Fagpressen vurderer å selge trykkerirådgiving

PUBLISERT: 13 februar 2006
OPPDATERT: 21 mars

Redaktør Marianne Næss gjennomførte en anbudsrunde, og lot oppdraget gå til Dagblad-trykk mot slutten av fjoråret, skriver Fagpressen.no. «Pensjonisten» er en tabloidavis som kjøres i rotasjon, i et opplag på drøyt 120 000 eksemplarer. Da ferdigtrykte aviser kom til ferdiggjøringsfirmaet Grafisk Mailing, skal det ha vært mye som ikke var etter avtalen, slik redaktøren hadde forstått den. Aviser hadde manglet, noen manglet en av stiftene, og deler av opplaget var ødelagt på grunn av feil pakking, ifølge redaktøren og Grafisk Mailing. Dagblad-trykk har i ettertid beklaget og kompensert for de ødelagte eksemplarene, samt gitt avslag på regningen. Nestleder Jan Tore Kristiansen mener han har presisert visse begrensninger i deres tjenester, som redaktøren på sin side ikke har oppfattet slik. Dagblad-trykk har nå frasagt seg oppdraget for Pensjonisten. Redaktør Marianne Næss skal i følge Fagpressen.no ha hatt mye ekstraarbeid for at bladet skulle få bladene sine i tide. I ettertid er hun mest opptatt av at det som skjedde med henne, også kan ramme andre. – Det er mye spesiell terminologi i kommunikasjon med trykkerier, og det er lett å gå i baret. Kanskje Fagpressen kunne etablere en form for rådgivning, som en tjeneste vi i bladene kunne betale for når vi trenger det? foreslår Marianne Næss overfor Fagpressen.no. – Det synes jeg er en god ide, og vi har allerede drøftet tanken! Dette skal vi få til, sier fagsjef Svein-Ivar Fors i FI til Fagpressen.no.

Les videre

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

Addbrand gjør nok et oppkjøp

Med håp om at 1+1=3 kjøper Addbrand sin kollega EWJ i Danmark. Det vil også påvirke det norske markedet, sier Jesper Røgind, administrerende direktør i den danske Addbrand-avdelingen.
Addbrand_EWJ_01

Ricoh Norge tar markedsandeler med tonerpresse

Ifølge tall fra IDC Market Research styrker Ricoh Norge sin posisjon i markedet for produksjonsprintere for første halvår 2024, med nesten 50 prosent markedsandel i high-end-segmentet.
Ricoh kollage 2

Canon åpner dørene for Arena 24

Snart går startskuddet for Canons møteplass for bedrifter på hovedkontoret i Oslo. Den 4. og 5. september står Canons Arena 24 for tur, en plass hvor teknologi og mennesker møtes.
Canon Arena 24

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx