Øletiketter i vekst

Organisasjonen for produsenter av selvklebende etiketter, Finat, har gjennomført en studie som viser at etiketter for flasker og bokser er et av etikettbransjens vekstområder. Totalt ble det produsert 430 millioner kvadratmeter selvklebende etiketter for flasker og drikkebokser i Europa i fjor. I perioden 2005 til 2008 var drikkesegmentet det raskest voksende. Størst vekst er det innenfor internasjonal øl og eksportøl. Også andre alkoholholdige drikker, som smakstilsatt øl, bidrar til veksten. Området har doblet sin omsetning på fem år og har ifølge Finat nådd toppen.

Den største nedgangen finner vi imidlertid for mineralvannssegmentet. En mulig årsak skal være at forbrukerne kutter ned på kjøp av flaskevann i dårlige økonomiske tider. I tillegg har mange bedrifter og offentlige virksomhet iverksatt en miljøpolitikk som fraråder kjøp og forbruk av flaskevann.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Konica Minolta: Emballasjetrykk i korte serier

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Flaggskipet for arkmatet tonerproduksjon i store volumer og en kompakt inkjetprinter for printing på emballasje av bølgepapp «on demand» i korte serier. Begge disse vil bli demonstrert i Konica Minoltas utstilling på Sign & Print Scandinavia.

Publisert av: