder – ikke teknikken, sier Stephan Kappaun, direktør hos Durst. Men derimot skal teknikken få kundene til å kjenne noe spesielt, hvilket er forklaringen på utviklingen av de nye storformatprinterne i P5-serien, som Durst nylig viste frem for en rekke spesifikke kunder og verdenspressen.

Publisert av: