Digitalt fra start til mål

Interessen for digitaltrykk i bransjen er stor, og på enkelte av seminarene var det kun ståplasser å oppdrive. Terje Eriksen, Arild Nicolaysen og andre Xerox-ere turnerte de besøkende gjennom trykk med variable data, JDF, Freeflow arbeidsflyt og web2print, der utskriftskøene havnet hos fargeløsningene iGen3 og Docucolor 5000, og hos sort/hvitt-løsninger som Nuvera og Xerox 4110. Konseptet med seminarer og utstilling i en mer integrert form enn tidligere fungerte etter AGIs oppfatning godt. Skal koste mer Lønnsomhet er som kjent til syvende og sist det eneste som betyr noe, og et av hovedpoengene var at digitaltrykk skal koste mer enn tradisjonelt trykk. For sluttkunden, vel og merke. – Tilfører man oppdraget produksjon med variable data, eller man sørger for raskere levering enn hva som er mulig med tradisjonell teknologi, må man også ta seg bedre betalt enn om man bare plasserer farge på papir, understreket Terje Eriksen. Ferdiggjøring Selv om inlineløsningene finnes, velger mange offline ferdiggjøring til sin digitaltrykkproduksjon. En rekke ferdiggjøringsløsninger er utviklet spesielt for digitaltrykk, eksempelvis Nagel Foldnek 100 og Morgana Dicicreaser. Førstnevnte er i følge Bjørn Egil Sollund i Neopost spesielt tilpasset iGen3 i format og funksjon, og har firkantryggproduksjon integrert i produksjonslinjen. Digicreaser koster i overkant av 50.000 kroner, og sørger for at kostnadene til rilling nå kommer ned på et lavere nivå. – Rilling er viktig ved digitaltrykk, slik at ikke ryggen brekker om man kjører med feil fiberretning, poengterte Sollund.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: 

Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

Tekst: Claes Nordström |

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

Publisert av: 

Digital etikett- og emballasjeløsning fra A-Å fra Konica Minolta

Tekst: Lis Lykke | Foto: Pressebilder

Etiketter og emballasje er de to vekstområdene som i dag er i den grafiske bransjen. Hos Konica Minolta har de satt sammen noen forslag til hvordan trykkerier kan bli en del av den positive utviklingen, ikke bare med en etikettskriver, men med hele løsningen.

Publisert av: 

Digitale etiketter i kulturhus

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

For fem år siden var all etikettrykking hos Totaltrykk med offset og flexo. Mindre opplag og behovet for fleksibilitet førte til den første digitale etikettmaskinen i 2017. I sommer var det på tide med neste generasjon Konica Minolta-maskin – 40 prosent raskere og mer fleksibel. Sign & Print besøkte trykkeriet.

Publisert av: 

BK Dekorima: Satser stort på skilt

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

– Hvert år ser vi på de store jobbene vi har gjort og tenker: Hva skal vi gjøre neste år? Da er det alltid nye, minst like store jobber. Så mens andre sliter, klarte vi å øke salget med 60 prosent i første halvår 2021, sier daglig leder Arne Nybo i BK Dekorima i Sandefjord. […]

Publisert av: 

«99% av forespørsler på e-post er bortkastet tid»

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Søren Winsløw

Anders Rehhoff, eier av trykkeriet A.R.T. i Skanderborg i Danmark gidder ikke å bruke tid på å besvare e-posthenvendelser fra ukjente kunder. Han rusler heller rundt i det lokale industriområdet en solfylt solskinnsdag og innhenter bestillinger.

Publisert av: