Om det ikke har vært et tøft år for alle, har det i det minste vært et år med mange hendelser, enda raskere utvikling og mye å ta stilling til. Bransjen har store strukturelle utfordringer, men de trenger ikke nødvendigvis å være av det onde. Offset er på vikende front overfor digital produksjon, og serigrafi opplever det samme overfor en rekke nye teknologier innen storformatproduksjon og spesialtrykk. Det betyr ikke at verken offset eller silketrykk er på vei ut, men metodene må tilpasses et mer tilbaketrukket liv ved siden av de nye alternativene. Det er både nødvendig og mulig, men alle kan ikke lenger tilby de samme tjenestene. Nisjetankegangen er på vei inn, og det er helt nødvendig.
Digital kommunikasjon representerer også en real utfordring for den grafiske bransjen. Igjen må vi regne med at nye medier vil gjøre alt for å stjele markeder fra oss. Da blir utfordringen å holde på det vi har. Det er ingen grunn til at ikke grafiske virksomheter skal kunne hevde seg godt innen digitale medier, for eksempel gjennom produksjon av apper og publikasjoner for iPAD og andre nettbrett. QR-kodene har også skapt en helt ny koalisjon mellom trykksaker og den digitale verden. Ikke minst kommer det stadig flere løsninger innen web2print, og da kan det være lønnsomt å beherske printdelen. Den andre kompetansen kan kjøpes, leies, fusjoneres inn eller kjøpes opp.
De politiske rammebetingelsene spiller også inn. I Sverige går bølgene høyt om moms og momsrefusjon. I Danmark akter regjeringen å innføre en reklameskatt på husstandsdistribuert reklame. Her på berget vil Posten øke portotakstene så det svir for alle som sender ut reklame og tidsskrifter. Bransjeorganisasjonene i alle land er på barrikadene.
Så har vi finansuroen. Jeg skrev ved en tidligere anledning at ”verden holder pusten”, og etter å ha lest en del eksperters kommentarer om forventet utvikling neste år, er vel den analysen fremdeles like god som alle andres. Med så mange økonomiske og psykologiske faktorer i spill, er det bare å krysse fingrene og håpe at situasjonen roer seg. I Norge er vi litt bedre stilt enn i andre land, men hvis krisen igjen rammer for fullt, går vi ikke uberørt igjennom. Det uttalte statsministeren senest i går.
Det er mye positivt også! Den teknologiske utviklingen går rasende fort, og på Drupa får vi se enda mer. Det gir nye muligheter, ikke minst for nisjetankegang og nye forretningsområder. Sign og storformat blomstrer, og det kommer stadig nye bruksområder for produkter som trenger leverandører. Emballasje går bra, og det er tegn som tyder på at papir kan få en fortjent renessanse. Selv ungdom kan få nok av digital kommunikasjon. Papir er skikkelig vare! Vi må bare fortsette å argumentere for at godt miljø og papir er to sider av samme sak.
Jeg hadde egentlig tenkt å gjøre det enkelt i dette siste nyhetsbrevet, med en rask ”takk for i år, god jul og godt nytt år”. Nå ble det litt mer omfattende. Men her kommer det:
Takk for i år. God jul og et riktig godt nytt år!
Lasse Andreassen
Redaktør