Dansk vektavgift på reklame

PUBLISERT: 22 desember 2011
OPPDATERT: 22 desember

Grafisk Arbejdsgiverforening melder at den nye reklameavgiften etter alt å dømme blir en vektavgift. Avgiften har vært et hett tema i Danmark de siste månedene. En vektavgift vil sannsynligvis innebære at avsenderen av trykkaken må betale et fast beløp – for eksempel 3 kroner per kilo – for husstandsdistribuerte reklamesendinger.
GA og en rekke andre organisasjoner har lenge kjempet imot forslaget. Men den danske regjeringen holder fast på forslaget. Til gjengjeld har den lovet å trekke inn organisasjonene i den endelige utformingen av avgiftssystemet.
GA vil blant annet arbeide for at avgiften reduseres eller fjernes helt for klimanøytrale og miljøvennlige trykksaker. Ett av hovedargumentene for å innføre avgiften er nettopp hensynet til miljøet.

Fra nei takk til ja takk

Danskene diskuterer også ordningen med å reservere seg mot uadressert reklame. Per i dag har Danmark den samme ordningen som Norge, dvs at man kan reservere seg mot å motta reklametrykksaker i postkassa. Sterke krefter i regjeringen ønsker imidlertid nå å snu ordningen, slik at mottakerne må si aktivt ja til å motta reklamesendinger. GA jobber aktivt for å beholde den fungerende ordningen, i samarbeid med flere andre organisasjoner.

Les videre

Hatlehols Grafiske tok over Unitrykk

Nytt fra Sunnmøre: Hatlehols Grafiske AS tok over Unitrykk AS fra 1. juni.
102646849

Canon presenterer ny inkjetpresse og samarbeid med Heidelberg

Canon hadde noen overraskelser i ermet da de sparket i gang Drupa med en pressekonferanse, og Sign&Print var selvsagt på plass. Det var flere nyheter som ikke er nevnt tidligere.
canon_drupa_01

HP og Canva vil demokratisere design og printing

HP annonserte i dag et strategisk flerårig globalt partnerskap med Canva, en plattform for visuell kommunikasjon. Samarbeidet har som mål å gi millioner av Canva-brukere over hele verden muligheten til å enkelt designe online, lage visuelt innhold og printe lokalt.
hp-canva

Horizon snur arket med tre nye samarbeid

Etterbehandlingsleverandør Horizon skriver nye kapitler med tre ferske samarbeid. Nå kan de hjelpe trykkeriene fra trykk til ferdig bok i både mykt og hardt omslag.
HID_03-1

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676