And the winner is...LILLYHAMMER!

PUBLISERT: 8 september 2011
OPPDATERT: 8 september

AGI var godt representert på NHO Grafisk sitt landsmøte i Lillehammer sist helg, med både den norske redaktøren og vår svenske sjefsredaktør for Skandinavia, Peter Ollén, på plass. Dette var mitt første landsmøte, og jeg reiste hjem fra Lillehammer med hodet fullt av inspirasjon og en grunnleggende optimisme for framtida – på vegne av en bransje som jeg er opptatt av og glad i.

Inspirasjonen kom ikke rekende på en tilfeldig fjæl. Et møysommelig utvalgt korps av forelesere utfylte hverandre perfekt, med tanke på den viktige miksen av underholdningsverdi, faglig tyngde og matnyttige spark bak. Noe å ta med seg hjem, med andre ord, for de fleste av oss. Mange andre bransjer enn grafisk ville også hatt godt av å høre Malin Arntsen, Håvard Grjotheim og Andy Psarianos i frisk utfoldelse foran storskjermen. Og da underkjenner jeg overhodet ikke de andre foredragsholderne. I tur og orden gjentok de på mange måter det samme budskapet til en lydhør forsamling; om enn på forskjellige måter og med varierende eksempelbruk: Husk å ta vare på kunden din. Lytt. Gi råd. Vær en problemløser.

Malin Arntsens historie er en utrolig fortelling om pågangsmot og guts. Hun kjøpte ei rønne av et hus for kr. 60.000,- på en øy med 150 innbyggere, gjorde det om til hotell og endte med å gjøre Rødøy – en øy for spesielt interesserte – til en turistattraksjon for et krevende publikum fra alle verdenshjørner. Er det mulig? Javisst, alt er mulig, i følge Arntsen. Det mente Andy Psarianos også. Han fikk et umulig prosjekt mellom hendene da magasinet Wallpaper ville ha 20.000 personlige forsider på en utgave til abonnentene. Psarianos brukte Rødøy-filosofien og gjorde det. Det kostet en smule arbeid, som han sa, for de måtte programmere en løsning helt fra bunnen av, men er man trykker, så er man.

NHO Grafisk ba om – og fikk – generalforsamlingens samtykke til å fortsette sine sonderinger mot et samarbeid eller sammenslåing med en annen av NHOs landsforeninger. Dette var det varslede veivalget. Hvor veien går, vet vi ikke nå. Men den går i alle fall fremover, og vi er meget optimistiske med tanke på fortsettelsen. NHOs eldste landsforening viser mot og ungdommelig kraft ved å gå radikale veier.

Takk for en god opplevelse.

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676