Lavere oppløsning, bedre bilder

PUBLISERT: 21 august 2009
OPPDATERT: 21 august

canon_kamera_web-128x95

I markedet for digitale kameraer har bildeoppløsning i mange år vært det viktigste kvalitetsbegrepet, og produsentene har jobbet hardt for å presse maksimal oppløsning ut av bildebrikkene. Derfor er det grunn til å legge merke til at Canons nye semiproffmodell, Powershot G11, kommer med vesentlig lavere oppløsning enn forgjengeren G10. Resultatet? Renere bilder med vesentlig reduksjon av bildestøy, spesielt ved høye ISO-verdier.
De to modellene benytter samme CCD-brikke, men mens Powershot G10 tilbød mer enn 14 megapiksler bildeoppløsning, leverer nye G11 «bare» 10 MP. Mer enn nok for visning på en 40 tommers HD-TV eller for print i A3 og større, vil de fleste hevde. Gevinsten er ifølge Canon forbedret bildekvalitet i form av renhet, kontrast og redusert bildestøy ved høyere ISO-verdier, og kameraet kan benyttes helt opp til 12800 ISO. Vi tipper at andre produsenter følger opp, og at flere vil konsentrere seg om produktutvikling på andre områder enn økning av oppløsningen. Med Powershot G11 går Canon også tilbake til den vridbare LCD-skjermen, som de forlot for noen Powershot-generasjoner siden. Kameraet ble lansert 19. august, og vil koste rundt 6000 kroner.
Canon hadde storslipp av produkter denne uka, og i disse «svineinfluensatider», legger vi merke til en kalkulator med antibakterielle taster, slik at man skal unngå å bli smittet av sykdommene til den som brukte kalkulatoren før deg. Kanskje er det begynnelsen på en ny trend; å bruke antibakterielle materialer der mange mennesker betjener de samme tastene? I så fall finnes det sikkert mange andre områder som burde stille foran kalkulatorer i køen, for eksempel minibanktastaturer eller, for den saks skyld, styrepulten til en trykkmaskin. AGI biter seg også merke i at salget av fotoskrivere med blekkteknologi falt dramatisk i første halvår, med hele 49 prosent i forhold til fjoråret. Canon har ingen god forklaring, men håper det betyr at brukerne beholder skriveren lenger, og ikke printer mindre enn før. Det er mulig, spesielt når man tar i betraktning at det i mange tilfeller har vært rimeligere å kjøpe en ny skriver enn å kjøpe nye blekkpatroner til den gamle. Nettbaserte tjenester for å lage digitaltrykte fotobøker har også vært i økning, og det er trolig at dette påvirker skriversalget. Prisen for «hjemmeprint» har ligget rundt tre kroner per bilde i 10 x 15 cm, og mange nettjenester tilbyr papirbilder rimeligere enn dette.

Les videre

Mer om HP og Xerox

I august og september ble det ført diskrete samtaler mellom ledelsen i HP og Xerox. Xerox har fått penger i kassen etter å ha solgt sin asiatiske virksomhet til Fujifilm. De pengene skulle nå brukes til å kjøpe HP.
unadjustednonraw-thumb-1c24

Halden Arbeiderblad mimrer

halden_arbeiderblad

Emballasjeforeningens nye nettsider

Sign og Print retter

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2