Dansk vektavgift på reklame

Grafisk Arbejdsgiverforening melder at den nye reklameavgiften etter alt å dømme blir en vektavgift. Avgiften har vært et hett tema i Danmark de siste månedene. En vektavgift vil sannsynligvis innebære at avsenderen av trykkaken må betale et fast beløp – for eksempel 3 kroner per kilo – for husstandsdistribuerte reklamesendinger.
GA og en rekke andre organisasjoner har lenge kjempet imot forslaget. Men den danske regjeringen holder fast på forslaget. Til gjengjeld har den lovet å trekke inn organisasjonene i den endelige utformingen av avgiftssystemet.
GA vil blant annet arbeide for at avgiften reduseres eller fjernes helt for klimanøytrale og miljøvennlige trykksaker. Ett av hovedargumentene for å innføre avgiften er nettopp hensynet til miljøet.

Fra nei takk til ja takk

Danskene diskuterer også ordningen med å reservere seg mot uadressert reklame. Per i dag har Danmark den samme ordningen som Norge, dvs at man kan reservere seg mot å motta reklametrykksaker i postkassa. Sterke krefter i regjeringen ønsker imidlertid nå å snu ordningen, slik at mottakerne må si aktivt ja til å motta reklamesendinger. GA jobber aktivt for å beholde den fungerende ordningen, i samarbeid med flere andre organisasjoner.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: