Optimisten og pessimisten

Den er gammel, men fremdeles aktuell: Fabrikken sendte to selgere til Sahara for å selge sko. Det kom fort meldinger tilbake fra begge. Arne skrev ”Jeg kommer hjem. Dette er håpløst. Ingen bruker sko her”. Leif skrev ”Send flere sko. Her er det ufattelige muligheter. Ingen bruker sko her!”.

Etter at jeg begynte i AGI har jeg snakket med mange bransjefolk, både i store og små virksomheter. Ingen er hysterisk optimistiske på bransjens vegne, slik den nå er bygd opp. De fleste er enige om at den grafiske bransjen har vært inne i en stadig akselererende omstillingsprosess som har vart i 40 år, og som ingen andre bransjer har vært i nærheten av. Kanskje med unntak av IT-bransjen. Men den er knapt 40 år gammel og lever av og med endringer, og er egentlig ikke sammenliknbar. Grafisk hadde røtter mer enn 500 år tilbake da mange revolusjoner inntraff samtidig i flere grener av bransjen på 70-tallet. Mange jeg har snakket med syns det var utrolig fascinerende de første tiårene. Mange tunge, tidkrevende og kostbare oppgaver fikk plutselig nye og bedre løsninger. Store deler av bransjen blomstret og utviklet seg. Utstyr som hadde vært i bruk i generasjoner fikk hvile, mens ungdommelig teknologi overtok. Det gamle utstyret var nedbetalt og nedskrevet, og ingen stusset på at det ble pensjonert.

Men tempoet fortsatte å øke. Ikke før var den kostbare fotosetteren kjøpt inn, så kom Macen. Det splitter nye reprokameraet fra Klimsch måtte vike plass for Photoshop og filmfri offset. Så kom digitaltrykkteknologien. Internett. Visjonen om den papirløse hverdagen. iPad og e-bøker. Meget kort og mangelfullt oppsummert, men jeg tror du tar poenget.

Mange jeg snakker med, er mer frustrert over tempoet i utviklingen enn over utviklingen i seg selv. Utvikling er OK, men det er slitsomt at nytt, fullt brukbart utstyr blir utdatert over natta. Enhver investering oppleves av mange som et sjansespill, for i morgen kommer det kanskje noe helt nytt til halve prisen. Så sitter vi der med skjegget i postkassa – der DMer og deilige, dyre brosjyrer tidligere dalte lønnsomt ned i skjul.

Så hvordan selger vi sko? Vel, Arne får i hvert fall ingen provisjon. Vi må velge den offensive og positive vinklingen. At utviklingen går fort, kan jo også komme vår bransje til gode. For noen nyheter er faktisk gode. Les for eksempel artikkelen under her om muligheten til å spare milliarder på verdensbasis ved å bruke mindre farge. Det kan komme flere oppdagelser av det slaget. Markedsføringseksperter spår en ny oppblomstring av trykt reklame. Det vil utvilsomt komme oss til gode. QR bringer elektronikken og trykksakene sammen på et vis som kan utnyttes til å forlenge papirsamfunnets levetid. Og ingen har hittil nektet den grafiske bransjen innpass i alle de nye mulighetene de elektroniske mediene gir oss. Men det krever fortsatt omstilling, og sannsynligvis omskolering, nyansettelser, oppkjøp, fusjoner og en haug med gode idéer.

Jeg er som alle andre usikker på framtida. Men jeg tror at den kommer. Det er sikkert lurt å tenke på den. Det er roligere i Sahara, men de har riktige sko, og beduinene klarer seg.

Inntil det kommer en vannfri, digital kamel med fem bein og turbo.

 

God helg og god lesning!

Lasse Andreassen

Redaktør

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: 

Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

Tekst: Claes Nordström |

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

Publisert av: 

Digital etikett- og emballasjeløsning fra A-Å fra Konica Minolta

Tekst: Lis Lykke | Foto: Pressebilder

Etiketter og emballasje er de to vekstområdene som i dag er i den grafiske bransjen. Hos Konica Minolta har de satt sammen noen forslag til hvordan trykkerier kan bli en del av den positive utviklingen, ikke bare med en etikettskriver, men med hele løsningen.

Publisert av: 

Digitale etiketter i kulturhus

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

For fem år siden var all etikettrykking hos Totaltrykk med offset og flexo. Mindre opplag og behovet for fleksibilitet førte til den første digitale etikettmaskinen i 2017. I sommer var det på tide med neste generasjon Konica Minolta-maskin – 40 prosent raskere og mer fleksibel. Sign & Print besøkte trykkeriet.

Publisert av: 

BK Dekorima: Satser stort på skilt

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

– Hvert år ser vi på de store jobbene vi har gjort og tenker: Hva skal vi gjøre neste år? Da er det alltid nye, minst like store jobber. Så mens andre sliter, klarte vi å øke salget med 60 prosent i første halvår 2021, sier daglig leder Arne Nybo i BK Dekorima i Sandefjord. […]

Publisert av: 

«99% av forespørsler på e-post er bortkastet tid»

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Søren Winsløw

Anders Rehhoff, eier av trykkeriet A.R.T. i Skanderborg i Danmark gidder ikke å bruke tid på å besvare e-posthenvendelser fra ukjente kunder. Han rusler heller rundt i det lokale industriområdet en solfylt solskinnsdag og innhenter bestillinger.

Publisert av: