“Made in Drammen – industrihistorie fra en Østlandsby”

PUBLISERT: 19 mai 2011
OPPDATERT: 21 mars

Drammen har en rik tradisjon for grafisk virksomhet. Store og små trykkerier og emballasjeprodusenter med mye grafisk virksomhet var med på å prege byen i flere tiår. Nå kommer historien om dette og mye mer i boka ”Made in Drammen”.

Visste du at Drammen hadde Skandinavias første kjeksfabrikk? Eller verdens største elektriske glassovn? Eller Skandinavias største strømpeprodusent? Og landets største lyspærefabrikk?

Dette er bare eksempler på hva industrien i Drammen har vært først eller størst på – enten i Norge eller i Norden. Den nye praktboken ”Made in Drammen – industrihistorie fra en Østlandsby” gis ut non-profit av Drammen Rotary til byens 200-års jubileum. Den består blant annet av 65 bedriftsbiografier, og fokuserer i første rekke på 1900-tallet. Da industrien sto på høyden var det et formidabelt varespekter som ble produsert i Buskeruds fylkeshovedstad. Noen av bedriftene eksisterer fortsatt, men Drammen er i dag først og fremst en handels- og serviceby.

I mange tilfeller var industribedriftene i Drammen særegne, og gjerne alene i landet om sin produksjon. I anledning av boken er det for første gang skrevet sammenfattet historikk rundt flere kjente bedrifter, blant annet plastfilmprodusenten Transparent Emballasje, den landskjente kranprodusenten Refsum og Brdr. Andersen & Krussand Verktøimaskinfabrikk. Historien om motorsykkelhjelmen Tommy er også med.

Nordens største tetthet med papirfabrikker greide aldri å overskygge det faktum at Drammen hadde en betydelig verkstedindustri, som var større enn papirindustrien målt i sysselsetting. For første gang sammenfattes historien om verdens største serie med kjøle- og fryseskip, om iskjeks og iskrememballasje til førti land – og barskapet som prydet hotellrommene på de fleste prestisjehoteller i Norge.

Boka har 368 gjennomillustrerte sider, og lanseres ca 20. mai hos en rekke bokhandlere i Buskerud, samt på nettet. ISBN-nummer er 978-82-303-1725-9. Forfattere er Per Otto Borgen og Reidar Heieren.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324