Mer om hva papiret gjør enn hva det ikke gjør?

Alle som er engasjert i klimaproblematikk, gjenbruk, resirkulering, kildesortering og avfallshåndtering har etter hvert fått med seg at papir ikke representerer en alvorlig miljøtrussel. Vi er nesten litt lei av å snakke om det, men også dørgende klar over at Print Power, Two Sides og en rekke andre interesseorganisasjoner gjør en glimrende jobb på barrikadene for papiret. Det er helt nødvendig for å stå imot andre interesser som sprer desinformasjon og myter om papirbruk på verdensbasis. Det er store økonomiske interesser ute og går.

Men er det på tide å løfte blikket og endre kursen noen grader? Vi er etter hvert blitt eksperter på å forklare hva papiret ikke gjør, spesielt sammenliknet med digitale medier og andre kommunikasjonskanaler. Men hva med papirets enestående egenskaper? Hva med det papiret gjør? Papiret er unikt som budbringer, kommunikasjonsformidler, kunnskapsformidler og profileringsmedium. Digital kommunikasjon har sine unike fortrinn, det er det ingen tvil om. Men det har papir også. Jeg har ennå til gode å se en epost med foliepreg eller UV-lakk. Derimot får vi stadige signaler fra inn- og utland om at papirpublikasjoner fremdeles står veldig sterkt imot konkurransen fra elektronikken. Selv digitalgenerasjonen ser ut til å foretrekke at viktige dokumenter foreligger på papir. DnB produserte en bok om personlig økonomi beregnet på ungdom. Den røyk ut av sjokkselgerne og måtte trykkes opp i nytt opplag. Hæ? Bok til PC-generasjonen?

Jeg tror det vil være riktig av de store papirlokomotivene å bruke større ressurser på å fortelle – eller kanskje vi skal si ”minne om” – at papiret i seg selv kommuniserer. De som har levd en stund husker muligens boka ”The media is the message” av Marshall McLuhan. Han hevdet med stor styrke at medievalget var like betydningsfullt som selve budskapet. Det er gammelt nytt, men er det uaktuelt og feil i dag? Eller er det tvert imot sannere enn noen gang? Om man velger å kommunisere digitalt eller på papir – eller bruke en kombinasjon av de to – er en del av budskapet og kan være forskjellen på suksess og fiasko.

Jeg har slitt litt med å finne et godt eksempel som illustrerer det jeg tenker. Så landet jeg på det mest opplagte; kjærlighetsbrevet. Fins det lenger? Jeg er i alle fall glad for at jeg har opplevd å få en rosa konvolutt med frimerke, mild parfymeduft, hjerteklistremerker og håndskrift i postkassa. Jeg vet det ikke sikkert, men jeg kan ikke tenke meg at det gjør et like uutslettelig og livsvarig inntrykk å få en SMS som sier ”D er ik ufeit as kbab om 15?”.

Tror..

Lasse Andreassen
Redaktør

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Canon har fokus på Colorado med UVgel på Sign, Print & Promotion

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon Marked

På årets Sign, Print & Promotion-messe på X Meeting Point, Hellerudsletta 20-21. oktober har Canon på sin stand valgt å vise frem storformatprinteren Colorado, som med sin unike UVgel-teknologi åpner for mer enn 30 nye markedsområder, ifølge produsenten.

Publisert av: 

Kommer fra Danmark med Kongsberg

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Blant våre utstillere på den kommende Sign, Print & Promotion-messen på Xmeetingpoint, Hellerudsletta 20-21. oktober vil du stifte bekjentskap med den danske firmaet Artwork Systems Nordic A/S. De distribuerer skjærebord fra Kongsberg Precision Cutting systemer og programvare samt CDI fra Esko.

Publisert av: 

Xaar med nytt printhode

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

En ledende leverandør av printhoder for trykkpresser fra forskjellige produsenter er inkjet-teknoselskapet Xaar. Nå har de lansert sitt nyeste skrivehode – Xaar Irix – som er utviklet for å sikre nøyaktig, pålitelig og enkel utskrift for koding og merking, produktprinting, funksjonelle væsker og 3D -utskrift.

Publisert av: 

HP-jubileum med maskinlansering til storformat

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

HP feirer 30 år med utviklingen av fotoprinterserien Designjet med å lansere to nye modeller. I forbindelse med lanseringen benytter de også sjansen til å levere en Pro-printerfamilie i serien Pagewide som åpner for å skrive ut på papir, fleksible materialer og medieplater.

Publisert av: