Mer om hva papiret gjør enn hva det ikke gjør?

Alle som er engasjert i klimaproblematikk, gjenbruk, resirkulering, kildesortering og avfallshåndtering har etter hvert fått med seg at papir ikke representerer en alvorlig miljøtrussel. Vi er nesten litt lei av å snakke om det, men også dørgende klar over at Print Power, Two Sides og en rekke andre interesseorganisasjoner gjør en glimrende jobb på barrikadene for papiret. Det er helt nødvendig for å stå imot andre interesser som sprer desinformasjon og myter om papirbruk på verdensbasis. Det er store økonomiske interesser ute og går.

Men er det på tide å løfte blikket og endre kursen noen grader? Vi er etter hvert blitt eksperter på å forklare hva papiret ikke gjør, spesielt sammenliknet med digitale medier og andre kommunikasjonskanaler. Men hva med papirets enestående egenskaper? Hva med det papiret gjør? Papiret er unikt som budbringer, kommunikasjonsformidler, kunnskapsformidler og profileringsmedium. Digital kommunikasjon har sine unike fortrinn, det er det ingen tvil om. Men det har papir også. Jeg har ennå til gode å se en epost med foliepreg eller UV-lakk. Derimot får vi stadige signaler fra inn- og utland om at papirpublikasjoner fremdeles står veldig sterkt imot konkurransen fra elektronikken. Selv digitalgenerasjonen ser ut til å foretrekke at viktige dokumenter foreligger på papir. DnB produserte en bok om personlig økonomi beregnet på ungdom. Den røyk ut av sjokkselgerne og måtte trykkes opp i nytt opplag. Hæ? Bok til PC-generasjonen?

Jeg tror det vil være riktig av de store papirlokomotivene å bruke større ressurser på å fortelle – eller kanskje vi skal si ”minne om” – at papiret i seg selv kommuniserer. De som har levd en stund husker muligens boka ”The media is the message” av Marshall McLuhan. Han hevdet med stor styrke at medievalget var like betydningsfullt som selve budskapet. Det er gammelt nytt, men er det uaktuelt og feil i dag? Eller er det tvert imot sannere enn noen gang? Om man velger å kommunisere digitalt eller på papir – eller bruke en kombinasjon av de to – er en del av budskapet og kan være forskjellen på suksess og fiasko.

Jeg har slitt litt med å finne et godt eksempel som illustrerer det jeg tenker. Så landet jeg på det mest opplagte; kjærlighetsbrevet. Fins det lenger? Jeg er i alle fall glad for at jeg har opplevd å få en rosa konvolutt med frimerke, mild parfymeduft, hjerteklistremerker og håndskrift i postkassa. Jeg vet det ikke sikkert, men jeg kan ikke tenke meg at det gjør et like uutslettelig og livsvarig inntrykk å få en SMS som sier ”D er ik ufeit as kbab om 15?”.

Tror..

Lasse Andreassen
Redaktør

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Packnorth: Canon LabelStream 4000 vises for messepublikum

Tekst: Bo Wallteg | Foto: Canon

Canon brenner alt kruttet sitt på en enkelt maskin under Packnorth 10. – 12. mai. Canon LabelStream 4000, en spennende etikettpresse lansert i 2019, har nå begynt å finne veien til markeder i Europa. Norden er fortsatt et uberørt område, men Canon håper å legge grunnlaget for fremtidige installasjoner via Packnorth.

Publisert av: