En husstandsundersøkelse fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at om lag 450.000 nordmenn tenker på å kjøpe nettbrett i løpet av året.
– Det er en enorm interesse for nettbrett, sier informasjonssjef Erik Andersen i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
350.000 ved forrige årsskifte
Salget av nettbrett begynte i 2010. Ved utgangen av dette året beregnet Stiftelsen Elektronikkbransjen at det var solgt om lag 120.000 brett. Disse produktene kom ikke i elektronikkbutikkene før mot slutten av året. Det betydde at mange i startfasen kjøpte produktet på nett fra utlandet.
– Men allerede da så vi at dette var et spennende produkt mange ønsket å anskaffe seg. I løpet av fjoråret antar vi at det totalt ble solgt mellom 230.000 og 250.000 nettbrett. Det betyr at det trolig var mellom 350.000 og 370.000 nettbrett i bruk ved siste årsskifte, sier Andersen.
Supplerer datamaskinen
I bransjesammenheng blir nettbrettene ofte betegnet som den fjerde skjermtypen. Produktene med minst skjerm er mobiltelefonen, deretter kommer nettbrettene med skjermstørrelse stort sett mellom fem og ti tommer. Datamaskinene har større skjermer, men den største skjermtypen er jo TV-apparatene.
– Statistikkene fra mange andre land har vist at når omsetningen av nettbrett har begynt for fullt, har salget av små datamaskiner gått kraftig tilbake. Dette ser ikke ut til å være tilfelle hos oss. I Norge supplerer nettbrettene produktene med de andre skjermtypene. Med andre ord ser det ut til at de fleste nordmenn vil ha både og, sier Andersen. Han mener at den nye undersøkelsen fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at enda flere enn i fjor vil kjøpe nettbrett i 2012.