Drupadrypp 4. mai

PUBLISERT: 4 mai 2012
OPPDATERT: 21 mars

Referert av Peter Ollén

Xeikons hovednyhet er en ny maskin med flytende toner. Fordelen framfor blekk er at den gir betydelig bedre kvalitet, samtidig som hastigheten flerdobles. Teknikken med flytende toner kalles Quantum, og Xeikon kom tilfeldigvis over den i forbindelse med et firmaoppkjøp for et par år siden. Xeikon kaller teknologien High Viscosity Toner.

– På messen kjører vi en meter i sekundet, men vi har allerede testet å kjøre dobbelt så fort, sier Wim Maes, ansvarlig for den nye maskinen, som er døpt Trillium.

– Hittil har vi vært nødt til å finne et kompromiss mellom hastighet, kvalitet, kostnad og miljøhensyn. Vi undersøkte inkjet, men syns ikke at det ble godt nok. Derfor valgte vi i stedet å satse på High Viscosity Toner (HVT). Det er spesielt interessant at vi kommer ned på samme kostnadsnivå som dagens blekkskriver – men altså med veldig mye høyere kvalitet.

Hastigheten er likevel – selv om man regner to meter per minutt – bara omtrent halvparten av de raskeste blekkskriverne vi ser på markedet i dag. Miljøhensynet er derimot godt ivaretatt. Ingen løsemidler slippes ut, og produktet er allerede godkjent for avfarging fra returpapirprodusentenes side.

HVT-teknikken tillater tonerpartikler som bare er et par mikrometer store (en fjerdedel av det som hittil har vært mulig). Foruten å gi bedre kvalitet, medfører dette også nesten an halvering av tonerforbruket. Det gir igjen muligheter for å trykke på enda flere ulike plasttyper, papir og kartong.

– Det som gjør toneren flytende er at vi bruker olje som bærer. Vi skal nå utvikle en løsning basert på vegetabilsk olje, og da vil hele prosessen bli gjennomført miljøtilpasset. Maskinen arbeider i oppløsningen 1200 dpi, og prisen vil ligge mellom to og tre millioner euro når den slippes om et år eller to.

– Mengden toner du kan legge på er bedre enn andre løsninger med flytende toner, sier bransjeanalytikeren Andrew Tribute, som var frustrert over at Xeikon var så forsiktige når de presenterte de nye løsningene på pressekonferansen. Dette hadde nok sammenheng med at nye Trillium først blir tilgjengelig for det brede markedet om et par år. I mellomtiden vil Xeikon naturligvis gjerne selge dagens maskiner.

Den nye trykkeprosessen bruker en uladet toner fra fabrikken. I stedet lades den umiddelbart før den skal treffe trommelens motsatte lading. Overføring og fusing er også splittet i to deler, noe som medfører at man kan øke hastigheten sent i prosessen – omtrent som om man kunne forlenge tørkeelementet i en rulloffsetpresse og øke farten på den måten.

Inngangsmodell for etiketter. Noe som derimot kan ses og kjøpes her og nå, er en ny inngangsmaskin for etikettprodusenter. 3030 Plus heter maskinen, som kan oppgraderes til 3300 når volumene øker. Bredden forblir imidlertid 30 centimeter. Vil man ha den bredere 50 cm modellen, må man fortsatt gå for 3050 eller 3500.

– Etikettmaskinene vi solgte for fire år siden har i snitt økt sine volumer med 40 prosent i året, sier direktør Michael Ring. Derfor det det nå behov for en raskere maskin. Det får kundene med den nye 3030Plus, som er 50 prosent raskere og kjører 15 meter i minuttet. Den raskeste maskinen er fortsatt 3300.

Xerox slipper iGen 150

Xerox iGen 150

Xerox´ hovednyhet er en ny iGen-maskin, denne gangen kalt iGen 150, noe som står for at den kan produsere hele 150 sider i minuttet. Produktiviteten var allerede høy i Xerox´ maskiner, og nå lover selskapet 25 prosent høyere produktivitet sammenliknet med det tidligere flaggskipet iGen4. Fremdeles ligger oppløsningen på 2400 dpi. Fleksibiliteten er stor, siden maskinen kan kjøre 66 cm lange ark.

– iGen 150 håndterer en rekke ulike papirtyper, for eksempel mønstrede, transparente og tyngre omslagskvaliteter. Trykkeriene kan på en enkel måte produsere blandede utskriftsjobber, som for eksempel krevende direktereklamekampanjer med tilhørende svarkort, skriver Xerox i en pressemelding. Her fremgår det også at maskinen blir tilgjengelig i løpet av tredje kvartal.

Siste nytt

Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Sarah Schumacher hjelper trykkerier med å tiltrekke seg nye generasjoner til trykkeribransjen. Det handler om hvordan bedrifter kommuniserer, styrker kunnskapen om bransjen, men også om å samarbeide mer med opplæringskurs.
Sarah-Schumacher
Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Fujifilm med ny arbeidsflytløsning for små trykkvirksomheter

Fujifilm lanserer Revoria XMF PressReady Lite, en arbeidsflytløsning skreddersydd for mindre bedrifter som ønsker å automatisere arbeidsflyten sin.
1280x400_Revoria_XMF_PressReady_Lite_Image_0
Fujifilm med ny arbeidsflytløsning for små trykkvirksomheter

HP avslører ny chatbot til trykkproduksjon

Flere nye funksjoner i HPs programvare, inkludert en dedikert KI-agent og chatbot for trykkproduksjon, er utformet for å gjøre det enklere for skrivere å automatisere arbeidsflyter.
HP-Nio.-PR-foto
HP avslører ny chatbot til trykkproduksjon

Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Sammen med produkteksperter fra HP i Barcelona inviterer Antalis Norge  deg til en heldag om storformat. Lær mer om de nyeste trendene og hvordan du kan oppnå maksimal lønnsomhet ved å selge de riktige applikasjonene.
Christer w
Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Les videre

Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Sarah Schumacher hjelper trykkerier med å tiltrekke seg nye generasjoner til trykkeribransjen. Det handler om hvordan bedrifter kommuniserer, styrker kunnskapen om bransjen, men også om å samarbeide mer med opplæringskurs.
Sarah-Schumacher
Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Sammen med produkteksperter fra HP i Barcelona inviterer Antalis Norge  deg til en heldag om storformat. Lær mer om de nyeste trendene og hvordan du kan oppnå maksimal lønnsomhet ved å selge de riktige applikasjonene.
Christer w
Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

BK onCode kjøper svenske arifiQ Development

BK onCode AS, et teknologiselskap med base i Trondheim og en del av BK-konsernet, har kjøpt svenske arifiQ Development som er kjent for sitt avanserte kalkyle- og produksjonssystem rettet mot den grafiske bransjen.
BK fasad
BK onCode kjøper svenske arifiQ Development

Durst styrker nærværet i Norden

Durst Group overtar Molanders Sign & Display. Selskapet endrer navn til Durst Nordic og har ansatt en ny administrerende direktør for å erstatte Hans Molander som går av med pensjon.
Img
Durst styrker nærværet i Norden