Papir taper terreng til iPad

PUBLISERT: 3 november 2011
OPPDATERT: 21 mars
Foto: Apple Inc.

Det digitale byrået Daytona har publisert sin andre undersøkelse om hvordan svenske iPad-eiere bruker sine lesebrett. Resultatene antas å være ganske representative også for Norges del.

Aldersmessig er det fremdeles først og fremst personer i aldersgruppen 25–39 som bruker iPad. De utgjør hele 47 prosent av alle iPad-brukere. Kvinner er kraftig underrepresentert, og utgjorde bare åtte prosent av de som svarte på undersøkelsen. Fordelingen mellom by og land er i ferd med å jevne seg ut. Storbybrukerne utgjør nå omtrent 60 prosent, småbyene 30 prosent og landsbygda 10 prosent.

Nyheter, epost, sosiale medier og tidsskrifter topper bruksområdene. De fem mest brukte applikasjonene er Safari, Mail, Kalender, Spotify och Twitter. På sjette plass finner vi det noe mer ukjente programmet Flipboard, som er en slags et slags virtuelt magasin som man selv fyller med innhold, for eksempel Facebook-oppdateringer, Twitter-streamer og RSS-streamer.

Betalingsviljen er høy blant iPad-brukerne. 94 prosent har betalt penger for en app. De fleste foretrekker kortbetaling når de handler apper eller innhold..

På spørsmålet «Hvordan har ditt forbruk og din atferd endret seg etter at du fikk tilgang på iPad?” svarer 30 prosent at de har sluttet å kjøpe aftenaviser. 20 prosent har sluttet med morgenaviser og 10 prosent kjøper ikke lengre tidsskrifter i papirversjon. Over 50 prosent oppgir at de leser mindre papiraviser og tidsskrifter enn tidligere. Tallene viser en økning på rundt 10 prosent i forhold til en tilsvarende undersøkelse i fjor, og så å si alle papirbaserte medier taper terreng imot iPad.

Siste nytt

Ny beskyttelsesfilm for frontruter: "Utrolig stort marked"

Hexis bestselgende lakkbeskyttelsesfilm Bodyfence kommer med en ny film for å beskytte frontruter.
fukt_9373

HP med nye lateks-maskiner

På ISA Sign Expo 2025  annonserte HP sine nye Latex 730- og HP Latex 830-printerserier, som er selskapets nyeste generasjon av vannbaserte HP Latex-storformat printløsninger.
hp-pixel-desktop

Fujifilm lanserer storformat single-pass løsning på FESPA

Fujifilm er tilbake på FESPA og viser frem sine nyeste løsninger for storformatprinting.
FUJ16_HS3000

Unike prosjekter er drivkraften for Colormaster

Produksjon av en gigantisk melkesjokolade for en TV-produksjon den ene dagen, fotoutskrifter til utstilling den neste og butikkmaterialer den tredje. Hos Oslotrykkeriet Colormaster er ingen dager like.
Colorado 1

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

Bildekavalkade fra Sign, Print & Promotion Del 2

Vi har samlet flere bildeglimt fra Sign, Print & Promotion-messen 2025. Neste messe arrangeres om to år, så sett av 17.-18. mars 2027 i kalenderen allerede nå. Vi sees!
Bildekavalkade