Flere vil kjøpe nettbrett i år

PUBLISERT: 23 februar 2012
OPPDATERT: 21 mars
Samsung er en av de store iPad-konkurrentene. Foto: Samsung.

En husstandsundersøkelse fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at om lag 450.000 nordmenn tenker på å kjøpe nettbrett i løpet av året.

– Det er en enorm interesse for nettbrett, sier informasjonssjef Erik Andersen i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

350.000 ved forrige årsskifte

Salget av nettbrett begynte i 2010. Ved utgangen av dette året beregnet Stiftelsen Elektronikkbransjen at det var solgt om lag 120.000 brett. Disse produktene kom ikke i elektronikkbutikkene før mot slutten av året. Det betydde at mange i startfasen kjøpte produktet på nett fra utlandet.

– Men allerede da så vi at dette var et spennende produkt mange ønsket å anskaffe seg. I løpet av fjoråret antar vi at det totalt ble solgt mellom 230.000 og 250.000 nettbrett. Det betyr at det trolig var mellom 350.000 og 370.000 nettbrett i bruk ved siste årsskifte, sier Andersen.

Supplerer datamaskinen

I bransjesammenheng blir nettbrettene ofte betegnet som den fjerde skjermtypen. Produktene med minst skjerm er mobiltelefonen, deretter kommer nettbrettene med skjermstørrelse stort sett mellom fem og ti tommer. Datamaskinene har større skjermer, men den største skjermtypen er jo TV-apparatene.

– På kort tid har nettbrett blitt et meget populært produkt, og alt tyder på at omsetningen vil øke raskt videre, sier informasjonssjef Erik Andersen i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng.

– Statistikkene fra mange andre land har vist at når omsetningen av nettbrett har begynt for fullt, har salget av små datamaskiner gått kraftig tilbake. Dette ser ikke ut til å være tilfelle hos oss. I Norge supplerer nettbrettene produktene med de andre skjermtypene. Med andre ord ser det ut til at de fleste nordmenn vil ha både og, sier Andersen. Han mener at den nye undersøkelsen fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at enda flere enn i fjor vil kjøpe nettbrett i 2012.

Les videre

Mondi avvikler papirbruk etter katastrofal brann

Mondi stenger den bulgarske papirfabrikken Stambolijski permanent etter den skjebnesvangre brannen 24. september. Beslutningen berører 300 ansatte.
MondiStambo2

Sign Text begynner å selge Canon-maskiner

Sign Text og Canon Norge har inngått et partnerskap om salg av storformatprintere. De to partene har hatt et nært samarbeid i mange år og dette utvides ytterligere nå.
anton-thomas

Xerox og Taktiful pusher grensene for digital foredling

Xerox Holdings Corporation og Taktiful Software Solutions kunngjør sin intensjon om å danne et nytt strategisk partnerskap for å utvide begges tilstedeværelse i det digitale prosesseringsmarkedet.
xeroxx

Ny internasjonal toppjobb for Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Siste nytt

Trygve Walle er ansatt som forretningsutvikler innenfor storformat hos Canon Norge

Trygve Walle skal jobbe som forretningsutvikler for Canon Norge innenfor storformat og være spesialist på applikasjoner.
Pressemelding_Trygve Walle til Canon

Flying start for Epsons etikettsatsing

Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.
Epson-1-1024x683 (1)

En sømkunde kan gå herfra med ideer innen DTF eller laser

I 2022 kjøpte Scantimagruppen en del av ACP Systems. Til sammen vokste forretningsområdet innen produksjons- og merkingindustrien mellom selskapene.
Induktatechnologies3

Lexit viste ny løsning for 2D-strekkoder

Lexit Group tilbyr løsninger for digitale etiketter og industriell merking. På Scanpack viste de en helt ny maskin fra den franske partneren Markem Imaje.
Lexit-1-1024x683