Krisen over for storformatbransjen

n45107 - fesparapport_web

Fespas økonomirapport Economy Survey viser at storformatmarkedet har taklet finanskrisen godt, og at denne delen av bransjen har en klar strategi for fremtiden. Optimismen for 2010 er sterk, og mer enn 20 prosent av de deltakende bedriftene mener at markedet allerede er på vei til å bli friskmeldt. Mer enn halvparten forventet at markedet ville komme tilbake til tidligere nivåer innen utgangen av året. Fespa understreker at oppgangen er basert på et tydelig forandringsarbeid.

– Vår rapport viser hvor viktig det er for trykkeriene å tilby tjenester som differensierer seg fra tradisjonelle tilbud og produkter, uttaler Marcus Timson hos Fespa. Han mener innovasjon kan være et sterkt konkurransefortrinn i vanskelige tider. – Prisreduksjoner er ingen farbar vei i lengden. Produksjonsbedriftene vil kun lykkes hvis de tilbyr tjenester og løsninger som hjelper kundene med å iverksette mer effektive kampanjer enn tidligere, sier han.

Nedgangen for storformatmarkedet er i gjennomsnitt 15 prosent. Det er viktig å merke seg at hele 21 prosent mener at de ikke har tapt noe i det hele tatt, mens 20 prosent forteller om en reduksjon på 25 prosent eller mer. Leverandører og forhandlere melder om tilsvarende tall. Konkurransesituasjonen endrer seg hele tiden, og 65,6 prosent av de deltakende bedriftene forteller om konkurrenter som enten er utsatt for konsolidering eller har forlatt bransjen. 43,1 prosent opplever at konkurrentene beveger seg mot nye markeder og tjenester. En tredel av aktørene opplever at konkurransen kommer fra andre deler av den grafiske industrien, mens 22 prosent mener at enkelte kundetyper i større grad vil begynne med storformatproduksjon i eget hus.

Parallelt med markedets ekspansjon og nye salgsstrategier, viser rapporten at markedet etter hvert begynner å fokusere på å utvikle og beholde kompetanse. 22,9 prosent av bedriftene svarte at de har utvidet salgsapparatet sitt. Mye taler for at det er en prioritert oppgave å beholde dyktige medarbeidere, ikke minst i økonomiske oppgangstider. Når det gjelder miljøarbeidet, så mener 59,6 prosent at en bærekraftig produksjon vektlegges mindre i økonomiske nedgangstider. Likevel sier 40,4 prosent at økonomien ikke har påvirket deres pågående miljøinnsats.

FESPA Economy Survey kan bestilles via nettsiden www.fespa2010.com.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Print Against War: Gir støtte til Ukraina

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Initiativet «Print Against War» oppfordrer trykkerier og formidlere, utgivere, influensere og leverandører til trykkeri- og emballasjeindustrien om å gå sammen for å støtte sine kolleger i Ukraina i denne utrolig vanskelige tiden. Du kan f.eks. legge inn muligheten til frivillige donasjoner i nettbutikken din.

Publisert av: 

EFI lanserer fem nye digitale front-ends til Konica Minoltas maskiner

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Electronics For Imaging (EFI) lanserer fem nye EFI Fiery digitale grensesnitt (DFE) basert på den nyeste Fiery-plattformen, Fiery FS500 Pro. Konica Minolta vil være den første til å integrere dem med sine produksjonsmaskiner på grunn av deres mangeårige samarbeid med EFI.

Publisert av: