Den evige miljøkampen

PUBLISERT: 19 januar 2012
OPPDATERT: 19 januar

Papirtilhengere er en gruppe som må på barrikadene stadig vekk. Mytene er mange, kunnskapen lav og motstanderne sterke. Det fins mengder av dokumentasjon på at papir er et bærekraftig medium sammenliknet med hva som helst – ikke minst digitale medier. Problemet er i hovedsak at de fleste miljøsammenlikninger ikke tar hensyn til det store bildet, men bare fragmenter av sannheten. Jeg har sett utallige oppsett på hvilke belastninger miljøet utsettes for når man leser avisa på nettet i stedet for på papir. Så glemmer man beleilig at det trengs en PC for å lese avisa på nettet. Den er utviklet, produsert, markedsført og som oftest transportert fra andre verdensdeler, og den skal en gang destrueres. Mesteparten av papiret vi bruker, blir gjenbrukt flere ganger. Papir er dessuten basert på CO2-nøytralt trevirke som går tilbake til det naturlige kretsløpet enten det brukes til trykksaker, brennes eller ligger i skogen og råtner. Mesteparten av papiret som brukes til trykksaker er kortreist. Og skogen som går med som råvarer til papirproduksjon, blir mer enn kompensert gjennom nyplanting. Kritikerne hevder at skogen forsvinner, men sannheten er stikk motsatt: Antallet trær øker, som et resultat av miljøbevisst planting. Papirindustrien er dessuten blant de som er kommet lengst i å miljøtilpasse sin produksjon i alle ledd. Den grafiske industrien ligger også langt foran de fleste når det gjelder å erstatte miljøskadelige prosesser med nøytrale eller mindre skadelige prosedyrer.

I Danmark prøver nå sterke politikere og næringskrefter å innføre nye avgifter på tilbudsaviser. Argumentasjonen er i hovedsak at avisene belaster miljøet og at de fører til økte priser på butikkvarene. Begge deler er overbevisende tilbakevist for den som gidder å lese motargumentene, men det er ikke lett å slåss mot ressurssterke krefter med sterke egeninteresser. Det er ikke vanskelig å se for seg tilsvarende forslag her til lands. Det er tvert imot noe vi må regne med. Vi må altså kontinuerlig kjempe for papirets eksistens.

Gudskjelov har også vi kunnskapsrike talsmenn. Men den daglige kampen utkjempes på jobben, i nærkontakt med kundene. Vi i AGI skal også bidra, som vi gjør nå. Det papirløse samfunn er en utopi. Papir er et verdifullt materiale med en rekke gode egenskaper. Papir representerer ingen miljøtrussel. Papir kan aldri erstattes av PCer, mobiltelefoner eller nettbrett. Papir er bra for verden!

For inspirasjon og saklig argumentasjon, les mer her: www.twosides.us (sjekk spesielt filmene i Video and audio Library!) eller www.printpower.no.

Lasse Andreassen
Redaktør (på papiret)

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Meld deg på "Wrap & Remix by Antalis"

Antalis Wrap & Remix 2025 – Konkurransesuksessen er tilbake med 70-tallsånd og kreative utfordringer!
Composition-combi-buggy (1)

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01