Dialog i alle kanaler

PUBLISERT: 14 februar 2011
OPPDATERT: 14 februar

Therese Fevang, NORDMA:

Therese til web CRM vokser, og sprer seg til stadig nye kanaler. Analogt eller digitalt; målet er det samme. Dialog med eksisterende eller nye kunder.

Kommunikasjonsmulighetene med kunder og potensielle kunder har endret seg sterkt de siste årene, men det handler ennå om dialog og 1:1 markedsføring. Dialogmarkedsføring består av et mylder med verktøy, tekniske nyvinninger, metoder og utfordringer. Det viktigste er ikke å ta alle i bruk, men å ha forståelse for hva som egner seg best til de ulike kommunikasjonsoppgavene.

Dette har alle år vært omtalt som direkte markedsføring eller direct marketing (DM). I dagens mediebilde snakker vi faktisk om akkurat de samme tankene og prinsippene som gjennom en årrekke er benyttet i tradisjonell DM, og som nå flyttes over i dagens teknologi. Prinsippene vi lærte den gang gjelder selvfølgelig også for bruk av nye medier og innenfor dagens teknologi: – det handler om å tilby riktig produkt til riktig person på riktig tidspunkt

Innenfor direkte markedsføring har vi alltid hatt fokus på å treffe rett målgruppe i all kommunikasjon og at vi gjennom dette øker sannsynlighet for at budskapet oppleves som relevant for mottakeren.  Direktemarkedsføring skiller seg fra massekommunikasjon som tradisjonelt alltid har hatt større fokus på prosentandeler. Innenfor direkte markedsføring ser vi det som viktig at dialogen med kunden kan personifiseres, og at vi gjennom det gjør både innhold og budskap så relevant som mulig for den enkelte mottaker. Vår erfaring er at massekommunikasjon i mindre grad kan skreddersys slik direktemarkedsføring kan gjøre.

En annen klar fordel ved å bruke direkte markedsføring er mulighetene til måling opp mot resultater. Ved å velge relevans og dialog gir det annonsøren mulighet til å måle all respons fra mottakeren, noe som også gjør at resultater av markedsføringen er målbart. Avsender kan teste ulike virkemidler før en stor kampanje går ut, og gjennom testing kan kostnader reduseres. Alt kan testes: målgrupper, lister, produkter, tilbud, kreative konsepter etc.

Flere av NORDMAs medlemmer og samarbeidspartnere kommer fra grafisk bransje. I NORDMA opplever vi at vi har mange felles utfordringer og muligheter. Mange av NORDMAs medlemmer er også helt avhengig av å ha en vital og effektiv grafisk bransje for å sikre god kommunikasjon.  Vi håper også at vi i fremtiden kan stå sammen for å finne gode løsninger som sikrer den gode kommunikasjon og dialogen med kunden.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Rapport fra Ukraina

De klarte å utgi nytt nummer av bransjebladet Print Plus i Ukraina under den pågående krigen, men nå har redaktøren og hennes familie flyktet og opererer med vårt hovedkontor i Sverige som base. Hvordan kan du hjelpe?
peter_ollen_ny_800px

Derfor får du ikke de store ordrene

Kronikk | Vinner du vanligvis de små ordrene, men mister de store? Kanskje er det fordi du regner feil, selv om du gjør alt riktig. Gjør dette i stedet.
peter_ollen_ny_800px

Alvoret i den finske papirkonflikten

Vår forlegger Peter Ollén forklarer konflikten ved UPMs papirfabrikk i Finland og hva den medfører av problemer.
peter-ollexxn-190626-1024x716