I løvens hule

PUBLISERT: 2 september 2011
OPPDATERT: 2 september

Trykksakbroker Leif Christian Murstad fra meglerfirmaet Fladby AS innledet landsmøtets annen økt fredag. Han representerer en aktivitet som provoserer mange i bransjen, og tok på mange måter steget rett inn i løvens hule. Det klarte han bra.  Murstad forklarte meglerfirmaets suksess med et kundefokus som han etterlyste i store deler av bransjen for øvrig. – Vi gjør alt for kunden, passer på alt og bruker tida på å finne de riktige leverandørene. Kunden skal bare trenge ett telefonnummer når det gjelder trykksaker, og det er mitt, sa Murstad, som mente at trykkeriene med fordel kunne ha ansatt egne brokere som kartlegger og følger opp kundene bedre enn i dag. På spørsmål fra salen om brokerne bevisst retter oppmerksomheten mot utlandet, var svaret nei. – Enkelte operasjoner, for eksempel spiralisering, er langt billigere i utlandet. Ellers er vi interessert i best mulig kontakt med de norske leverandørene. Men hvor blir det av informasjonen? Hvorfor sier dere ikke fra når dere kjøper utstyr som stetter dere i stand til å levere nye produkter og tjenester, sa Murstad, som oppfordret til samarbeid og felles innsats overfor kundene.

Personifisering av trykksaker

Grekeren Andy Psarianos kom fra London til Lillehammer for å oppmuntre til økt bruk av alle de enorme mulighetene til personliggjøring av masseutsendelser som ligger i digitaltrykk-konseptet.

– Det holder ikke å stave navnet rett, budskapet kan gjøres langt mer personlig og effektivt. Lær deg mer om kundene og deres kunder. Skaff til veie mest mulig informasjon om målgruppen, og bruk den. For å underbygge sitt eget budskap, viste Psarianos hvordan det engelske designmagasinet Wallpaper klarte å gi ut 20 000 magasiner med forskjellige forsider som var designet av abonnentene selv via nettet. It´s all about data, sa han, og forklarte utsagnet med at det er datasystemene og det enorme behovet for datakraft i rippeprosessen som nå byr på de største utfordringene. Han slo også fast at det er uhyre vanskelig for en amatør å bestille trykksaker. – Gjør det lettest mulig å kjøpe varene deres, var den entusiastiske oppfordringen til trykkeriene.

Tre millioner kundeaviser

Coops markedsdirektør Geir Jostein Dyngeseth forklarte hvorfor Coop er en av Norges største avisbestillere og dessuten nummer tre på omdømmetoppen i landet. – Vi måler det meste og vet utrolig mye om både lokalmarkedene rundt butikkene våre, og om medlemmene i Coop. Dette er informasjon vi bruker aktivt for å unngå å sløse med reklamekronene. Kundeaviser er uhyre viktige for oss, og vi bruker dem i nøye samspill med andre medier, sa Dyngeseth, som hadde to advarsler til den grafiske bransjen. – Smart Phones er den største trusselen mot trykte aviser i årene som kommer, etter min mening. Jeg vil også oppfordre trykksakleverandørene til å jobbe hardt for å holde prisene nede. Vi velger alltid løsninger som gir best mulig resultat for minst mulig penger. Jeg vet at den grafiske bransjen er under press, men det er vi også, sa Dyngeseth.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Canon-sjefen: «Inkjet er den rette veien å gå»

Canon har stilt ut på flere messer under mottoet "The power to move". For Canons Jennifer Kolloczek handler den bevegelsen om økt fokus på arkmatet inkjet ved høye hastigheter.
Canon Jennifer Matteus

Kraftfull skjæreteknologi kombinert med automatisering

På FESPA vil Zünd demonstrere hvordan en kombinasjon av kraftig skjæreteknologi, intelligent programvare og innovative løsninger for automatisert materialhåndtering kan gjøre digital skjæring effektiv og allsidig.
Henrik_Larsson_Hedblom-og-Martin_Roed_Nielsen

Salgssuksess og verdenspremiere hos Luth Gruppen

Før messen lovet Luth Gruppen å fylle sin store stand med nyheter. Med nytt i alt fra skjæring/kutting til DTF og etiketter strømmet de besøkende til.
Luth 6