Nedgang for trykte medier

PUBLISERT: 15 mars 2012
OPPDATERT: 21 mars

Mediebyråforeningens målinger for januar og februar viser en total fremgang i reklameomsetningen på 3,9 prosent. Men oppgangen kommer i hovedsak de elektroniske mediene til gode. Den største taperen er avisene, som må tåle en nedgang på hele 17,5 prosent i årets to første måneder, sammenliknet med 2011. Det gir dagspressen en markedsandel på 20,4 prosent. Fagpresse går ned 7,8 prosent, utendørs-plakatreklame går ned 7,2 prosent og direkte reklame taper 5,0 prosent. Det eneste trykte mediet som har grunn til å smile er ukepresse og magasiner, som øker med 5,7 prosent. De tre store vinnerne er kino, TV og internett, som øker med henholdsvis 23,0, 17,9 og 15,0 prosent.

Mediebarometeret er utarbeidet av Mediebyråforeningen, og viser netto utfakturert omsetning etter alle rabatter, men før eventuelle byråprovisjoner.

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Fremtiden for SPG: "Nå aksellererer vi igjen"

Det kan ha vært litt stille rundt Scandinavian Print Group i det siste. Det er en forklaring på det – og det kommer til å endre seg!
Esben_Mols_Kabell

Riso kjøper Toshibas printhodevirksomhet

Riso kjøper Toshiba Tecs viktigste inkjetvirksomhet i en avtale som forventes å bli fullført i sommer.
riso-toshiba

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag