tirsdag 17. mai – uke 20
Mediebyråforeningens målinger for januar og februar viser en total fremgang i reklameomsetningen på 3,9 prosent. Men oppgangen kommer i hovedsak de elektroniske mediene til gode. Den største taperen er avisene, som må tåle en nedgang på hele 17,5 prosent i årets to første måneder, sammenliknet med 2011. Det gir dagspressen en markedsandel på 20,4 prosent. Fagpresse går ned 7,8 prosent, utendørs-plakatreklame går ned 7,2 prosent og direkte reklame taper 5,0 prosent. Det eneste trykte mediet som har grunn til å smile er ukepresse og magasiner, som øker med 5,7 prosent. De tre store vinnerne er kino, TV og internett, som øker med henholdsvis 23,0, 17,9 og 15,0 prosent.
Mediebarometeret er utarbeidet av Mediebyråforeningen, og viser netto utfakturert omsetning etter alle rabatter, men før eventuelle byråprovisjoner.
Stora Enso oppnår det beste resultatet på 20 år for første kvartal 2022. Men selv om de igjen har svarte tall på bunnlinjen for sin papirproduksjon, er dette ikke lenger et strategisk fokuspunkt for dem. Der papir utgjorde 70 % av omsetningen i 2006, utgjør det i dag kun 15 %.
Publisert av:Initiativet «Print Against War» oppfordrer trykkerier og formidlere, utgivere, influensere og leverandører til trykkeri- og emballasjeindustrien om å gå sammen for å støtte sine kolleger i Ukraina i denne utrolig vanskelige tiden. Du kan f.eks. legge inn muligheten til frivillige donasjoner i nettbutikken din.
Publisert av:Electronics For Imaging (EFI) lanserer fem nye EFI Fiery digitale grensesnitt (DFE) basert på den nyeste Fiery-plattformen, Fiery FS500 Pro. Konica Minolta vil være den første til å integrere dem med sine produksjonsmaskiner på grunn av deres mangeårige samarbeid med EFI.
Publisert av: