“De fem største” holder seg

”Big Five” for offline-marketing, baseres på en analyse av onlinetrykkeriet Onlineprinters: flyers, plakater, foldere, visittkort og brevpapir. (Copyright: Onlineprinters GmbH)

Det tyske nettrykkeriet Onlineprinters har analysert markedet og kommet frem til at ”The Big Five” i reklamesammenheng står seg: flyers, plakater, foldere, visittkort og brevpapir. I sin oppsummering av 2017 konstaterer også selskapet at de nok en gang har hatt en tosifret omsetningsøkning.

I netthandlekurvene hos Onlineprinters kunder havnet i 2017 populære reklameklassikere: flygeblad, plakater, foldere, visittkort og brevpapir.

– Til tross for flytting av reklame over til online media kan trykt reklamemateriell som før ikke ses bort fra i selskapenes reklamemiks. Hvor mye potensiale det ligger i dette viser allerede vår tosifrede omsentingsøkning, sier Christian Würst, direktør – Chief Commercial Officer (CCO) hos Onlineprinters. Fra de behandlede dataene fremgår det at bransjer som gastronomi samt håndverk og spesielt den meget suksessrike byggebransjen som før benytter flygeblad som reklamemateriale i stort omfang.

Trenden går mot mindre opplag

Kunder som bestiller flyers bestiller i gjennomsnitt 5000 stykk, det største opplaget for et enkelt oppdrag lå på 800 000 flygeblad.

– I trenden ligger det likevel mindre opplag, på denne måten kan man for eksempel lage tidsbegrensede kampanjer og evenementer samt rette seg inn mot små målgrupper, konstaterer Würst og legger til:

– Som mest sank det gjennomsnittelige opplaget for flyers, den minsket med ca ti prosent. Samtidig økte antall oppdrag sterkt i dette segmentet. Kunder er idag beredt på å betale mer for raskere produksjon og leveranse. Kundene synes dessuten det er verdt å betale ekstra for foredlingsalternativer og ekstratjenester. Ved alternativet “bunting” pakker vi for eksempel etter ønske eksakt 100 flyers. Fordelen er at det blir mye lettere å dele opp i ulike mottakerkategorier.

Varige salgsfremmende produkter, perfekt for små reklamebudsjetter

Uten klassikere som visittkort, brevpapir og flyers klarer ikke verken selskaper, små firmaer eller enkeltmannsforetak seg i den digitaliserte tidsalderen. Særlig den sistnevnte har ofte et meget lite reklamebudsjett. Markeds- og salgseksperten Christian Würst foreslår:

– Noen reklamemidler har kundene hittil for lite av på skjermen. Den som bare har et lite reklamebudsjett, men som ønsker å være permanent synlig for sine kunder bør satse på varige reklamemidler. Blant disse regner man for eksempel kalendere, skrivebordunderlag, notisblokk og -bøker, men også gratisgaver, disse bruker kundene sammenliknbart i lengre tid, og dermed er gaven i synsfeltet også i lengre tid, sier Christian Würst.

– Ettersom wifi-oppkobling og ladere nå for tiden regnes blant de menneskelige grunnbehovene, ser vi spesielt frem til at reklamemidler som hurtigladere (powerbanks) har en stor fremtid.

Publisert av: 

Del artikkelen

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Du skal elske dine kunder – ikke teknikken

– Du skal elske dine kunder – ikke teknikken, sier Stephan Kappaun, direktør hos Durst. Men derimot skal teknikken få kundene til å kjenne noe spesielt, hvilket er forklaringen på utviklingen av de nye storformatprinterne i P5-serien, som Durst nylig viste frem for en rekke spesifikke kunder og verdenspressen.

Publisert av: