Grafisk i Stortingets spørretime

PUBLISERT: 12 mai 2011
OPPDATERT: 21 mars
Jan Erik Pettersen. Foto: privat

Det er en kjent sak at norske trykkerier kjemper en hard kamp mot lavpristrykkerier i Øst-Europa og Baltikum. Styreleder i Grøset Trykk, Jan Erik Pettersen, ønsker nå en avklaring på myndighetenes anbudspolitikk overfor den grafiske bransjen.

– Jeg tok kontakt med Høyres Stortingsgruppe for å gi et bilde av konkurranseforholdene mellom norske og utenlandske grafiske tilbydere. Spørsmålet er hvor lenge vår grafiske industri kan overleve hvis vi må konkurrere med utenlandske tilbydere, som blant annet har fordelen av ekstremt billig arbeidskraft. I det minste må vi være sikre på at anbudsbetingelsene er identiske, sier Pettersen.

Høyres Stortingsgruppe tok henvendelsen alvorlig, og saken er nå på vei til spørretimen.

– Stortingsrepresentant Ingjerd Schou har formulert en skriftlig henvendelse til nærings- og handelsministeren. Brevet inneholder en rekke betimelige spørsmål, og vi venter spent på svaret, sier Jan Erik Pettersen, som antyder at dette foreligger om en uke eller to.

Agi.no vil følge opp saken når svaret foreligger.

Her er brevet til nærings- og handelsministeren gjengitt i sin helhet:

Foto: Wikipedia, Lars Erik Røed

Stortinget, 2. mai 2011

Stortingets president

Jeg tillater meg å stille følgende spørsmål til skriftlig besvarelse til nærings- og handelsministeren:

Kan Statsråden både redegjøre for hvilken vekt offentlige og statlige bedrifter legger på norske arbeidsplasser og på kontroll med regelverksoverholdelse, samt redegjøre for hva Statsråden gjør for å sikre norsk næringslivs konkurranseevne?

Begrunnelse:

Grafisk bransje i Norge blir utsatt for et meget stort prispress fra konkurrenter i Baltikum, og offentlige aktører lar også anbud gå til Baltikum på grunn av prisbildet. Konsekvensen er en fare for tap av norske arbeidsplasser og risiko for manglende oppfølging av internasjonalt regelverk.

Det er selvfølgelig ikke noe ulovlig i det, og det er også et konkurranseforhold som de fleste i bransjen både må tåle og takle til hverdags.

Undertegnede er imidlertid kjent med at enkelte i bransjen til er indignert over at anbudet om Vinmonopolets trykksaker er tildelt et trykkeri i Latvia. Trykkeriet har salgskontor både i Oslo og i Bergen og opererer i det norske markedet. Trykkeriet og mange av de virksomhetene grafisk norsk bransje må konkurrere med i Baltikum, har helt andre rammebetingelser enn hva som gjelder for Norge. Konkurrentene stiller seg spørsmålet om internasjonalt regelverk følges og kravene oppfylles mht anbudsdokumenter.

Jeg er gjort kjent med at 2 av de norske trykkeriene som var med i anbudskonkurransen, har forespurt ansvarlig for Vinmonopolets trykksaker om Vinmonopolet har sjekket ut om disse kravene er gjennomført hos vedkommende trykkeri i Latvia.


Det refererte svaret er at det har de ikke.

Skriftlige spørsmål

Ingjerd Schou

Les videre

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

CopyCat tilbake som offisiell leverandør

Norges Friidrettsforbund (NFIF) har inngått et spennende samarbeid med CopyCat som offisiell leverandør av markedsmateriell.
ai-generated-8701393_1280

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_