Drupadrypp 4. mai

PUBLISERT: 4 mai 2012
OPPDATERT: 21 mars

Referert av Peter Ollén

Xeikons hovednyhet er en ny maskin med flytende toner. Fordelen framfor blekk er at den gir betydelig bedre kvalitet, samtidig som hastigheten flerdobles. Teknikken med flytende toner kalles Quantum, og Xeikon kom tilfeldigvis over den i forbindelse med et firmaoppkjøp for et par år siden. Xeikon kaller teknologien High Viscosity Toner.

– På messen kjører vi en meter i sekundet, men vi har allerede testet å kjøre dobbelt så fort, sier Wim Maes, ansvarlig for den nye maskinen, som er døpt Trillium.

– Hittil har vi vært nødt til å finne et kompromiss mellom hastighet, kvalitet, kostnad og miljøhensyn. Vi undersøkte inkjet, men syns ikke at det ble godt nok. Derfor valgte vi i stedet å satse på High Viscosity Toner (HVT). Det er spesielt interessant at vi kommer ned på samme kostnadsnivå som dagens blekkskriver – men altså med veldig mye høyere kvalitet.

Hastigheten er likevel – selv om man regner to meter per minutt – bara omtrent halvparten av de raskeste blekkskriverne vi ser på markedet i dag. Miljøhensynet er derimot godt ivaretatt. Ingen løsemidler slippes ut, og produktet er allerede godkjent for avfarging fra returpapirprodusentenes side.

HVT-teknikken tillater tonerpartikler som bare er et par mikrometer store (en fjerdedel av det som hittil har vært mulig). Foruten å gi bedre kvalitet, medfører dette også nesten an halvering av tonerforbruket. Det gir igjen muligheter for å trykke på enda flere ulike plasttyper, papir og kartong.

– Det som gjør toneren flytende er at vi bruker olje som bærer. Vi skal nå utvikle en løsning basert på vegetabilsk olje, og da vil hele prosessen bli gjennomført miljøtilpasset. Maskinen arbeider i oppløsningen 1200 dpi, og prisen vil ligge mellom to og tre millioner euro når den slippes om et år eller to.

– Mengden toner du kan legge på er bedre enn andre løsninger med flytende toner, sier bransjeanalytikeren Andrew Tribute, som var frustrert over at Xeikon var så forsiktige når de presenterte de nye løsningene på pressekonferansen. Dette hadde nok sammenheng med at nye Trillium først blir tilgjengelig for det brede markedet om et par år. I mellomtiden vil Xeikon naturligvis gjerne selge dagens maskiner.

Den nye trykkeprosessen bruker en uladet toner fra fabrikken. I stedet lades den umiddelbart før den skal treffe trommelens motsatte lading. Overføring og fusing er også splittet i to deler, noe som medfører at man kan øke hastigheten sent i prosessen – omtrent som om man kunne forlenge tørkeelementet i en rulloffsetpresse og øke farten på den måten.

Inngangsmodell for etiketter. Noe som derimot kan ses og kjøpes her og nå, er en ny inngangsmaskin for etikettprodusenter. 3030 Plus heter maskinen, som kan oppgraderes til 3300 når volumene øker. Bredden forblir imidlertid 30 centimeter. Vil man ha den bredere 50 cm modellen, må man fortsatt gå for 3050 eller 3500.

– Etikettmaskinene vi solgte for fire år siden har i snitt økt sine volumer med 40 prosent i året, sier direktør Michael Ring. Derfor det det nå behov for en raskere maskin. Det får kundene med den nye 3030Plus, som er 50 prosent raskere og kjører 15 meter i minuttet. Den raskeste maskinen er fortsatt 3300.

Xerox slipper iGen 150

Xerox iGen 150

Xerox´ hovednyhet er en ny iGen-maskin, denne gangen kalt iGen 150, noe som står for at den kan produsere hele 150 sider i minuttet. Produktiviteten var allerede høy i Xerox´ maskiner, og nå lover selskapet 25 prosent høyere produktivitet sammenliknet med det tidligere flaggskipet iGen4. Fremdeles ligger oppløsningen på 2400 dpi. Fleksibiliteten er stor, siden maskinen kan kjøre 66 cm lange ark.

– iGen 150 håndterer en rekke ulike papirtyper, for eksempel mønstrede, transparente og tyngre omslagskvaliteter. Trykkeriene kan på en enkel måte produsere blandede utskriftsjobber, som for eksempel krevende direktereklamekampanjer med tilhørende svarkort, skriver Xerox i en pressemelding. Her fremgår det også at maskinen blir tilgjengelig i løpet av tredje kvartal.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324