Det ble jul allikevel

PUBLISERT: 23 desember 2011
OPPDATERT: 23 desember

Om det ikke har vært et tøft år for alle, har det i det minste vært et år med mange hendelser, enda raskere utvikling og mye å ta stilling til. Bransjen har store strukturelle utfordringer, men de trenger ikke nødvendigvis å være av det onde. Offset er på vikende front overfor digital produksjon, og serigrafi opplever det samme overfor en rekke nye teknologier innen storformatproduksjon og spesialtrykk. Det betyr ikke at verken offset eller silketrykk er på vei ut, men metodene må tilpasses et mer tilbaketrukket liv ved siden av de nye alternativene. Det er både nødvendig og mulig, men alle kan ikke lenger tilby de samme tjenestene. Nisjetankegangen er på vei inn, og det er helt nødvendig.

 

Digital kommunikasjon representerer også en real utfordring for den grafiske bransjen. Igjen må vi regne med at nye medier vil gjøre alt for å stjele markeder fra oss. Da blir utfordringen å holde på det vi har. Det er ingen grunn til at ikke grafiske virksomheter skal kunne hevde seg godt innen digitale medier, for eksempel gjennom produksjon av apper og publikasjoner for iPAD og andre nettbrett. QR-kodene har også skapt en helt ny koalisjon mellom trykksaker og den digitale verden. Ikke minst kommer det stadig flere løsninger innen web2print, og da kan det være lønnsomt å beherske printdelen. Den andre kompetansen kan kjøpes, leies, fusjoneres inn eller kjøpes opp.

 

De politiske rammebetingelsene spiller også inn. I Sverige går bølgene høyt om moms og momsrefusjon. I Danmark akter regjeringen å innføre en reklameskatt på husstandsdistribuert reklame. Her på berget vil Posten øke portotakstene så det svir for alle som sender ut reklame og tidsskrifter. Bransjeorganisasjonene i alle land er på barrikadene.

 

Så har vi finansuroen. Jeg skrev ved en tidligere anledning at ”verden holder pusten”, og etter å ha lest en del eksperters kommentarer om forventet utvikling neste år, er vel den analysen fremdeles like god som alle andres. Med så mange økonomiske og psykologiske faktorer i spill, er det bare å krysse fingrene og håpe at situasjonen roer seg. I Norge er vi litt bedre stilt enn i andre land, men hvis krisen igjen rammer for fullt, går vi ikke uberørt igjennom. Det uttalte statsministeren senest i går.

 

Det er mye positivt også! Den teknologiske utviklingen går rasende fort, og på Drupa får vi se enda mer. Det gir nye muligheter, ikke minst for nisjetankegang og nye forretningsområder. Sign og storformat blomstrer, og det kommer stadig nye bruksområder for produkter som trenger leverandører. Emballasje går bra, og det er tegn som tyder på at papir kan få en fortjent renessanse. Selv ungdom kan få nok av digital kommunikasjon. Papir er skikkelig vare! Vi må bare fortsette å argumentere for at godt miljø og papir er to sider av samme sak.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å gjøre det enkelt i dette siste nyhetsbrevet, med en rask ”takk for i år, god jul og godt nytt år”. Nå ble det litt mer omfattende. Men her kommer det:

 

Takk for i år. God jul og et riktig godt nytt år!

 

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Danner et komplett mediehus i Møre og Romsdal

EKH Grafisk forlater Molde til fordel for mer enn dobbelt så store lokaler i nabobygda Malmefjorden. Der skal fire bedrifter samles under ett og samme tak. Og det er rom for å vokse videre.
EKH kollage

Ny rullmatet inkjetpresse fra Ricoh for boktrykking

Ricoh lanserer en mono rullmatet inkjetprinter i to varianter basert på forskjellige blekk. Maskinen skriver ut i svart på hvitt.
ricohvc40000

UPM Raflatac stenger fabrikk i Tyskland

UPM Raflatac har besluttet å permanent stenge fabrikken i Kaltenkirchen, Tyskland for å forbedre organisasjonens samlede effektivitet og lønnsomhet.
raf_tim-kirchen-appointment

Tre selskap fusjoneres inn i Merkur Grafisk

Fra 1. desember fusjoneres Bokbinderiet Johnsen, AIT Grafisk og Julius Ørenberg bokbinderi inn i Merkur Grafisk. Samtidig fortsetter byggingen av de nye lokalene på Langhus.
merkur-grafisk