Flere vil kjøpe nettbrett i år

PUBLISERT: 23 februar 2012
OPPDATERT: 21 mars
Samsung er en av de store iPad-konkurrentene. Foto: Samsung.

En husstandsundersøkelse fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at om lag 450.000 nordmenn tenker på å kjøpe nettbrett i løpet av året.

– Det er en enorm interesse for nettbrett, sier informasjonssjef Erik Andersen i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

350.000 ved forrige årsskifte

Salget av nettbrett begynte i 2010. Ved utgangen av dette året beregnet Stiftelsen Elektronikkbransjen at det var solgt om lag 120.000 brett. Disse produktene kom ikke i elektronikkbutikkene før mot slutten av året. Det betydde at mange i startfasen kjøpte produktet på nett fra utlandet.

– Men allerede da så vi at dette var et spennende produkt mange ønsket å anskaffe seg. I løpet av fjoråret antar vi at det totalt ble solgt mellom 230.000 og 250.000 nettbrett. Det betyr at det trolig var mellom 350.000 og 370.000 nettbrett i bruk ved siste årsskifte, sier Andersen.

Supplerer datamaskinen

I bransjesammenheng blir nettbrettene ofte betegnet som den fjerde skjermtypen. Produktene med minst skjerm er mobiltelefonen, deretter kommer nettbrettene med skjermstørrelse stort sett mellom fem og ti tommer. Datamaskinene har større skjermer, men den største skjermtypen er jo TV-apparatene.

– På kort tid har nettbrett blitt et meget populært produkt, og alt tyder på at omsetningen vil øke raskt videre, sier informasjonssjef Erik Andersen i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng.

– Statistikkene fra mange andre land har vist at når omsetningen av nettbrett har begynt for fullt, har salget av små datamaskiner gått kraftig tilbake. Dette ser ikke ut til å være tilfelle hos oss. I Norge supplerer nettbrettene produktene med de andre skjermtypene. Med andre ord ser det ut til at de fleste nordmenn vil ha både og, sier Andersen. Han mener at den nye undersøkelsen fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at enda flere enn i fjor vil kjøpe nettbrett i 2012.

Les videre

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Siste nytt

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Canon rigger for ytterligere vekst

Canon Norge styrker sitt salgsteam innen digital produksjon og trykkløsninger, og har ansatt Olle Stark som Account Manager for salg av printmedier/ark til både grafisk bransje og kontormarkedet.
Olle Stark

MBL: Lesertall viser fall for papiravisene

Ferske lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at papiravisene har en samlet tilbakegang på 13 prosent det siste året. Nedgangen gjelder også magasiner.
newspaper-1595773_1280

Oppsummerer nytten av automatisering

Summa demonstrerer ikke bare én, men to arbeidsflytløsninger under Fespa. Dette for å vise kundene hvordan de kan effektivisere prosessene sine.
Summa-1024x768