Mer om hva papiret gjør enn hva det ikke gjør?

PUBLISERT: 2 februar 2012
OPPDATERT: 2 februar

Alle som er engasjert i klimaproblematikk, gjenbruk, resirkulering, kildesortering og avfallshåndtering har etter hvert fått med seg at papir ikke representerer en alvorlig miljøtrussel. Vi er nesten litt lei av å snakke om det, men også dørgende klar over at Print Power, Two Sides og en rekke andre interesseorganisasjoner gjør en glimrende jobb på barrikadene for papiret. Det er helt nødvendig for å stå imot andre interesser som sprer desinformasjon og myter om papirbruk på verdensbasis. Det er store økonomiske interesser ute og går.

Men er det på tide å løfte blikket og endre kursen noen grader? Vi er etter hvert blitt eksperter på å forklare hva papiret ikke gjør, spesielt sammenliknet med digitale medier og andre kommunikasjonskanaler. Men hva med papirets enestående egenskaper? Hva med det papiret gjør? Papiret er unikt som budbringer, kommunikasjonsformidler, kunnskapsformidler og profileringsmedium. Digital kommunikasjon har sine unike fortrinn, det er det ingen tvil om. Men det har papir også. Jeg har ennå til gode å se en epost med foliepreg eller UV-lakk. Derimot får vi stadige signaler fra inn- og utland om at papirpublikasjoner fremdeles står veldig sterkt imot konkurransen fra elektronikken. Selv digitalgenerasjonen ser ut til å foretrekke at viktige dokumenter foreligger på papir. DnB produserte en bok om personlig økonomi beregnet på ungdom. Den røyk ut av sjokkselgerne og måtte trykkes opp i nytt opplag. Hæ? Bok til PC-generasjonen?

Jeg tror det vil være riktig av de store papirlokomotivene å bruke større ressurser på å fortelle – eller kanskje vi skal si ”minne om” – at papiret i seg selv kommuniserer. De som har levd en stund husker muligens boka ”The media is the message” av Marshall McLuhan. Han hevdet med stor styrke at medievalget var like betydningsfullt som selve budskapet. Det er gammelt nytt, men er det uaktuelt og feil i dag? Eller er det tvert imot sannere enn noen gang? Om man velger å kommunisere digitalt eller på papir – eller bruke en kombinasjon av de to – er en del av budskapet og kan være forskjellen på suksess og fiasko.

Jeg har slitt litt med å finne et godt eksempel som illustrerer det jeg tenker. Så landet jeg på det mest opplagte; kjærlighetsbrevet. Fins det lenger? Jeg er i alle fall glad for at jeg har opplevd å få en rosa konvolutt med frimerke, mild parfymeduft, hjerteklistremerker og håndskrift i postkassa. Jeg vet det ikke sikkert, men jeg kan ikke tenke meg at det gjør et like uutslettelig og livsvarig inntrykk å få en SMS som sier ”D er ik ufeit as kbab om 15?”.

Tror..

Lasse Andreassen
Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Handel på Drupa: RK Grafisk først i Norge med kjempemaskin fra MGI

RK Grafisk styrker sine muligheter til foredling med partiell lakk og varmfoliering ved å investere i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Handelen ble gjort på Drupa og installasjonen blir den første i Norge.
KM RK Grafisk

Stor skjærebordspesial: Bordene blir større og mer automatiske

Skjærebord finner veien inn i stadig flere grafiske bedrifter. Flatbed-skjæreteknologien rommer så mange muligheter for etterbehandling av spesielle medier, og effektiviteten og automatiseringen vokser raskt.
cut_02

Produktregn hos jubilerende Plockmatic

Plockmatic stiller med rekordmange nye produkter under årets Drupa. Ikke minst en ny generasjon av den trofaste Morgana DigiFold som har fått tillegg av Ultra.
Plockmatic-1-1024x683

Ricoh: "Alle vil se utviklingen på inkjetsiden"

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676