Optimisten og pessimisten

PUBLISERT: 20 oktober 2011
OPPDATERT: 20 oktober

Den er gammel, men fremdeles aktuell: Fabrikken sendte to selgere til Sahara for å selge sko. Det kom fort meldinger tilbake fra begge. Arne skrev ”Jeg kommer hjem. Dette er håpløst. Ingen bruker sko her”. Leif skrev ”Send flere sko. Her er det ufattelige muligheter. Ingen bruker sko her!”.

Etter at jeg begynte i AGI har jeg snakket med mange bransjefolk, både i store og små virksomheter. Ingen er hysterisk optimistiske på bransjens vegne, slik den nå er bygd opp. De fleste er enige om at den grafiske bransjen har vært inne i en stadig akselererende omstillingsprosess som har vart i 40 år, og som ingen andre bransjer har vært i nærheten av. Kanskje med unntak av IT-bransjen. Men den er knapt 40 år gammel og lever av og med endringer, og er egentlig ikke sammenliknbar. Grafisk hadde røtter mer enn 500 år tilbake da mange revolusjoner inntraff samtidig i flere grener av bransjen på 70-tallet. Mange jeg har snakket med syns det var utrolig fascinerende de første tiårene. Mange tunge, tidkrevende og kostbare oppgaver fikk plutselig nye og bedre løsninger. Store deler av bransjen blomstret og utviklet seg. Utstyr som hadde vært i bruk i generasjoner fikk hvile, mens ungdommelig teknologi overtok. Det gamle utstyret var nedbetalt og nedskrevet, og ingen stusset på at det ble pensjonert.

Men tempoet fortsatte å øke. Ikke før var den kostbare fotosetteren kjøpt inn, så kom Macen. Det splitter nye reprokameraet fra Klimsch måtte vike plass for Photoshop og filmfri offset. Så kom digitaltrykkteknologien. Internett. Visjonen om den papirløse hverdagen. iPad og e-bøker. Meget kort og mangelfullt oppsummert, men jeg tror du tar poenget.

Mange jeg snakker med, er mer frustrert over tempoet i utviklingen enn over utviklingen i seg selv. Utvikling er OK, men det er slitsomt at nytt, fullt brukbart utstyr blir utdatert over natta. Enhver investering oppleves av mange som et sjansespill, for i morgen kommer det kanskje noe helt nytt til halve prisen. Så sitter vi der med skjegget i postkassa – der DMer og deilige, dyre brosjyrer tidligere dalte lønnsomt ned i skjul.

Så hvordan selger vi sko? Vel, Arne får i hvert fall ingen provisjon. Vi må velge den offensive og positive vinklingen. At utviklingen går fort, kan jo også komme vår bransje til gode. For noen nyheter er faktisk gode. Les for eksempel artikkelen under her om muligheten til å spare milliarder på verdensbasis ved å bruke mindre farge. Det kan komme flere oppdagelser av det slaget. Markedsføringseksperter spår en ny oppblomstring av trykt reklame. Det vil utvilsomt komme oss til gode. QR bringer elektronikken og trykksakene sammen på et vis som kan utnyttes til å forlenge papirsamfunnets levetid. Og ingen har hittil nektet den grafiske bransjen innpass i alle de nye mulighetene de elektroniske mediene gir oss. Men det krever fortsatt omstilling, og sannsynligvis omskolering, nyansettelser, oppkjøp, fusjoner og en haug med gode idéer.

Jeg er som alle andre usikker på framtida. Men jeg tror at den kommer. Det er sikkert lurt å tenke på den. Det er roligere i Sahara, men de har riktige sko, og beduinene klarer seg.

Inntil det kommer en vannfri, digital kamel med fem bein og turbo.

 

God helg og god lesning!

Lasse Andreassen

Redaktør

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Meld deg på "Wrap & Remix by Antalis"

Antalis Wrap & Remix 2025 – Konkurransesuksessen er tilbake med 70-tallsånd og kreative utfordringer!
Composition-combi-buggy (1)

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund