Milliarder å spare på redusert fargemetning

PUBLISERT: 20 oktober 2011
OPPDATERT: 21 mars
Profesonelle trykkere registrerte ingen endringer ved bruk av mindre farge.

Overdimensjonert bruk av farger for å oppnå dyp svart (TAC – total area coverage) kan koste verdens grafiske industri milliarder av kroner I året, i følge en større test som er utført av VIGC (the Flemish Innovation Centre for Graphic Communication. Industrien har i alle år holdt hardt på at den totale metningen må være mellom 320 og 360 prosent, men VIGC-undersøkelsen avdekket at 260 og til og med 220 prosent er mer enn nok, så lenge fargekonverteringen gjennomføres med de riktige fargeprofilene.

Eddy Hagen, direktør i VIGC, forklarer: – Vi ville finne ut hvor langt ned man kan gå i med tanke på fargedekning før vi oppdaget uakseptable forskjeller. Resultatet var forbløffende. Den gamle sannheten om at man må ha mellom 320 og 360 prosent dekning holder rett og slett ikke vann, forutsatt at fargene konverteres korrekt.

I følge Hagen er de potensielle innsparingene enorme: – Fargekostnaden utgjør 2 – 5 prosent av trykksakens totale kostnad. Kan vi redusere blekkforbruket med 10 prosent på verdensbasis, vil det bety besparelser på mange milliarder kroner. I tillegg bidrar reduksjonen til en mer bærekraftig produksjon og lavere miljøbelastning.

Lavere TAC blir ikke avslørt av profesjonelle

VIGC gjennomførte en praktisk trykktest for å undersøke om resultatene som ble vist på skjermen ville bli bekreftet på trykk. Prøvene ble studert av en rekke trykkere, og funnene var entydige: Ingen så noen tydelig forskjell mellom bildene som ble vist med henholdsvis 320 og 260 prosent fargedekning. En emballasjetrykker som til daglig leverer emballase til sjokolade og godterier mente til og med at versjonen med 220 prosent dekning var den beste.

Hvilket bilde har 320 prosent dekning her?

Testbilder som var konvertert med de velkjente profilene fra Adobe og ECI var også med I sammenlikningstesten. Heller ikke her ble det påvist forskjeller med hensyn til den dype sorte fargens kvalitet.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

Bildekavalkade fra Sign, Print & Promotion Del 2

Vi har samlet flere bildeglimt fra Sign, Print & Promotion-messen 2025. Neste messe arrangeres om to år, så sett av 17.-18. mars 2027 i kalenderen allerede nå. Vi sees!
Bildekavalkade