Den er gammel, men fremdeles aktuell: Fabrikken sendte to selgere til Sahara for å selge sko. Det kom fort meldinger tilbake fra begge. Arne skrev ”Jeg kommer hjem. Dette er håpløst. Ingen bruker sko her”. Leif skrev ”Send flere sko. Her er det ufattelige muligheter. Ingen bruker sko her!”.
Etter at jeg begynte i AGI har jeg snakket med mange bransjefolk, både i store og små virksomheter. Ingen er hysterisk optimistiske på bransjens vegne, slik den nå er bygd opp. De fleste er enige om at den grafiske bransjen har vært inne i en stadig akselererende omstillingsprosess som har vart i 40 år, og som ingen andre bransjer har vært i nærheten av. Kanskje med unntak av IT-bransjen. Men den er knapt 40 år gammel og lever av og med endringer, og er egentlig ikke sammenliknbar. Grafisk hadde røtter mer enn 500 år tilbake da mange revolusjoner inntraff samtidig i flere grener av bransjen på 70-tallet. Mange jeg har snakket med syns det var utrolig fascinerende de første tiårene. Mange tunge, tidkrevende og kostbare oppgaver fikk plutselig nye og bedre løsninger. Store deler av bransjen blomstret og utviklet seg. Utstyr som hadde vært i bruk i generasjoner fikk hvile, mens ungdommelig teknologi overtok. Det gamle utstyret var nedbetalt og nedskrevet, og ingen stusset på at det ble pensjonert.
Men tempoet fortsatte å øke. Ikke før var den kostbare fotosetteren kjøpt inn, så kom Macen. Det splitter nye reprokameraet fra Klimsch måtte vike plass for Photoshop og filmfri offset. Så kom digitaltrykkteknologien. Internett. Visjonen om den papirløse hverdagen. iPad og e-bøker. Meget kort og mangelfullt oppsummert, men jeg tror du tar poenget.
Mange jeg snakker med, er mer frustrert over tempoet i utviklingen enn over utviklingen i seg selv. Utvikling er OK, men det er slitsomt at nytt, fullt brukbart utstyr blir utdatert over natta. Enhver investering oppleves av mange som et sjansespill, for i morgen kommer det kanskje noe helt nytt til halve prisen. Så sitter vi der med skjegget i postkassa – der DMer og deilige, dyre brosjyrer tidligere dalte lønnsomt ned i skjul.
Så hvordan selger vi sko? Vel, Arne får i hvert fall ingen provisjon. Vi må velge den offensive og positive vinklingen. At utviklingen går fort, kan jo også komme vår bransje til gode. For noen nyheter er faktisk gode. Les for eksempel artikkelen under her om muligheten til å spare milliarder på verdensbasis ved å bruke mindre farge. Det kan komme flere oppdagelser av det slaget. Markedsføringseksperter spår en ny oppblomstring av trykt reklame. Det vil utvilsomt komme oss til gode. QR bringer elektronikken og trykksakene sammen på et vis som kan utnyttes til å forlenge papirsamfunnets levetid. Og ingen har hittil nektet den grafiske bransjen innpass i alle de nye mulighetene de elektroniske mediene gir oss. Men det krever fortsatt omstilling, og sannsynligvis omskolering, nyansettelser, oppkjøp, fusjoner og en haug med gode idéer.
Jeg er som alle andre usikker på framtida. Men jeg tror at den kommer. Det er sikkert lurt å tenke på den. Det er roligere i Sahara, men de har riktige sko, og beduinene klarer seg.
Inntil det kommer en vannfri, digital kamel med fem bein og turbo.
God helg og god lesning!
Lasse Andreassen
Redaktør