Referert av Peter Ollén
Her kommer en rapport om hva AGIs medarbeidere observerte og opplevde på åpningsdagen. Ny rapport følger hver dag i helgen og neste uke.
Ricoh
Hos Ricoh er InfoPrint rullmaskinene integrert på standen, så her fins både høyhastighets blekkskrivere og arbeidshestene 751 og 901 for de som vil kjøre toner på ark i en stabil maskin til en god pris. Merkelig nok vises ingen nyheter til disse maskinene, som jo utgjør ryggraden i selskapet.
Ricoh har sponset en undersøkelse som tidskriftet The Economist har gjennomført for finne ut hvordan sjefer i kunnskapsbedrifter ser på sin situasjon. Den ga ganske oppsiktsvekkende resultater. 37 prosent trodde for eksempel ikke at deres bedrift ville klare å holde følge med utviklingen. 60 prosent trodde at markedet vil se vesentlig annerledes ut i 2020. 33 prosent tror at deres bedrift vil forsvinne.
Hvis du besøker Ricohs stand, ta gjerne en prat med Graham Moore om selskapets arbeid med Clickable Paper. Graham har fått i oppgave å finne ut hvordan man kan øke kundenes inntjening. På standen vises en app som gjør at når telefonen for eksempel legges mot et bilde i en avisannonse, spilles noe interaktivt av på en smarttelefon. En lignende løsning vises for øvrig også hos Heidelberg.
Storformatskriver
Ricoh Pro L4000 er en storformatskriver som selskapet presenterer som en prototype. Den kan brukes all-round – altså både for innendørs- og utendørsmaterialer. Maskinen har sju farger – CMYK, samt light magenta, light cyan och dekkhvitt. Tre dråpestørrelser, der den minste er fire picoliter, gjør at produksjonskapasiteten er 18 kvadratmeter i timen. Blekket er vannbasert lateks, noe som eliminerer behovet for luftavsug og gir et stort utvalg mulige materialer å trykke på. Maskinen kommer i bredder på henholdsvis 137 og 162 centimeter.
Konica Minolta
Av ubegripelige årsaker har Xerox fått lov til å bygge en stor mur i enden av sin stand, så det ser ut som om hallen tar slutt der. Det gjør den absolutt ikke, for like bakenfor ligger Konica Minolta, som er den av skriverleverandørene som kommer til Drupa med flest nyheter i bagasjen. Det er derfor all grunn til å lete seg fram til deres stand.
Mr. Matsuzaki, som er verdenssjef for Konica Minolta, hadde kommet til Europa for å delta på pressekonferansen på Drupa. Jeg har vært i bransjen i 20 år, men har aldri sett han før. Det sier litt om hvor stor vekt Konica Minolta nå legger på Production Printing.
– I 2010 omsatte vi for 820 millioner euro innen production printing. Neste år skal tallet være oppe i 1400 millioner euro, og tre år senere skal beløpet ha nådd 2800 millioner euro. Posisjoneringen innen production printing er viktigst for oss akkurat nå, sammen med forvandlingen til et globalt selskap.
– Vi skal vokse gjennom å flytte svart/hvitt volumer over til farger, ved å skape unike produkter og ved å ta mer produksjon fra offset, mente Mr. Matsuzaki.
Nytt flaggskip
Konica Minolta viser et nytt flaggskip – Bizhub Press C1100. Det er en ny serie, noe som indikeres av det første ett-tallet. De tre neste sifrene angir antall sider per minutt, i dette tilfellet 100 fargesider (C forteller at vi snakker om farger).
C1100 kan trykke i overensstemmelse med kravene i offsetstandarden ISO 12647, akkurat som sin mindre bror C8000, som også skal selges i fortsettelsen. Maskinen bruker en ny toner med 20 grader lavere smeltepunkt.
– Det medfører at det nå bare trengs én varmeenhet i maskinen, mot tidligere to. Til tross for det kan vi hoppe mellom 300 gram og 100 gram papir uten å redusere hastigheten. Alt kommer ut med 100 sider i minuttet, sier Olof Lorenz i Konica Minolta.
– Vi har en helt ny, egenutviklet etterbehandler også. Den inneholder en enhet som skjærer arket på begge langsidene før det falses. Etter falsingen får trykksaken en firkantrygg og beskjæring i forkant.
Maskinen er ennå ikke prissatt, men den kommer til å ligge omtrent 20 prosent over C8000, som har vært svært aggressivt priset.