Papir taper terreng til iPad

PUBLISERT: 3 november 2011
OPPDATERT: 21 mars
Foto: Apple Inc.

Det digitale byrået Daytona har publisert sin andre undersøkelse om hvordan svenske iPad-eiere bruker sine lesebrett. Resultatene antas å være ganske representative også for Norges del.

Aldersmessig er det fremdeles først og fremst personer i aldersgruppen 25–39 som bruker iPad. De utgjør hele 47 prosent av alle iPad-brukere. Kvinner er kraftig underrepresentert, og utgjorde bare åtte prosent av de som svarte på undersøkelsen. Fordelingen mellom by og land er i ferd med å jevne seg ut. Storbybrukerne utgjør nå omtrent 60 prosent, småbyene 30 prosent og landsbygda 10 prosent.

Nyheter, epost, sosiale medier og tidsskrifter topper bruksområdene. De fem mest brukte applikasjonene er Safari, Mail, Kalender, Spotify och Twitter. På sjette plass finner vi det noe mer ukjente programmet Flipboard, som er en slags et slags virtuelt magasin som man selv fyller med innhold, for eksempel Facebook-oppdateringer, Twitter-streamer og RSS-streamer.

Betalingsviljen er høy blant iPad-brukerne. 94 prosent har betalt penger for en app. De fleste foretrekker kortbetaling når de handler apper eller innhold..

På spørsmålet «Hvordan har ditt forbruk og din atferd endret seg etter at du fikk tilgang på iPad?” svarer 30 prosent at de har sluttet å kjøpe aftenaviser. 20 prosent har sluttet med morgenaviser og 10 prosent kjøper ikke lengre tidsskrifter i papirversjon. Over 50 prosent oppgir at de leser mindre papiraviser og tidsskrifter enn tidligere. Tallene viser en økning på rundt 10 prosent i forhold til en tilsvarende undersøkelse i fjor, og så å si alle papirbaserte medier taper terreng imot iPad.

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

NIZE equipment blir Elitron-forhandler

NIZE Equipment, en nordisk distributør av storformatskrivere, skjæremaskiner og programvare, kunngjør et nytt strategisk partnerskap med Elitron, den italienske giganten innen digital skjæreteknologi.
Elitron_NIZE_Equipment

Agfa og EFI innleder samarbeid: "En milepæl"

Det globale strategiske partnerskapet beskrives i en felles pressemelding som en milepæl innen inkjetbasert storformatprinting. I praksis betyr dette at Agfa integrerer EFIs rull-til-rull-system i sitt sortiment, og at EFI vil tilby Agfas hybridmaskiner med inkjetteknologi.
EFI-Agfa-2-1024x683

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag