Forbedret arbeidsmiljø i grafisk

PUBLISERT: 16 juni 2007
OPPDATERT: 21 mars

I dagspressen i dag, 15. juni, leser vi at det årlig er mange som dør av kjemikalieeksponering på arbeidsplassen. I oppslagene vises det til at grafisk bransje sammen med mekanisk industri og bilverksteder får sterk kritikk i en rapport som fremlegges av Arbeidstilsynet i dag. Dette er direkte feil. Arbeidstilsynet ser tvert imot en generell forbedring fra 1. til 2. gangs tilsyn i grafisk bransje i tilsynsperioden. – Det stemmer ikke at det har skjedd en forverring i grafisk industri vedrørende kjemikalieeksponering, sier senioringeniør Ingvill Hornkjøl i Arbeidstilsynet til VISKOM. I grafisk industri har det tvert i mot skjedd en stor forbedring på dette området de siste tjue årene. Bedriftene har vært flinke til å sette inn tiltak for å bedre arbeidsmiljøet. I tillegg har den teknologiske utviklingen i bransjen bidratt til å forbedre arbeidsmiljøet betraktelig, sier Hornkjøl. Positiv utvikling Arbeidstilsynet har gjennomført en serie tilsyn fra 2003 til 2006. Initiativet har vært vellykket og tilsynene viser at det har skjedd en en positiv utvikling når det gjelder kjemikalieeksponeringen. – Det er på denne bakgrunn meget beklagelig at dette ikke fremkommer i medienes håndtering av saken i dag, sier administrerende direktør i VISKOM, Pål Stephensen. Det er fortsatt et forbedringspotensiale i bransjen på dette området, men vi registrerer med tilfredshet at bedriftene har gjort og gjør mye for å forbedre det fysiske arbeidsmiljøet. Har iverksatt tiltak I tilsynsperioden har bransjeorganisasjonen VISKOM arbeidet tett sammen med Arbeidstilsynet og satt i verk flere positive tiltak for å bedre forholdene i bedriftene. Det har vært gjennomført seminarer med fokus på å redusere bruken av isopropanol, som er et av de kjemikaliene som benyttes av disse bedriftene. Videre har VISKOM gjennomført flere informasjonstiltak rettet mot bedriftene. – Våre medlemsbedrifter og VISKOM har brukt mye ressurser på disse tiltakene, som har vist seg å være nyttige, sier Stephensen. Dette kommer ikke frem i rapporten fra Arbeidstilsynet. Det er beklagelig, sier Stephensen, som for øvrig understreker at samarbeidet med Arbeidstilsynet har vært nyttig og positivt for bransjen.

Les videre

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI 1 w

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2