Milliarder å spare på redusert fargemetning

Profesonelle trykkere registrerte ingen endringer ved bruk av mindre farge.

Overdimensjonert bruk av farger for å oppnå dyp svart (TAC – total area coverage) kan koste verdens grafiske industri milliarder av kroner I året, i følge en større test som er utført av VIGC (the Flemish Innovation Centre for Graphic Communication. Industrien har i alle år holdt hardt på at den totale metningen må være mellom 320 og 360 prosent, men VIGC-undersøkelsen avdekket at 260 og til og med 220 prosent er mer enn nok, så lenge fargekonverteringen gjennomføres med de riktige fargeprofilene.

Eddy Hagen, direktør i VIGC, forklarer: – Vi ville finne ut hvor langt ned man kan gå i med tanke på fargedekning før vi oppdaget uakseptable forskjeller. Resultatet var forbløffende. Den gamle sannheten om at man må ha mellom 320 og 360 prosent dekning holder rett og slett ikke vann, forutsatt at fargene konverteres korrekt.

I følge Hagen er de potensielle innsparingene enorme: – Fargekostnaden utgjør 2 – 5 prosent av trykksakens totale kostnad. Kan vi redusere blekkforbruket med 10 prosent på verdensbasis, vil det bety besparelser på mange milliarder kroner. I tillegg bidrar reduksjonen til en mer bærekraftig produksjon og lavere miljøbelastning.

Lavere TAC blir ikke avslørt av profesjonelle

VIGC gjennomførte en praktisk trykktest for å undersøke om resultatene som ble vist på skjermen ville bli bekreftet på trykk. Prøvene ble studert av en rekke trykkere, og funnene var entydige: Ingen så noen tydelig forskjell mellom bildene som ble vist med henholdsvis 320 og 260 prosent fargedekning. En emballasjetrykker som til daglig leverer emballase til sjokolade og godterier mente til og med at versjonen med 220 prosent dekning var den beste.

Hvilket bilde har 320 prosent dekning her?

Testbilder som var konvertert med de velkjente profilene fra Adobe og ECI var også med I sammenlikningstesten. Heller ikke her ble det påvist forskjeller med hensyn til den dype sorte fargens kvalitet.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg fokuserer på programvare i skyen

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg er nok mest kjent for sine store offsetmaskiner, men Heidelberg har vært i gang med strukturutvikling i flere år, dels utvidet produktspekteret med mindre, digitale trykkpresser, men også dreid selskapet i en ny retning med fokus på mer digitalisering og programvare. Møt dem på den danske Sign, Print & Pack-messen.

Publisert av: 

Plockmatic kjøper opp britisk leverandør av skjæresystemer

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Med oppkjøpet får Plockmatic-gruppen dermed inn en global leverandør av utstyr innen trykking og grafisk produksjon. Intecs produktspekter inkluderer en egen ColorCut-serie, som inkluderer skjærebord på inngangsnivå for storformatproduksjon. Selskapet tilbyr også Intec ColorFlare-serien av stasjonære og profesjonelle enheter for å forbedre både folie- og laminatutskrift. Når Intec nå blir en del av det svenskeide […]

Publisert av: