Nok å ta tak i

PUBLISERT: 10 februar 2012
OPPDATERT: 10 februar

Har du ikke hatt for vane å reise på messer tidligere, bør du kanskje vurdere det i år? Etter at overkapasiteten på det norske offsetmarkedet brutalt kom for en dag, er nå store deler av bransjen inne i eller ferdig med en restrukturering. Det svir, men det er nødvendig – og det har skjedd i mange andre bransjer før. Også i vår. Vi har sett en liknende situasjon på serigrafimarkedet, der nye teknologier plutselig gjør det mulig å tilby produkter og tjenester vi tidligere bare kunne drømme om. Verken offset eller silketrykk har utspilt sin rolle, men markedet er betydelig mer differensiert og alle kan ikke lenger levere alt.

Positivt. Det er også en av de positive sidene ved utviklingen vi er inne i. For i takt med utfordringene markedet har gitt oss, har også de teknologiske mulighetene økt så det nesten er vondt å få med seg alt. For den djerve er mulighetene akkurat nå større enn noen gang. Storformat, soft signage og LED-belysning har fått en skikkelig boost. Det samme har etikett- og emballasjeindustrien, som ikke lenger trenger å produsere hundretusener av eksemplarer for å få kundens regnestykke til å gå opp. Vi kan levere 3D-trykk fra skrivebordet med teknologi som tidligere var forbeholdt NASA. Vi kan trykke kompliserte overflatestrukturer med flere lag avanserte blekktyper – og dessuten trykke på hva som helst som tidligere krevde spesialmaskiner. Og vi har endelig fått verktøy som gjør det mulig å personalisere det meste uten at man trenger å være annen generasjons rakettforsker. Det morsomste er at prisen på denne type ultraavansert utstyr relativt sett er langt mer overkommelig enn før.

Oversikt. Jeg vet ikke hvordan det står til med bransjeoversikten din, men personlig er jeg ikke redd for å innrømme at det krever sin mann å henge med i svingene. Derfor tror jeg det er viktigere enn på lenge å bruke noen dager på årets mange messer i inn- og utland. Først ut er Fespa Digital i Barcelona. Barcelona er også vertskap for årets FINAT-konferanse for etikettbransjen tidlig i mars. Så er det selveste DRUPA i Düsseldorf, der du kan se ALT. Og i september er det tid for Sign og Print i Exporama utenfor Oslo. Selvsagt fins det også mange andre muligheter for den som har tid og råd til å reise rundt.

Varsko her. Det er ikke bare teknologien og markedet som styrer våre aktiviteter. Det er også mange andre rammebetingelser vi i felleskap må verne om. Posten har nylig endret sine portoberegninger på en måte som rammer mange hardt. Her kan vi vente oss rettslige skritt fra Fagpresseforbundets side. Problemet med outsourcing av norske trykksaker til lavkostland vil sannsynligvis vedvare, men det er på sin plass å passe spesielt på våre egne myndigheters bruk av utenlandske produsenter. Det er et stykke fra ”proteksjonisme” til å falle sitt eget næringsliv i ryggen. Vi ser også eksempler på aktører i det norske markedet som omsetter produkter og bedrifter til kunstig lave priser, og som dermed bidrar til å ødelegge prisnivået og den sunne konkurransen. I Danmark rettes det stadige avgiftsslag mot den grafiske bransjen. Denne gangen er det en ”reklameavgift” som skal være nødvendig fordi kundeavisene gjør varene dyrere. – Vi er på alle plattformer, men får svi hvis vi nedprioriterer DM en uke, sa administrerende direktør i Elkjøp, Andreas Niss, på Print Power Norges frokostmøte nylig.

Det er nok å ta tak i. Men det meste er positivt!

Lasse Andreassen
Redaktør

Les videre

Prisen på trykksaker

Vår forlegger, Peter Ollén deler fra sine møter med grafisk bransje. I dag sier han noe om å ikke gå ned i pris men heller øke en trykksaks effekt.
peter_ollen_ny_800px

Å drive trykkeri i koronatiden

Sjefredaktøren tar til orde for å normalisere driften og samspillet mellom medarbeiderne og overfor kundene, samtidig som man opprettholder smittevernet.
peter-ollexxn-190626-1024x716

Hold prisen oppe – av respekt for kunden

Ikke senk prisene dine i disse stormfulle tider. Det beste for kundene dine er at du øker prisen litt. Tror du meg ikke? Les videre.
peter-ollexxn-190626-1024x716

En ny bølge av etterspørsel

Peters leder: En ny bølge av etterspørsel er på vei inn i den grafiske bransjen. På samme måte som vi opplevde et enormt oppsving da vi kunne tilby offset i stedet for boktrykk, så kommer vi nå til å få oppleve et stort oppsving når vi kan tilby ulike varianter av blekktrykk.
peter_ollen_ny_800px

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx