Canon og Pitney Bowes har inngått samarbeidsavtale i Norge. Hensikten erå styrke tilbudet til grafiske bedrifter som ønsker å utnytte digitaltrykk sterkere grad. Avtalen mellom Canon Norge og Pitney Bowes er en forlengelse av den europeiske avtalen mellom Canon Europa og Duplo, som allerede samarbeider om ferdiggjøringsløsninger for profesjonelle aktører. – I Norge vil samarbeidet styrke både Canon og Pitney Bowes’ posisjon ved at det blir flere komplette print-to-finish systemer til den grafiske industrien, skriver Canon i en pressemelding. Samarbeidet bekrefter en felles strategisk satsning på digitaltrykk. Pitney Bowes, som i tillegg til Duplo også representerer bl.a. Plockmatic og Horizon, vil styrkeCanons tilbud gjennom både produkter, løsninger og kompetanse. – Avtalen innebærer at kundene i Norge nå tilbys mer komplette produksjonsløsninger for alle ledd av den digitale produksjonsprosessen. Dette omfatter digital arbeidsflyt, trykk og ferdiggjøring. Kompetansen og produkter fra Pitney Bowes gjøres raskt tilgjengelig gjennom Canon Business Centere rundt om i landet, samt via Canons partnerkanal, sier Bjørn Frantsen, Product Marketing Manager, Canon Norge. Pitney Bowes komplementerer Canons eksisterende ferdiggjøringsløsninger som finishere og liminnbindere, men bidrar også betydelig med kunnskap på området on-demand produksjon. Dette understreker tydelig at ferdiggjøring av digitale produkter, enten det gjelder in-line eller off-line produksjon, er viktig del av Canons fremtidige strategi. – Samarbeidet vil tilføre begge parter ny kunnskap som kommer kundene til gode. I tillegg til en rekke markedsledende produkter, har Pitney Bowes opparbeidet spisskompetanse innen ferdiggjøring. Denne innsikten utfyller Canons erfaring som aktiv rådgiver innen helhetlige digitale printløsninger på en meget god måte. Resultatet er en samlet bedre forståelse av de utfordringer og muligheter som kundene i Proff Print-segmentet daglig står overfor, sier Lars Weckhorst, Sales and Marketing Director, Pitney Bowes. – Mange av Canon og Pitney Bowes’ kunder har en del ferdiggjøringsutstyr på plass allerede. En del av utstyret utnytter imidlertid ikke den langt kortere omstillingstiden man har i en digital trykkprosess. Eksempelvis kan det gå med 200 ark for å stille om en falsemaskin. I enkelte print-on-demand produksjoner kan 200 ark være hele opplaget. Det ligger derfor et stort økonomisk potensial knyttet til både leveringstider og trykkekostnader. Dette potensialet kan hentes ut gjennom bruk av moderne ferdiggjøringsutstyr, avslutter Frantsen.