Trykksakbroker Leif Christian Murstad fra meglerfirmaet Fladby AS innledet landsmøtets annen økt fredag. Han representerer en aktivitet som provoserer mange i bransjen, og tok på mange måter steget rett inn i løvens hule. Det klarte han bra. Murstad forklarte meglerfirmaets suksess med et kundefokus som han etterlyste i store deler av bransjen for øvrig. – Vi gjør alt for kunden, passer på alt og bruker tida på å finne de riktige leverandørene. Kunden skal bare trenge ett telefonnummer når det gjelder trykksaker, og det er mitt, sa Murstad, som mente at trykkeriene med fordel kunne ha ansatt egne brokere som kartlegger og følger opp kundene bedre enn i dag. På spørsmål fra salen om brokerne bevisst retter oppmerksomheten mot utlandet, var svaret nei. – Enkelte operasjoner, for eksempel spiralisering, er langt billigere i utlandet. Ellers er vi interessert i best mulig kontakt med de norske leverandørene. Men hvor blir det av informasjonen? Hvorfor sier dere ikke fra når dere kjøper utstyr som stetter dere i stand til å levere nye produkter og tjenester, sa Murstad, som oppfordret til samarbeid og felles innsats overfor kundene.
Personifisering av trykksaker
Grekeren Andy Psarianos kom fra London til Lillehammer for å oppmuntre til økt bruk av alle de enorme mulighetene til personliggjøring av masseutsendelser som ligger i digitaltrykk-konseptet.
– Det holder ikke å stave navnet rett, budskapet kan gjøres langt mer personlig og effektivt. Lær deg mer om kundene og deres kunder. Skaff til veie mest mulig informasjon om målgruppen, og bruk den. For å underbygge sitt eget budskap, viste Psarianos hvordan det engelske designmagasinet Wallpaper klarte å gi ut 20 000 magasiner med forskjellige forsider som var designet av abonnentene selv via nettet. It´s all about data, sa han, og forklarte utsagnet med at det er datasystemene og det enorme behovet for datakraft i rippeprosessen som nå byr på de største utfordringene. Han slo også fast at det er uhyre vanskelig for en amatør å bestille trykksaker. – Gjør det lettest mulig å kjøpe varene deres, var den entusiastiske oppfordringen til trykkeriene.
Tre millioner kundeaviser
Coops markedsdirektør Geir Jostein Dyngeseth forklarte hvorfor Coop er en av Norges største avisbestillere og dessuten nummer tre på omdømmetoppen i landet. – Vi måler det meste og vet utrolig mye om både lokalmarkedene rundt butikkene våre, og om medlemmene i Coop. Dette er informasjon vi bruker aktivt for å unngå å sløse med reklamekronene. Kundeaviser er uhyre viktige for oss, og vi bruker dem i nøye samspill med andre medier, sa Dyngeseth, som hadde to advarsler til den grafiske bransjen. – Smart Phones er den største trusselen mot trykte aviser i årene som kommer, etter min mening. Jeg vil også oppfordre trykksakleverandørene til å jobbe hardt for å holde prisene nede. Vi velger alltid løsninger som gir best mulig resultat for minst mulig penger. Jeg vet at den grafiske bransjen er under press, men det er vi også, sa Dyngeseth.