Langt frem til full sammenslåing

bjorkmann_web

Canon har som kjent gitt et bud på Océ, til en pris per aksje som tilsvarer en overtagelsessum på 730 millioner euro dersom 100 prosent av aksjene overtas. Det opplyses i en pressemelding at Océ vil fortsette å være en egen juridisk enhet, som divisjon i Canon. Océ vil også i fremtiden drive forskning, utvikling og produksjon ved sitt anlegg i Venlo i Nederland. I den nye konstellasjonen vil Océs ansvarsområder være Commercial printing, Business services og storformat, og i disse markedene vil Océs varemerke bestå.
Océs nordiske CEO, John Bjørkmann, sier til AGI at han ikke tror Océ og Canon vil fremstå som en samlet enhet i Norden før tidligst neste år. – Restruktureringen er en omfattende prosess, som også krever at Canon får aksept fra flere aksjonærer enn de 85 prosent som til nå har akseptert budet. I øyeblikket er det ingen dialog mellom Canon og Océ i Norden, og jeg tror det går minst ett år før markedet vil oppleve oss som samme selskap. Likevel ser vi endringer i produktsortimentet, som har sammenheng med sammenslåingen, noe kundene vil kunne se på Ipex, sier han.
Océs 1. kvartal etter avvikende regnskapsår ble avsluttet 28. februar, med en omsetningsnedgang globalt på fem prosent. John Bjørkmann forteller at det er en del land som trekker totalbildet ned, mens Norden har vekst. – Spesielt Sverige og Finland ble hardt rammet av finanskrisen, men nå ser vi at de fire nordiske landene går godt, sier han.
I pressemeldingen fremheves det at Océ og Canon samlet er på vei til å bli verdens mest betydningsfulle leverandør. Det understrekes også at alle avtaler med medarbeidere vil bli opprettholdt, og at sammenslåingen ikke vil føre til ekstraordinære oppsigelser.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: 

Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

Tekst: Claes Nordström |

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

Publisert av: 

Digital etikett- og emballasjeløsning fra A-Å fra Konica Minolta

Tekst: Lis Lykke | Foto: Pressebilder

Etiketter og emballasje er de to vekstområdene som i dag er i den grafiske bransjen. Hos Konica Minolta har de satt sammen noen forslag til hvordan trykkerier kan bli en del av den positive utviklingen, ikke bare med en etikettskriver, men med hele løsningen.

Publisert av: 

Digitale etiketter i kulturhus

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

For fem år siden var all etikettrykking hos Totaltrykk med offset og flexo. Mindre opplag og behovet for fleksibilitet førte til den første digitale etikettmaskinen i 2017. I sommer var det på tide med neste generasjon Konica Minolta-maskin – 40 prosent raskere og mer fleksibel. Sign & Print besøkte trykkeriet.

Publisert av: 

BK Dekorima: Satser stort på skilt

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

– Hvert år ser vi på de store jobbene vi har gjort og tenker: Hva skal vi gjøre neste år? Da er det alltid nye, minst like store jobber. Så mens andre sliter, klarte vi å øke salget med 60 prosent i første halvår 2021, sier daglig leder Arne Nybo i BK Dekorima i Sandefjord. […]

Publisert av: 

«99% av forespørsler på e-post er bortkastet tid»

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Søren Winsløw

Anders Rehhoff, eier av trykkeriet A.R.T. i Skanderborg i Danmark gidder ikke å bruke tid på å besvare e-posthenvendelser fra ukjente kunder. Han rusler heller rundt i det lokale industriområdet en solfylt solskinnsdag og innhenter bestillinger.

Publisert av: