Nedgang for trykte medier

Mediebyråforeningens målinger for januar og februar viser en total fremgang i reklameomsetningen på 3,9 prosent. Men oppgangen kommer i hovedsak de elektroniske mediene til gode. Den største taperen er avisene, som må tåle en nedgang på hele 17,5 prosent i årets to første måneder, sammenliknet med 2011. Det gir dagspressen en markedsandel på 20,4 prosent. Fagpresse går ned 7,8 prosent, utendørs-plakatreklame går ned 7,2 prosent og direkte reklame taper 5,0 prosent. Det eneste trykte mediet som har grunn til å smile er ukepresse og magasiner, som øker med 5,7 prosent. De tre store vinnerne er kino, TV og internett, som øker med henholdsvis 23,0, 17,9 og 15,0 prosent.

Mediebarometeret er utarbeidet av Mediebyråforeningen, og viser netto utfakturert omsetning etter alle rabatter, men før eventuelle byråprovisjoner.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *