Interessen for digitaltrykk i bransjen er stor, og på enkelte av seminarene var det kun ståplasser å oppdrive. Terje Eriksen, Arild Nicolaysen og andre Xerox-ere turnerte de besøkende gjennom trykk med variable data, JDF, Freeflow arbeidsflyt og web2print, der utskriftskøene havnet hos fargeløsningene iGen3 og Docucolor 5000, og hos sort/hvitt-løsninger som Nuvera og Xerox 4110. Konseptet med seminarer og utstilling i en mer integrert form enn tidligere fungerte etter AGIs oppfatning godt. Skal koste mer Lønnsomhet er som kjent til syvende og sist det eneste som betyr noe, og et av hovedpoengene var at digitaltrykk skal koste mer enn tradisjonelt trykk. For sluttkunden, vel og merke. – Tilfører man oppdraget produksjon med variable data, eller man sørger for raskere levering enn hva som er mulig med tradisjonell teknologi, må man også ta seg bedre betalt enn om man bare plasserer farge på papir, understreket Terje Eriksen. Ferdiggjøring Selv om inlineløsningene finnes, velger mange offline ferdiggjøring til sin digitaltrykkproduksjon. En rekke ferdiggjøringsløsninger er utviklet spesielt for digitaltrykk, eksempelvis Nagel Foldnek 100 og Morgana Dicicreaser. Førstnevnte er i følge Bjørn Egil Sollund i Neopost spesielt tilpasset iGen3 i format og funksjon, og har firkantryggproduksjon integrert i produksjonslinjen. Digicreaser koster i overkant av 50.000 kroner, og sørger for at kostnadene til rilling nå kommer ned på et lavere nivå. – Rilling er viktig ved digitaltrykk, slik at ikke ryggen brekker om man kjører med feil fiberretning, poengterte Sollund.