Milliarder å spare på redusert fargemetning

PUBLISERT: 20 oktober 2011
OPPDATERT: 21 mars
Profesonelle trykkere registrerte ingen endringer ved bruk av mindre farge.

Overdimensjonert bruk av farger for å oppnå dyp svart (TAC – total area coverage) kan koste verdens grafiske industri milliarder av kroner I året, i følge en større test som er utført av VIGC (the Flemish Innovation Centre for Graphic Communication. Industrien har i alle år holdt hardt på at den totale metningen må være mellom 320 og 360 prosent, men VIGC-undersøkelsen avdekket at 260 og til og med 220 prosent er mer enn nok, så lenge fargekonverteringen gjennomføres med de riktige fargeprofilene.

Eddy Hagen, direktør i VIGC, forklarer: – Vi ville finne ut hvor langt ned man kan gå i med tanke på fargedekning før vi oppdaget uakseptable forskjeller. Resultatet var forbløffende. Den gamle sannheten om at man må ha mellom 320 og 360 prosent dekning holder rett og slett ikke vann, forutsatt at fargene konverteres korrekt.

I følge Hagen er de potensielle innsparingene enorme: – Fargekostnaden utgjør 2 – 5 prosent av trykksakens totale kostnad. Kan vi redusere blekkforbruket med 10 prosent på verdensbasis, vil det bety besparelser på mange milliarder kroner. I tillegg bidrar reduksjonen til en mer bærekraftig produksjon og lavere miljøbelastning.

Lavere TAC blir ikke avslørt av profesjonelle

VIGC gjennomførte en praktisk trykktest for å undersøke om resultatene som ble vist på skjermen ville bli bekreftet på trykk. Prøvene ble studert av en rekke trykkere, og funnene var entydige: Ingen så noen tydelig forskjell mellom bildene som ble vist med henholdsvis 320 og 260 prosent fargedekning. En emballasjetrykker som til daglig leverer emballase til sjokolade og godterier mente til og med at versjonen med 220 prosent dekning var den beste.

Hvilket bilde har 320 prosent dekning her?

Testbilder som var konvertert med de velkjente profilene fra Adobe og ECI var også med I sammenlikningstesten. Heller ikke her ble det påvist forskjeller med hensyn til den dype sorte fargens kvalitet.

Les videre

Skipnes kjøper Svenil Skilt & Dekor

Skipnes Holding AS har inngått avtale om å kjøpe 100 prosent av aksjene i Svenil Skilt AS. Skipnes ser dette som en mulighet til å vokse og tilføre kompetanse som skal gi gode synergier.
skipnes-etikett_Geir-Hagen

InterMail inngår millionavtale med Canon

Canon Danmark og InterMail Danmark har inngått en avtale om levering av produksjonsløsninger og arbeidsflytprogramvare.
canon-intermail

Epson i samarbeid med rederi for å redusere utslippene

Epson har startet et nytt samarbeid med Maersk for å redusere utslipp fra havtransport. Det skal gi reduserte utslipp på 230 tonn karbondioksid allerede det første året.
default

Emballasje pådriver for Heidelbergs vekst

Takket være en ordrereserve på 953 millioner euro, forventer Heidelberg at andre halvår av regnskapsåret 2024/2025 vil være sterkt. Emballasjesegmentet driver veksten.
Heidelberg_01

Siste nytt

Skipnes kjøper Svenil Skilt & Dekor

Skipnes Holding AS har inngått avtale om å kjøpe 100 prosent av aksjene i Svenil Skilt AS. Skipnes ser dette som en mulighet til å vokse og tilføre kompetanse som skal gi gode synergier.
skipnes-etikett_Geir-Hagen

InterMail inngår millionavtale med Canon

Canon Danmark og InterMail Danmark har inngått en avtale om levering av produksjonsløsninger og arbeidsflytprogramvare.
canon-intermail

Antalis utvider Olin Design-sortimentet

Olin Design står bak et omfattende utvalg ubestrøket premiumpapir. Antalis relanserer nå Olin Design-serien og utvider også med nye produkter.
Olin-kollage-1024x682

Slutten på en æra for Lundeby – og starten på en ny

Siden Aksell Logistikk, tidligere Lundeby GF, ble stiftet i 1949, har bokbinderiet vært kjernen i virksomheten. Men nå er det slutt på dette. Ferdiggjøringen vil om kort tid samlokaliseres til Aksell Aurskog og i Hærland er det i stedet logistikktjenester det er fokus på.
Helge 2