Bærekraftige råd selger

PUBLISERT: 28 oktober 2011
OPPDATERT: 28 oktober

Ingen i vår bransje er ukjent med at kravene til miljøtankegang og langsiktig bærekraft øker i styrke. Dette er en naturlig følge av lovpålegg, mer og bedre begrunnet informasjon om verdens miljøproblemer, produktutvikling på en rekke områder, nye sertifiseringsordninger og et oppriktig ønske fra stadig flere om å bidra til å redusere miljøbelastningene mest mulig. Den grafiske bransjen har tatt et solid ansvar. Svært mange har brukt mye tid og store ressurser på å miljøsertifisere bedriften, og dermed også opparbeidet seg stor kunnskap på området. Men denne kunnskapen er mest fokusert på egen produksjon, energibruk, avfallshåndtering og distribusjon. Nå kan vi være på vei over i en fase der kunnskapen i større grad kan være et aktivum overfor kundene og et slagkraftig argument i markedsføringen.

Stephen Goddard, Miljødirektør i HP (redaktøren har forenklet hans meget lange, offisielle tittel), hevder i et intervju som kommer i neste utgave av AGIs papirutgave at stadig flere trykksakkjøpere søker kvalifiserte råd i miljøspørsmål. Mange er nå i en fase der de har miljøoptimalisert vann- og energiforbruk, transport, avfall, reisevirksomhet, råvarer og mye mer. Nå trenger trykksakkjøperne hjelp til å oppfylle sine miljømålsettinger på andre områder. Goddard mener å se sterke signaler på at kundene nå speider etter troverdige partnere som er initiativrike og aktive mht å veilede dem i retning miljøvennlige innkjøp når det gjelder trykksaker, reklame, skilting osv. Derfor kan kunnskap om resirkulering og gjenvinning være gull verd. God informasjon om nye typer blekk og nye, mer miljøvennlige produksjonsmetoder kan være momentet som sikrer deg de langsiktige samarbeidsavtalene. Gode kunnskaper og dertil tilhørende råd om valg i et stadig økende sortiment av trykkmedier kan være et avgjørende argument i en kundekonkurranse.

Goddard mener at trykksakkjøperne nå i økende grad vil se etter leverandører og samarbeidspartnere som aktivt dokumenterer at de har et kyndig og ærlig miljøengasjement, og viser dette i praksis gjennom å gi råd som hjelper kunden til å oppfylle sine egne, interne miljømål.

Vi ser med andre ord konturene av en utvikling som kan være en lønnsom nisje, en gjennomgripende endring som hele bransjen må forholde seg til – eller begge deler. Det første vi må gjøre, er å avlive myten om at miljøvennlig = dyrt. Den lever muligens også godt i vår egen bransje.

Ellers er høsten full av nyheter. Et håndplukket, variert utvalg ligger under her. Rull i vei!

 

Lasse Andreassen

Redaktør

Siste nytt

Unike prosjekter er drivkraften for Colormaster

Produksjon av en gigantisk melkesjokolade for en TV-produksjon den ene dagen, fotoutskrifter til utstilling den neste og butikkmaterialer den tredje. Hos Oslotrykkeriet Colormaster er ingen dager like.
Colorado 1

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Roland DG øker printhastigheten på 3D-objekter markant

Roland DG kunngjør VersaOBJECT LO-640/300-serien, som muliggjør høypresisjons printing direkte på tredimensjonale objekter av nesten alle slag. Dette er printing som ellers gjøres med tampong- eller silketrykk.
versaobject_lo_640_300

Agfa utvider Anapurna Ciervo-familien med mindre modeller

Agfa utvider sin Anapurna Ciervo-familie med den nye Ciervo H2050-modellen.
AnapurnaCiervo_H2050

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Meld deg på "Wrap & Remix by Antalis"

Antalis Wrap & Remix 2025 – Konkurransesuksessen er tilbake med 70-tallsånd og kreative utfordringer!
Composition-combi-buggy (1)

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund