Å slåss mot vindmøller

PUBLISERT: 2 desember 2011
OPPDATERT: 2 desember

I Danmark er Grafisk Arbejdsgiverforening i ferd med å tape kampen mot en ny reklameavgift som er ment å redusere papirforbruket. Denne nye skatteministeren er hellig overbevist om at papir er et miljøskadelig produkt. Han har tydeligvis ikke satt seg godt nok inn i materien. Det er ikke kommet signaler om en liknende avgift i Norge, men det er sikkert lurt å være på vakt. Det er mange papirmotstandere, og enda flere som bygger sine konklusjoner på antakelser – ikke på kunnskap.

Den grafiske bransjen var tidligere blant miljøverstingene. Men fra 90-tallet og til nå er det neppe noen bransje som har angrepet miljøproblematikken mer offensivt, både i Norge og internasjonalt. Det er lagt ned store ressurser i utvikling av systemer for gjenvinning og resirkulering. Trykkeriene har innført strenge interne regimer mht energibruk, avfallshåndtering, papiranbefalinger og fjerning av kjemikalier i produksjonen. Maskinindustrien har utviklet miljøvennlige trykkfarger og blekk. Bare for å nevne noe. Den grafiske bransjen har all grunn til å være fornøyd med seg selv og sin miljøsatsing. Dette arbeidet fortsetter selvsagt.

Slaget i Danmark står om to forskjellige virkelighetsforståelser. Det er utrolig enkelt og logisk å argumentere for at papir er miljøskadelig. Vi har jo PCer og digitale løsninger som ikke bruker noe som helst. Har du hørt Gaute Hartberg i NHO Grafisk Miljøutvalg forklare dette litt nærmere, får du et mer nyansert syn på saken. For hva legger en PC igjen av CO2 etter utvikling, produksjon, markedsføring, transport, bruk og destruksjon? Et  hav. Man kan ikke sammenlikne produkters miljøpåvirkning uten å vurdere hele bildet. Det er rett og slett en litt gammeldags miljøtankegang. Papirindustrien og trykkeriene bidrar forsvinnende lite til CO2-produksjonen vi ønsker å redusere. Frakt av langreiste trykksaker er et mye større problem. Og reiser du med fly, er du nesten ikke meningsberettiget i denne sammenhengen.

Det lages et utall sammenlikninger og utredninger på dette området rundt om i verden. En undersøkelse fra Sverige i 2007 tok utgangspunkt i ulike fritidsaktiviteter og hvordan disse belastet miljøet med CO2. Jeg går ikke god for tallene fire år senere, men håper at de løfter nok øyenbryn til å forhindre at noen her til lands får den absurde ideen om å avgiftsbelegge papirbasert reklame. Spesielt den som er produsert i nærmiljøet.

Pocketbok 0,8. Leie video 2,4. Konsertbesøk 3,9. CD 4,0. Teaterbesøk 9,6. Blomsterbukett 11,9. Flyreise til Thailand 770,0.

(Fra Svensk Bokhandel, FOI-Försvarets Forskningsinstitut, Computer Sweden, Gartner, Skog & Industri)

Andre beregninger viser at et årsabonnement på en avis gir 12 kg CO2 – med andre ord det samme som en blomsterbukett.

Det er lov å sammenlikne epler og pærer. Men det er ikke smart å konkludere på grunnlag av det.

Giganten Manroland kastet inn håndkleet sist fredag. Det er blant ukas triste nyheter. Men det er hyggelige ting også. God lesning!

 

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Oppsummerer nytten av automatisering

Summa demonstrerer ikke bare én, men to arbeidsflytløsninger under Fespa. Dette for å vise kundene hvordan de kan effektivisere prosessene sine.
Summa-1024x768