Milliarder å spare på redusert fargemetning

PUBLISERT: 20 oktober 2011
OPPDATERT: 21 mars
Profesonelle trykkere registrerte ingen endringer ved bruk av mindre farge.

Overdimensjonert bruk av farger for å oppnå dyp svart (TAC – total area coverage) kan koste verdens grafiske industri milliarder av kroner I året, i følge en større test som er utført av VIGC (the Flemish Innovation Centre for Graphic Communication. Industrien har i alle år holdt hardt på at den totale metningen må være mellom 320 og 360 prosent, men VIGC-undersøkelsen avdekket at 260 og til og med 220 prosent er mer enn nok, så lenge fargekonverteringen gjennomføres med de riktige fargeprofilene.

Eddy Hagen, direktør i VIGC, forklarer: – Vi ville finne ut hvor langt ned man kan gå i med tanke på fargedekning før vi oppdaget uakseptable forskjeller. Resultatet var forbløffende. Den gamle sannheten om at man må ha mellom 320 og 360 prosent dekning holder rett og slett ikke vann, forutsatt at fargene konverteres korrekt.

I følge Hagen er de potensielle innsparingene enorme: – Fargekostnaden utgjør 2 – 5 prosent av trykksakens totale kostnad. Kan vi redusere blekkforbruket med 10 prosent på verdensbasis, vil det bety besparelser på mange milliarder kroner. I tillegg bidrar reduksjonen til en mer bærekraftig produksjon og lavere miljøbelastning.

Lavere TAC blir ikke avslørt av profesjonelle

VIGC gjennomførte en praktisk trykktest for å undersøke om resultatene som ble vist på skjermen ville bli bekreftet på trykk. Prøvene ble studert av en rekke trykkere, og funnene var entydige: Ingen så noen tydelig forskjell mellom bildene som ble vist med henholdsvis 320 og 260 prosent fargedekning. En emballasjetrykker som til daglig leverer emballase til sjokolade og godterier mente til og med at versjonen med 220 prosent dekning var den beste.

Hvilket bilde har 320 prosent dekning her?

Testbilder som var konvertert med de velkjente profilene fra Adobe og ECI var også med I sammenlikningstesten. Heller ikke her ble det påvist forskjeller med hensyn til den dype sorte fargens kvalitet.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324