Nok å ta tak i

Har du ikke hatt for vane å reise på messer tidligere, bør du kanskje vurdere det i år? Etter at overkapasiteten på det norske offsetmarkedet brutalt kom for en dag, er nå store deler av bransjen inne i eller ferdig med en restrukturering. Det svir, men det er nødvendig – og det har skjedd i mange andre bransjer før. Også i vår. Vi har sett en liknende situasjon på serigrafimarkedet, der nye teknologier plutselig gjør det mulig å tilby produkter og tjenester vi tidligere bare kunne drømme om. Verken offset eller silketrykk har utspilt sin rolle, men markedet er betydelig mer differensiert og alle kan ikke lenger levere alt.

Positivt. Det er også en av de positive sidene ved utviklingen vi er inne i. For i takt med utfordringene markedet har gitt oss, har også de teknologiske mulighetene økt så det nesten er vondt å få med seg alt. For den djerve er mulighetene akkurat nå større enn noen gang. Storformat, soft signage og LED-belysning har fått en skikkelig boost. Det samme har etikett- og emballasjeindustrien, som ikke lenger trenger å produsere hundretusener av eksemplarer for å få kundens regnestykke til å gå opp. Vi kan levere 3D-trykk fra skrivebordet med teknologi som tidligere var forbeholdt NASA. Vi kan trykke kompliserte overflatestrukturer med flere lag avanserte blekktyper – og dessuten trykke på hva som helst som tidligere krevde spesialmaskiner. Og vi har endelig fått verktøy som gjør det mulig å personalisere det meste uten at man trenger å være annen generasjons rakettforsker. Det morsomste er at prisen på denne type ultraavansert utstyr relativt sett er langt mer overkommelig enn før.

Oversikt. Jeg vet ikke hvordan det står til med bransjeoversikten din, men personlig er jeg ikke redd for å innrømme at det krever sin mann å henge med i svingene. Derfor tror jeg det er viktigere enn på lenge å bruke noen dager på årets mange messer i inn- og utland. Først ut er Fespa Digital i Barcelona. Barcelona er også vertskap for årets FINAT-konferanse for etikettbransjen tidlig i mars. Så er det selveste DRUPA i Düsseldorf, der du kan se ALT. Og i september er det tid for Sign og Print i Exporama utenfor Oslo. Selvsagt fins det også mange andre muligheter for den som har tid og råd til å reise rundt.

Varsko her. Det er ikke bare teknologien og markedet som styrer våre aktiviteter. Det er også mange andre rammebetingelser vi i felleskap må verne om. Posten har nylig endret sine portoberegninger på en måte som rammer mange hardt. Her kan vi vente oss rettslige skritt fra Fagpresseforbundets side. Problemet med outsourcing av norske trykksaker til lavkostland vil sannsynligvis vedvare, men det er på sin plass å passe spesielt på våre egne myndigheters bruk av utenlandske produsenter. Det er et stykke fra ”proteksjonisme” til å falle sitt eget næringsliv i ryggen. Vi ser også eksempler på aktører i det norske markedet som omsetter produkter og bedrifter til kunstig lave priser, og som dermed bidrar til å ødelegge prisnivået og den sunne konkurransen. I Danmark rettes det stadige avgiftsslag mot den grafiske bransjen. Denne gangen er det en ”reklameavgift” som skal være nødvendig fordi kundeavisene gjør varene dyrere. – Vi er på alle plattformer, men får svi hvis vi nedprioriterer DM en uke, sa administrerende direktør i Elkjøp, Andreas Niss, på Print Power Norges frokostmøte nylig.

Det er nok å ta tak i. Men det meste er positivt!

Lasse Andreassen
Redaktør

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: 

Jobben med holdbarhet: Slik opplever firmaer det

Tekst: Claes Nordström |

56 prosent av de spurte europeiske selskapene synes det er vanskelig å gjøre grønne investeringer fordi andre forretningsproblemer blir sett på som mer krevende. Og bare en tredjedel av bedriftslederne ser den digitale transformasjonen som en muliggjører for mer bærekraftig forretningspraksis. Dette kommer frem i en ny Ricoh-studie.

Publisert av: 

Digital etikett- og emballasjeløsning fra A-Å fra Konica Minolta

Tekst: Lis Lykke | Foto: Pressebilder

Etiketter og emballasje er de to vekstområdene som i dag er i den grafiske bransjen. Hos Konica Minolta har de satt sammen noen forslag til hvordan trykkerier kan bli en del av den positive utviklingen, ikke bare med en etikettskriver, men med hele løsningen.

Publisert av: 

Digitale etiketter i kulturhus

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

For fem år siden var all etikettrykking hos Totaltrykk med offset og flexo. Mindre opplag og behovet for fleksibilitet førte til den første digitale etikettmaskinen i 2017. I sommer var det på tide med neste generasjon Konica Minolta-maskin – 40 prosent raskere og mer fleksibel. Sign & Print besøkte trykkeriet.

Publisert av: 

BK Dekorima: Satser stort på skilt

Tekst: Peter Ollén | Foto: Peter Ollén

– Hvert år ser vi på de store jobbene vi har gjort og tenker: Hva skal vi gjøre neste år? Da er det alltid nye, minst like store jobber. Så mens andre sliter, klarte vi å øke salget med 60 prosent i første halvår 2021, sier daglig leder Arne Nybo i BK Dekorima i Sandefjord. […]

Publisert av: 

«99% av forespørsler på e-post er bortkastet tid»

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Søren Winsløw

Anders Rehhoff, eier av trykkeriet A.R.T. i Skanderborg i Danmark gidder ikke å bruke tid på å besvare e-posthenvendelser fra ukjente kunder. Han rusler heller rundt i det lokale industriområdet en solfylt solskinnsdag og innhenter bestillinger.

Publisert av: