Den evige miljøkampen

PUBLISERT: 19 januar 2012
OPPDATERT: 19 januar

Papirtilhengere er en gruppe som må på barrikadene stadig vekk. Mytene er mange, kunnskapen lav og motstanderne sterke. Det fins mengder av dokumentasjon på at papir er et bærekraftig medium sammenliknet med hva som helst – ikke minst digitale medier. Problemet er i hovedsak at de fleste miljøsammenlikninger ikke tar hensyn til det store bildet, men bare fragmenter av sannheten. Jeg har sett utallige oppsett på hvilke belastninger miljøet utsettes for når man leser avisa på nettet i stedet for på papir. Så glemmer man beleilig at det trengs en PC for å lese avisa på nettet. Den er utviklet, produsert, markedsført og som oftest transportert fra andre verdensdeler, og den skal en gang destrueres. Mesteparten av papiret vi bruker, blir gjenbrukt flere ganger. Papir er dessuten basert på CO2-nøytralt trevirke som går tilbake til det naturlige kretsløpet enten det brukes til trykksaker, brennes eller ligger i skogen og råtner. Mesteparten av papiret som brukes til trykksaker er kortreist. Og skogen som går med som råvarer til papirproduksjon, blir mer enn kompensert gjennom nyplanting. Kritikerne hevder at skogen forsvinner, men sannheten er stikk motsatt: Antallet trær øker, som et resultat av miljøbevisst planting. Papirindustrien er dessuten blant de som er kommet lengst i å miljøtilpasse sin produksjon i alle ledd. Den grafiske industrien ligger også langt foran de fleste når det gjelder å erstatte miljøskadelige prosesser med nøytrale eller mindre skadelige prosedyrer.

I Danmark prøver nå sterke politikere og næringskrefter å innføre nye avgifter på tilbudsaviser. Argumentasjonen er i hovedsak at avisene belaster miljøet og at de fører til økte priser på butikkvarene. Begge deler er overbevisende tilbakevist for den som gidder å lese motargumentene, men det er ikke lett å slåss mot ressurssterke krefter med sterke egeninteresser. Det er ikke vanskelig å se for seg tilsvarende forslag her til lands. Det er tvert imot noe vi må regne med. Vi må altså kontinuerlig kjempe for papirets eksistens.

Gudskjelov har også vi kunnskapsrike talsmenn. Men den daglige kampen utkjempes på jobben, i nærkontakt med kundene. Vi i AGI skal også bidra, som vi gjør nå. Det papirløse samfunn er en utopi. Papir er et verdifullt materiale med en rekke gode egenskaper. Papir representerer ingen miljøtrussel. Papir kan aldri erstattes av PCer, mobiltelefoner eller nettbrett. Papir er bra for verden!

For inspirasjon og saklig argumentasjon, les mer her: www.twosides.us (sjekk spesielt filmene i Video and audio Library!) eller www.printpower.no.

Lasse Andreassen
Redaktør (på papiret)

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag