Digitalfoto overtar fullstendig

PUBLISERT: 2 august 2006
OPPDATERT: 21 mars

Har du en trommelskanner som støver ned, så er du i godt selskap. Digitale kameraer har på få år overtatt fotomarkedet fullstendig, og filmsalget er på kort tid redusert til en femdel av hva det var. Salget av lysbildefilm er redusert til en tidel av hva det var for noen år siden, og det betyr trolig at de aller fleste profesjonelle aktørene har tatt i bruk digital teknologi. Knut Førsund i Fotorådet mener utviklingen har vært dramatisk for hele fotobransjen. Bildet: nykommer blant digitale speilrefleksmodeller; olympus E-330 – Utviklingen av filmsalget har vært nærmest dramatisk, forteller informasjonssjef Knut Førsund i Fotorådet. Konsekvensene har vært store både for filmprodusenter, fotobutikker og fotolaboratorier. Salget av engangskameraer – som forbausende nok har økt fra i fjor – er nå større enn salget av lysbildefilm og film til APS-kameraene som for noen få år siden var den store slageren i Norge. Det digitale har overtatt fullstendig. Førsund tror at vi har nådd toppen for salg av kompaktkameraer, mens han forventer at speilreflekssalget fortsatt vil øke. Det er i såfall gode nyheter for grafisk bransje, fordi man dermed også bør kunne forvente bedre bildekvalitet og høyere oppløsning på bilder som kundene tar selv. Og det gjør de jo i stadig større grad, for også de profesjonelle reklamefotografene sliter med å skaffe nok oppdrag. – Med et salg på 21 000 digitale speilreflekskameraer hittil i år, er det slett ikke utenkelig at det vil bli solgt mer enn 50 000 slike kameraer i løpet av året. Tre nye aktører i høst vil være med å skape større blest om de fordelene og mulighetene som denne kameratypen gir. Mange skaffer seg nå både et speilreflekskamera og et lite kompaktkamera. Det lille kan være med over alt, mens speilrefleksen tas med når det stilles større krav til bildene. I grove trekk kan vi si at speilrefleksmodellene reagerer kjappere enn kompaktkameraene, de tar bedre bilder med høye ISO-verdier og de kan skifte mellom mange forskjellige objektiver, poengterer Knut Førsund.

Siste nytt

Mange inntrykk på Fespa for NGL-stipendiater

En uke før årets Fespa delte Norsk Grafisk Leverandørforening (NGL) ut et reisestipend til to studenter som studerer grafisk design ved Høyskolen Kristiania. Sign&Print møtte dem på messen for å høre hva de så og hvilken kunnskap de tar med seg hjem.
Stipendium 2

Plockmatic satser innen etikett og emballasje

For ti år siden leverte Plockmatic stort sett bare stift- og falsemaskiner for arktrykk. Siden den gang har de gjort seg bredere gjennom oppkjøp, og på årets Fespa var fokuset på noe helt annet: etiketter og emballasje.
Plockmatic

Lakkeffekter uten lakk i Agfas nye planskriver

Agfas nye Onset Panthera FB3216 flatbedskriver er bygget for høye volumer og eksepsjonell hastighet. I tillegg kan maskinen levere lakkeffekter uten lakk.
agfa-DSC0097

Her blir produkt beslaglagt under Fespa etter mistenkt kriminalitet

Uventet drama oppsto på Fespa i Berlin etter at Vivid Laminating Technologies' juridiske team utstedte et påbud med produksjonsstopp mot en kinesisk utstiller, melder Printweek. Dette resulterte i at ett produkt ble konfiskert fra utstillingen.
fespa-kriminalitet

Les videre

Efi lanserer kraftig hybridprinter

Efis fokus hos Fespa er den nye hybride flatbed-/rullprinteren Vutek M3h. Det beskrives som et "betydelig steg, fylt med både løfter og det ukjente".
efi-fespa3

Stipend for å reise til Fespa i Berlin

Norsk Grafisk Leverandørforening har et stipendiefond som utdeles til ulike formål som har til hensikt å fremme grafisk bransje. I år får to studenter fra Høyskolen Kristiania muligheten til å besøke Fespa-messen.
Reisestipend Fespa

Fusjon og flytting for Merkur og Printing

Fra 1. mai 2025 har Merkur Grafisk og Printing AS offisielt slått seg sammen, og møter markedet som én samlet aktør. Om en måneds tid samles de også fysisk i toppmoderne lokaler på Langhus.
Merkur

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage