Digitalt fra start til mål

PUBLISERT: 25 oktober 2006
OPPDATERT: 21 mars

Interessen for digitaltrykk i bransjen er stor, og på enkelte av seminarene var det kun ståplasser å oppdrive. Terje Eriksen, Arild Nicolaysen og andre Xerox-ere turnerte de besøkende gjennom trykk med variable data, JDF, Freeflow arbeidsflyt og web2print, der utskriftskøene havnet hos fargeløsningene iGen3 og Docucolor 5000, og hos sort/hvitt-løsninger som Nuvera og Xerox 4110. Konseptet med seminarer og utstilling i en mer integrert form enn tidligere fungerte etter AGIs oppfatning godt. Skal koste mer Lønnsomhet er som kjent til syvende og sist det eneste som betyr noe, og et av hovedpoengene var at digitaltrykk skal koste mer enn tradisjonelt trykk. For sluttkunden, vel og merke. – Tilfører man oppdraget produksjon med variable data, eller man sørger for raskere levering enn hva som er mulig med tradisjonell teknologi, må man også ta seg bedre betalt enn om man bare plasserer farge på papir, understreket Terje Eriksen. Ferdiggjøring Selv om inlineløsningene finnes, velger mange offline ferdiggjøring til sin digitaltrykkproduksjon. En rekke ferdiggjøringsløsninger er utviklet spesielt for digitaltrykk, eksempelvis Nagel Foldnek 100 og Morgana Dicicreaser. Førstnevnte er i følge Bjørn Egil Sollund i Neopost spesielt tilpasset iGen3 i format og funksjon, og har firkantryggproduksjon integrert i produksjonslinjen. Digicreaser koster i overkant av 50.000 kroner, og sørger for at kostnadene til rilling nå kommer ned på et lavere nivå. – Rilling er viktig ved digitaltrykk, slik at ikke ryggen brekker om man kjører med feil fiberretning, poengterte Sollund.

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Merkur Grafisk investerer i tre Ricoh-presser

Merkur Grafisk har inngått avtale med Ricoh Norge om investering i tre Ricoh Pro C9500-produksjonspresser. Anskaffelsen er et strategisk grep for å modernisere produksjonslinjen og samtidig styrke selskapets miljøprofil.
Merkur Shake hands (1)
Merkur Grafisk investerer i tre Ricoh-presser

Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeres med nytt samarbeid med Manroland og åpning av verdens største Print Media Center.
H175_01
Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

Postnord Strålfors får kjøpe 21 Grams

I juli 2024 annonserte det statseide svenske trykkeriet Postnord Strålfors sin intensjon om å kjøpe opp selskapet 21 Grams. Nå har det svenske Konkurrensverket gitt klarsignal til oppkjøpet, men har lagt føringer for virksomhetene. Begge firmaene opererer også i Norge.
Marie Konkurrensverket
Postnord Strålfors får kjøpe 21 Grams