Krisen over for storformatbransjen

PUBLISERT: 9 februar 2010
OPPDATERT: 9 februar

n45107 - fesparapport_web

Fespas økonomirapport Economy Survey viser at storformatmarkedet har taklet finanskrisen godt, og at denne delen av bransjen har en klar strategi for fremtiden. Optimismen for 2010 er sterk, og mer enn 20 prosent av de deltakende bedriftene mener at markedet allerede er på vei til å bli friskmeldt. Mer enn halvparten forventet at markedet ville komme tilbake til tidligere nivåer innen utgangen av året. Fespa understreker at oppgangen er basert på et tydelig forandringsarbeid.

– Vår rapport viser hvor viktig det er for trykkeriene å tilby tjenester som differensierer seg fra tradisjonelle tilbud og produkter, uttaler Marcus Timson hos Fespa. Han mener innovasjon kan være et sterkt konkurransefortrinn i vanskelige tider. – Prisreduksjoner er ingen farbar vei i lengden. Produksjonsbedriftene vil kun lykkes hvis de tilbyr tjenester og løsninger som hjelper kundene med å iverksette mer effektive kampanjer enn tidligere, sier han.

Nedgangen for storformatmarkedet er i gjennomsnitt 15 prosent. Det er viktig å merke seg at hele 21 prosent mener at de ikke har tapt noe i det hele tatt, mens 20 prosent forteller om en reduksjon på 25 prosent eller mer. Leverandører og forhandlere melder om tilsvarende tall. Konkurransesituasjonen endrer seg hele tiden, og 65,6 prosent av de deltakende bedriftene forteller om konkurrenter som enten er utsatt for konsolidering eller har forlatt bransjen. 43,1 prosent opplever at konkurrentene beveger seg mot nye markeder og tjenester. En tredel av aktørene opplever at konkurransen kommer fra andre deler av den grafiske industrien, mens 22 prosent mener at enkelte kundetyper i større grad vil begynne med storformatproduksjon i eget hus.

Parallelt med markedets ekspansjon og nye salgsstrategier, viser rapporten at markedet etter hvert begynner å fokusere på å utvikle og beholde kompetanse. 22,9 prosent av bedriftene svarte at de har utvidet salgsapparatet sitt. Mye taler for at det er en prioritert oppgave å beholde dyktige medarbeidere, ikke minst i økonomiske oppgangstider. Når det gjelder miljøarbeidet, så mener 59,6 prosent at en bærekraftig produksjon vektlegges mindre i økonomiske nedgangstider. Likevel sier 40,4 prosent at økonomien ikke har påvirket deres pågående miljøinnsats.

FESPA Economy Survey kan bestilles via nettsiden www.fespa2010.com.

Les videre

Mer om HP og Xerox

I august og september ble det ført diskrete samtaler mellom ledelsen i HP og Xerox. Xerox har fått penger i kassen etter å ha solgt sin asiatiske virksomhet til Fujifilm. De pengene skulle nå brukes til å kjøpe HP.
unadjustednonraw-thumb-1c24

Halden Arbeiderblad mimrer

halden_arbeiderblad

Emballasjeforeningens nye nettsider

Sign og Print retter

Siste nytt

Nytt nummer av Sign & Print ute nå

Det nye nummeret av magasinet Sign & Print har nå forlatt trykkeriet og er på vei ut til grafiske bedrifter i hele Norge.
Magasinet

Schur viser ny printerteknikk som erstatter etiketter

Den danske emballasjegiganten Schur har utviklet en trykkteknikk som kan eliminere behovet for etiketter. Den ble vist på Sign Print & Pack-messen i Odense, Danmark.
Schur-kollage-768x500

"Kjempesuksess" for Canons Arena24

Den 4. og 5. september ble Canons hovedkontor i Oslo forvandlet til en dynamisk møteplass for selskapets kunder, partnere og medarbeidere: Canon Arena24. Med 18 faglige sesjoner og tre parallelle foredragsspor, kunne deltakerne fordype seg i temaer som blant annet dokumenthåndtering, kunstig intelligens, IT-sikkerhet og økonomi.
Canon Arena 24-71

Veien til Norges største grafiske produksjonshus

Merkur Grafisk har det siste året vokst betraktelig gjennom fire oppkjøp. I april 2025 flytter samtlige av selskapene inn i splitter nye lokaler på Langhus, like utenfor Oslo. Sign&Print har intervjuet daglig leder Kjetil Sjøeng om veien dit og hva Merkur 2.0 kommer til å innebære.
Merkur kollage