Har du en trommelskanner som støver ned, så er du i godt selskap. Digitale kameraer har på få år overtatt fotomarkedet fullstendig, og filmsalget er på kort tid redusert til en femdel av hva det var. Salget av lysbildefilm er redusert til en tidel av hva det var for noen år siden, og det betyr trolig at de aller fleste profesjonelle aktørene har tatt i bruk digital teknologi. Knut Førsund i Fotorådet mener utviklingen har vært dramatisk for hele fotobransjen. Bildet: nykommer blant digitale speilrefleksmodeller; olympus E-330 – Utviklingen av filmsalget har vært nærmest dramatisk, forteller informasjonssjef Knut Førsund i Fotorådet. Konsekvensene har vært store både for filmprodusenter, fotobutikker og fotolaboratorier. Salget av engangskameraer – som forbausende nok har økt fra i fjor – er nå større enn salget av lysbildefilm og film til APS-kameraene som for noen få år siden var den store slageren i Norge. Det digitale har overtatt fullstendig. Førsund tror at vi har nådd toppen for salg av kompaktkameraer, mens han forventer at speilreflekssalget fortsatt vil øke. Det er i såfall gode nyheter for grafisk bransje, fordi man dermed også bør kunne forvente bedre bildekvalitet og høyere oppløsning på bilder som kundene tar selv. Og det gjør de jo i stadig større grad, for også de profesjonelle reklamefotografene sliter med å skaffe nok oppdrag. – Med et salg på 21 000 digitale speilreflekskameraer hittil i år, er det slett ikke utenkelig at det vil bli solgt mer enn 50 000 slike kameraer i løpet av året. Tre nye aktører i høst vil være med å skape større blest om de fordelene og mulighetene som denne kameratypen gir. Mange skaffer seg nå både et speilreflekskamera og et lite kompaktkamera. Det lille kan være med over alt, mens speilrefleksen tas med når det stilles større krav til bildene. I grove trekk kan vi si at speilrefleksmodellene reagerer kjappere enn kompaktkameraene, de tar bedre bilder med høye ISO-verdier og de kan skifte mellom mange forskjellige objektiver, poengterer Knut Førsund.