Colormaster er fornøyd med sitt valg

Colormaster stilte seg langt fremme i køen av bedrifter som ville investere i Canon Colorado. – Nå konkluderer Colormaster-sjef David Hesland at dette var fjorårets beste investering.

Investerte stort
Med UV-Gel teknologi og flere andre nyskapninger fikk Canons nye storformatløsning Colorado mange lovord og mye oppmerksomhet i 2017. En av de norske produksjonsbedriftene som stilte seg først i innkjøpskøen var Colormaster. I samme investeringsrunde erstattet de også sin førstegenerasjons Canon Océ Arizona plotter med nyeste generasjon, og installerte et helautomatisk skjærebord fra Canon. Colormaster-sjefen smiler bredt når han forteller at alle Canon-investeringene har levd opp til forventningene. Samtidig legger han ikke skjul på at det er Colorado som har imponert både ham selv, produksjonsteamet og kundene aller mest.

– Teknologien med blekk og UV Gel fascinerte oss umiddelbart, fordi vi oppnår høy trykkvalitet og samtidig overflater med høy ripefasthet, slik at behovet for laminering blir eliminert. Høyere automatiseringsgrad, oppetid og svinnreduksjon er nøkkelord for å øke lønnsomheten, og vi ser tydelig at Canon tar alle disse faktorene på alvor. Rull-til-rull-prinsippet gjør at Colorado kan produsere store serier uten tilsyn, og på halvannen måned har den produsert 1800 kvadratmeter. Det gir et solid bidrag til lønnsomheten vår, forteller David Hesland, leder av bedriften som omsatte for 16 millioner kroner i grafiske produkter og tjenester i 2017.

Tar nye markeder
Produksjonsparken er stor og tempoet høyt i Thorvald Meyers gate 64, der de daglig utfører grafiske oppdrag for filmproduksjonsselskaper, eventbyråer, interiørarkitekter og andre kravstore kundegrupper. Hos Colormaster ser de at fjorårets investeringer også har gitt tilleggsgevinster i form av tilgang til nye markeder.

– Ved flere anledninger har vi kjørt serier på 300 A1-plakater i samme operasjon på Colorado, nærmest uten tilsyn underveis. Når alt ligger klart på rull til ferdiggjøring rett fra plotteren, blir det effektiv produksjon. I praksis betyr det at vi nå kan si ja til storformatoppdrag som tidligere ikke ville vært lønnsomme med vår produksjon. Derfor er jeg ikke redd for å si at Colorado var fjorårets beste og mest lønnsomme investering her i huset, sier David Hesland.

Langt liv i bransjen
Colormaster produserer alle typer messe- og utstillingsmateriell, skilt og folie, dekor og “fine art” kunst og foto , på de fleste aktuelle materialer. I tillegg produserer de et bredt spekter av ”sisteleddsmateriell” for norske og internasjonale butikkjeder, der pakking og distribusjon inngår i leveransen. Mer enn tretti år i bransjen har lært David Hesland at det ikke finnes snarveier til å opparbeide tillit i markedet.

– Det er så enkelt som at man alltid må levere det kunden forventer, og noen ganger litt mer, oppsummerer Colormaster-sjefen. – Det som fungerte godt i går, er ikke nødvendigvis godt nok i morgen, verken kvalitetsmessig eller lønnsomhetsmessig. Vår filosofi har alltid vært å lete etter ny produksjonsteknologi, nye forretningsmuligheter og nye lønnsomhetsmuligheter. Dessuten ser vi på leverandørene våre som partnere, og det lange samarbeid med Canon har båret frukter hele veien, sier David Hesland fornøyd mens han kan konstatere at Colormaster har produsert en ny rull med lønnsomme trykk under samtalen.

Colormaster AS

Produksjonsselskap på Grunerløkka i Oslo, etablert i 1992.
Ni medarbeidere, omsetning ca 16 millioner kroner i 2017.
Stor og moderne produksjonspark, med blant annet:
– Canon Colorado fargeplotter rull-rull
– Océ Arizona flatbed fargeprinter fra Canon
– Zundt automatisk skjærebord fra Canon
– Canon Imagepress C10000

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Du skal elske dine kunder – ikke teknikken

– Du skal elske dine kunder – ikke teknikken, sier Stephan Kappaun, direktør hos Durst. Men derimot skal teknikken få kundene til å kjenne noe spesielt, hvilket er forklaringen på utviklingen av de nye storformatprinterne i P5-serien, som Durst nylig viste frem for en rekke spesifikke kunder og verdenspressen.

Publisert av: