Dansk vektavgift på reklame

PUBLISERT: 22 desember 2011
OPPDATERT: 22 desember

Grafisk Arbejdsgiverforening melder at den nye reklameavgiften etter alt å dømme blir en vektavgift. Avgiften har vært et hett tema i Danmark de siste månedene. En vektavgift vil sannsynligvis innebære at avsenderen av trykkaken må betale et fast beløp – for eksempel 3 kroner per kilo – for husstandsdistribuerte reklamesendinger.
GA og en rekke andre organisasjoner har lenge kjempet imot forslaget. Men den danske regjeringen holder fast på forslaget. Til gjengjeld har den lovet å trekke inn organisasjonene i den endelige utformingen av avgiftssystemet.
GA vil blant annet arbeide for at avgiften reduseres eller fjernes helt for klimanøytrale og miljøvennlige trykksaker. Ett av hovedargumentene for å innføre avgiften er nettopp hensynet til miljøet.

Fra nei takk til ja takk

Danskene diskuterer også ordningen med å reservere seg mot uadressert reklame. Per i dag har Danmark den samme ordningen som Norge, dvs at man kan reservere seg mot å motta reklametrykksaker i postkassa. Sterke krefter i regjeringen ønsker imidlertid nå å snu ordningen, slik at mottakerne må si aktivt ja til å motta reklamesendinger. GA jobber aktivt for å beholde den fungerende ordningen, i samarbeid med flere andre organisasjoner.

Siste nytt

Unike prosjekter er drivkraften for Colormaster

Produksjon av en gigantisk melkesjokolade for en TV-produksjon den ene dagen, fotoutskrifter til utstilling den neste og butikkmaterialer den tredje. Hos Oslotrykkeriet Colormaster er ingen dager like.
Colorado 1

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Roland DG øker printhastigheten på 3D-objekter markant

Roland DG kunngjør VersaOBJECT LO-640/300-serien, som muliggjør høypresisjons printing direkte på tredimensjonale objekter av nesten alle slag. Dette er printing som ellers gjøres med tampong- eller silketrykk.
versaobject_lo_640_300

Agfa utvider Anapurna Ciervo-familien med mindre modeller

Agfa utvider sin Anapurna Ciervo-familie med den nye Ciervo H2050-modellen.
AnapurnaCiervo_H2050

Les videre

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

UPM stenger papirfabrikk i Tyskland

UPM fortsetter å tilpasse sin papirkapasitet til kundenes etterspørsel og planlegger derfor å stenge papirfabrikken i Ettringen, Tyskland permanent.
upm-ettringen

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2