Vinnere satser på kompetanse

PUBLISERT: 14 mars 2011
OPPDATERT: 14 mars

Teknologiske konkurransefortrinn har stadig kortere levetid. Konsekvensen er at bedrifter må organisere seg smart for hele tiden å være en fortrukket partner i et næringsliv i kontinuerlig og sterk forandring. Og forskjellen mellom de bedriftene som blir foretrukket og dem som taper er i all hovedsak organiseringen av rett kompetanse. Når var det sist en gjennomgang av kompetansen i din bedrift?

Hva er rett kompetanse?
En definisjon av kompetanse kan være: Kompetanse = kunnskap x evne x vilje x mulighet. Medarbeideren tilbyr sin kunnskap, sine evner og sin vilje. Arbeidsgiveren må fra sin side tilby muligheter, men også ha en egen vilje til at bedriften og medarbeiderne i fellesskap skal lykkes.
Den kompetansen bedriftene trenger danner et bredt spekter, avhengig av hvilke produkter og tjenester bedriften tilbyr. Kompetansebehovet kan innebære alt fra å ansette en medarbeider med doktorgrad, til å ta inn en ungdom som lærling for to år.

Mediebransjens turbulens
Mediebransjen har fått mye juling fra sine kunder de siste årene. Knapt noen mediebedriftsleder kan unngå ordet omstilling når nåtiden og fremtiden skal beskrives.
Omstilling handler om flere ulike drivere; nye forretningsmodeller, nye verdiskapingskjeder, teknologi, nye organisasjonsmodeller men ikke minst kompetanse hos medarbeidere og hvordan denne kompetansen samhandler internt i bedriften og i relasjon til marked og kunder.

Tankekors for grafisk
Opplæringssenteret for visuell kommunikasjon har til enhver tid opplæringsansvaret for mellom 60 og 70 lærlinger; trykkerlærlinger og mediegrafikerlærlinger.  Et tankekors for den grafiske delen av mediebransjen må være at den ansetter stadig færre lærlinger. I 2010 var kun 7 av våre 46 mediegrafikerlærlinger i bedrifter som er tilknyttet NHO Grafisk. Og av de samme syv ble tre ansatt i samme selskap. De øvrige 39 lærlingene fikk læreplass i filmproduksjonsselskaper, aviser, forlag, digitaltrykkerier, reklamebyråer, «in-house» markedsavdelinger i større bedrifter, og til og med i en sportsklubb. Og veksten i antall lærlinger hos oss fra 2009 til 2010 var på 140 prosent.
Lykken for en grafisk bedrift er ikke nødvendigvis verken å ansette en medarbeider med doktorgrad, eller en elev fra studieretningen Medier og kommunikasjon som mediegrafikerlærling. Men sjansen for å lykkes øker betraktelig hvis man har et bevisst og våkent blikk for samspillet mellom teknologi, nye forretningsmodeller og påfyll av ny kompetanse i bedriften.
Organisasjoner med medarbeidere som har gårsdagens kompetanse, vil dessverre ikke være konkurransedyktige i morgen.

Og det er ledelsens ansvar å bruke tid og ressurser på at dette ikke skjer.

Terje Overgård er daglig leder i Opplæringssenteret for visuell kommunikasjon i Oslo

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Rapport fra Ukraina

De klarte å utgi nytt nummer av bransjebladet Print Plus i Ukraina under den pågående krigen, men nå har redaktøren og hennes familie flyktet og opererer med vårt hovedkontor i Sverige som base. Hvordan kan du hjelpe?
peter_ollen_ny_800px

Derfor får du ikke de store ordrene

Kronikk | Vinner du vanligvis de små ordrene, men mister de store? Kanskje er det fordi du regner feil, selv om du gjør alt riktig. Gjør dette i stedet.
peter_ollen_ny_800px

Alvoret i den finske papirkonflikten

Vår forlegger Peter Ollén forklarer konflikten ved UPMs papirfabrikk i Finland og hva den medfører av problemer.
peter-ollexxn-190626-1024x716