Vinnere satser på kompetanse

Teknologiske konkurransefortrinn har stadig kortere levetid. Konsekvensen er at bedrifter må organisere seg smart for hele tiden å være en fortrukket partner i et næringsliv i kontinuerlig og sterk forandring. Og forskjellen mellom de bedriftene som blir foretrukket og dem som taper er i all hovedsak organiseringen av rett kompetanse. Når var det sist en gjennomgang av kompetansen i din bedrift?

Hva er rett kompetanse?
En definisjon av kompetanse kan være: Kompetanse = kunnskap x evne x vilje x mulighet. Medarbeideren tilbyr sin kunnskap, sine evner og sin vilje. Arbeidsgiveren må fra sin side tilby muligheter, men også ha en egen vilje til at bedriften og medarbeiderne i fellesskap skal lykkes.
Den kompetansen bedriftene trenger danner et bredt spekter, avhengig av hvilke produkter og tjenester bedriften tilbyr. Kompetansebehovet kan innebære alt fra å ansette en medarbeider med doktorgrad, til å ta inn en ungdom som lærling for to år.

Mediebransjens turbulens
Mediebransjen har fått mye juling fra sine kunder de siste årene. Knapt noen mediebedriftsleder kan unngå ordet omstilling når nåtiden og fremtiden skal beskrives.
Omstilling handler om flere ulike drivere; nye forretningsmodeller, nye verdiskapingskjeder, teknologi, nye organisasjonsmodeller men ikke minst kompetanse hos medarbeidere og hvordan denne kompetansen samhandler internt i bedriften og i relasjon til marked og kunder.

Tankekors for grafisk
Opplæringssenteret for visuell kommunikasjon har til enhver tid opplæringsansvaret for mellom 60 og 70 lærlinger; trykkerlærlinger og mediegrafikerlærlinger.  Et tankekors for den grafiske delen av mediebransjen må være at den ansetter stadig færre lærlinger. I 2010 var kun 7 av våre 46 mediegrafikerlærlinger i bedrifter som er tilknyttet NHO Grafisk. Og av de samme syv ble tre ansatt i samme selskap. De øvrige 39 lærlingene fikk læreplass i filmproduksjonsselskaper, aviser, forlag, digitaltrykkerier, reklamebyråer, «in-house» markedsavdelinger i større bedrifter, og til og med i en sportsklubb. Og veksten i antall lærlinger hos oss fra 2009 til 2010 var på 140 prosent.
Lykken for en grafisk bedrift er ikke nødvendigvis verken å ansette en medarbeider med doktorgrad, eller en elev fra studieretningen Medier og kommunikasjon som mediegrafikerlærling. Men sjansen for å lykkes øker betraktelig hvis man har et bevisst og våkent blikk for samspillet mellom teknologi, nye forretningsmodeller og påfyll av ny kompetanse i bedriften.
Organisasjoner med medarbeidere som har gårsdagens kompetanse, vil dessverre ikke være konkurransedyktige i morgen.

Og det er ledelsens ansvar å bruke tid og ressurser på at dette ikke skjer.

Terje Overgård er daglig leder i Opplæringssenteret for visuell kommunikasjon i Oslo

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Canon har fokus på Colorado med UVgel på Sign, Print & Promotion

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon Marked

På årets Sign, Print & Promotion-messe på X Meeting Point, Hellerudsletta 20-21. oktober har Canon på sin stand valgt å vise frem storformatprinteren Colorado, som med sin unike UVgel-teknologi åpner for mer enn 30 nye markedsområder, ifølge produsenten.

Publisert av: 

Kommer fra Danmark med Kongsberg

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Blant våre utstillere på den kommende Sign, Print & Promotion-messen på Xmeetingpoint, Hellerudsletta 20-21. oktober vil du stifte bekjentskap med den danske firmaet Artwork Systems Nordic A/S. De distribuerer skjærebord fra Kongsberg Precision Cutting systemer og programvare samt CDI fra Esko.

Publisert av: 

Xaar med nytt printhode

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

En ledende leverandør av printhoder for trykkpresser fra forskjellige produsenter er inkjet-teknoselskapet Xaar. Nå har de lansert sitt nyeste skrivehode – Xaar Irix – som er utviklet for å sikre nøyaktig, pålitelig og enkel utskrift for koding og merking, produktprinting, funksjonelle væsker og 3D -utskrift.

Publisert av: 

HP-jubileum med maskinlansering til storformat

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

HP feirer 30 år med utviklingen av fotoprinterserien Designjet med å lansere to nye modeller. I forbindelse med lanseringen benytter de også sjansen til å levere en Pro-printerfamilie i serien Pagewide som åpner for å skrive ut på papir, fleksible materialer og medieplater.

Publisert av: