Ny modell for beregning av hvithet

PUBLISERT: 12 januar 2010
OPPDATERT: 12 januar

n44916 - pappersvithet_web

Per Edström ved svenske Mittuniversitetet har fått internasjonal oppmerksomhet for sin forskning på papir. Det har nå resultert i en ny generasjon beregningsverktøy for simulering av lys i papir og trykksaker. Per Edström forsker innenfor matematisk modellering og vitenskapelig databehandling. Hans modell erstatter en modell fra 1930-tallet, som inntil nå har vært brukt av papirindustrien og den grafiske bransjen.
– Lys som treffer et stykke papir vil trenge et stykke inn, noe av det absorberes og forsvinner, mens en viss mengde spres i ulike retninger, forklarer Per Edström. Faktorer som påvirker dette er fiber og fyllstoff i papiret, ulike tilsetningsstoffer og trykkfargen. Det er en ganske komplisert prosess som i helhet gir papiret dets visuelle inntrykk. Små bestanddeler i papiret gir lyset mange områder å spre seg til, og dette bidrar til et lysere papir. Trykkfargen absorberer lys i forskjellige bølgelengder, og dette skaper farge. Helhetsinntrykket er også avhengig av hvordan papirets bestanddeler er fordelt, eksempelvis hvordan fargen trekker inn i papiret. Til slutt er fargeopplevelsen også avhengig av hvordan øyet og hjernen tolker synsinntrykkene. Den svenske forskeren har fordypet seg i numeriske metoder i sitt arbeid.
– Jeg liker å utfordre studentene mine i en liten konkurranse mot slutten av mitt foredrag om hvithet, sier Per Edström. De får et kvarter, og den som kommer tilbake med det hviteste papiret vil få en premie. Til tross for mange entusiastiske studenter, har jeg foreløpig ikke delt ut noen premie. Ta kontakt hvis du ønsker å vite hvorfor, oppfordrer han.

Les videre

Mer om HP og Xerox

I august og september ble det ført diskrete samtaler mellom ledelsen i HP og Xerox. Xerox har fått penger i kassen etter å ha solgt sin asiatiske virksomhet til Fujifilm. De pengene skulle nå brukes til å kjøpe HP.
unadjustednonraw-thumb-1c24

Halden Arbeiderblad mimrer

halden_arbeiderblad

Emballasjeforeningens nye nettsider

Sign og Print retter

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2