Siste natten med gjengen

PUBLISERT: 18 mai 2012
OPPDATERT: 18 mai

Så var Drupa 2012 historie. Selv var jeg der i fire dager – akkurat nok til å få såre bein og øm rygg – men heldigvis også lenge nok til å oppleve en offensiv og optimistisk bransje som på ingen måte har gitt opp. Faktisk var det en nesten fysisk merkbar god stemning i samtlige haller, noe som også ble bemerket av de fleste jeg snakket med. Mitt inntrykk er at de fleste som reiste til Drupa hadde en forventning om en bransje med en litt avventende og forsiktig holdning til framtida. I stedet fikk vi oppleve en industri i rivende utvikling, og en messe med så mange nyheter at det var krevende å få med seg alt. Ikke minst var det overveldende å se alle nye løsninger som åpner dørene til helt nye markeder. Jeg tror at veldig mange gjester vendte hjem igjen med mange ideer og en fornyet tro på årene som kommer. Dagene i Tyskland ble preget av en foss av pressemeldinger og kontraktsinngåelser på nytt utstyr og avtaler om samarbeid. Allkopi fikk for eksempel betydelig oppmerksomhet da de som en av de første bedriftene på verdensbasis signerte kjøpekontrakt på den splitter nye B2-maskinen HP Indigo 10000.

Jeg forsøker meg på en liten oppsummering. Den er nødvendigvis hårreisende subjektiv, men dette var de store linjene jeg klarte å fordøye i løpet av mitt besøk – bare sånn i tilfelle du ikke var på plass selv.

Nye aktører

Kina gjorde mye utav seg, og også flere asiatiske og afrikanske produsenter. Jeg tror at vi kan vente oss mye bra og rimelig fra uvant hold framover. Landa Corporations nanoteknologi var messens store snakkis, og en soleklar PR-vinner. Men det var flere enn meg som ikke ble helt overbevist. Hvor revolusjonerende er dette egentlig? Mulig at Drupa kom noen måneder for tidlig for Benny Landa. Staben hans vant helt klart markedsføringskrigen, men de virket ikke helt 100 prosent klare for demonstrasjon enda. Vi følger selvsagt spent med. Og hjelpe meg for et show!

Nye metoder

Alle produksjonsmetoder vi kjenner, kommer nå på nye måter. Preg, foliering, perforering, rilling, stansing osv står foran en revolusjon, og et viktig stikkord er laserteknologi. Det dominerende ordet i 2012 er DIGITAL. Alt er digitalt, eller forberedt for å inngå i en digital prosess. Dette har vært et emne på flere Drupa-messer, men først nå er den grafiske verden digital for alvor.

Inkjet, blekkteknologi

De store offsetprodusentene som ikke hadde inngått samarbeid med en digitaltrykkprodusent før Drupa, gjorde det på messen. Heidelberg, Manroland, KBA, Ryobi og resten av de store offsetaktørene har alle inngått strategiske allianser med produsenter av ulike blekkløsninger som blant annet tilfører offsetproduksjonen ”added value” og muligheter for personalisering. Kombinasjonen får ut det beste fra to verdener, og vil forlenge offsetteknologiens levetid med mange år.

Cross media, workflow, kontroll

Software er blitt like viktig som det rene produksjonsutstyret. Spesielt er det blitt helt påkrevet å ha systemer som styrer arbeidsflyten, i en tid da oppdragene blir mindre og mer tallrike. Raske jobbskift er avgjørende, og det fins et utall av løsninger som hjelper trykkeriene med å kontrollere arbeidsflyten og sikre effektiv produksjon. Kryssmedialøsninger som kombinerer personalisert trykk med sosiale medier, nettmarkedsføring og QR-koder er også kommet for å bli. Sist, men ikke minst, bød Drupa på en rekke spesialiserte leverandører og utviklere av alle former for produksjonskontroll, for eksempel kameraløsninger som eliminerer ethvert feiltrykk (for eksempel mispasning) i lynraske produksjonsprosesser.

On demand, små opplag

Både offsetprodusenter, digitalleverandører og storformatutviklere har for alvor gått til kjernen av problemet med oppstart, innstilling og makulatur. Dette åpner for lønnsom produksjon av små serier også i store formater og volumer – for eksempel bøker og gigantplakater. Jeg så med egne øyne en offsetpresse med 11 tårn som kjørte i gang med 8 – 10 arks makulatur. Imponerende.

Roboter

Av og til er det mennesket som er proppen i systemet. Papirhåndtering i inn- og utlegg er for eksempel både fysisk tungt og tidkrevende. Nå kommer robotene for alvor. De henter papirpallene på lageret, plasserer pallene i posisjon, tømmer utlegget og frakter trykksaken til ferdiggjøring. Den første toarmede roboten ble lansert på Drupa.

Bærekraft, miljø

Verdens grafiske bransje er meget engasjert i å ta vare på miljøet. Det bar også Drupa preg av. Bærekraft var et gjennomgående tema hos nær sagt alle utstillere, og også et spesialemne for arrangøren, som kjørte egne seminarer og foredrag. Stikkord: Papir/gjenbruk/gjenvinning, trykkplater/kjemifritt/vannfritt, blekk og trykkfarger. Resirkulerbare materialer i maskiner og utstyr. Redusert energiforbruk. Og mye mer.

Som sagt; dette er subjektivt. Andre gjester med andre hovedinteresser har kanskje en annen oppfatning om hva som egentlig skjedde i Düsseldorf 3. – 16. mai 2012. Men jeg er ganske overbevist om at de fleste mener at det som skjedde var positivt.

Hjertesukket? Ja, jeg har ett. Hvordan kan det ha seg at noen store selskaper betaler i dyre dommer for en diger stand som innredes med ikkeno, bortsett fra en logo og en pen dame bak en disk? Utrolig kjedelig! Hva vil de vise, egentlig? At de er så dominrende at de ikke trenger å vise noe? Virker ikke på meg. Jeg vil se duppeditter!

 

Lasse Andreassen

Redaktør

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Kreative idéer viktigere enn maskiner for pigg 125-åring

DataTrykk i Stavanger har en historie helt tilbake til 1899. I mange år var det et tradisjonelt trykkeri, men for åtte år siden kastet de ut offsetpressene og staket ut en helt ny retning for familiebedriften.
Hilde Lars 1

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Gallus lanserer et forskningsgjennombrudd - matt UV-inkjet

Gallus Group, et datterselskap av Heidelberger Druckmaschinen AG, lanserer nå det de kaller et forskningsgjennombrudd: Gallus MatteJet-teknologi.
MatteJet_01x

Det blåser rundt Canons nye tilvalg for planskriver

Kunder med gjeldende Canon Arizona 1300-serie med FLOW-teknologi kan oppgradere UV-planskriveren til den nyeste FLXflow-teknologiversjonen, inkludert de valgfrie ekstrafunksjonene "Float" og "Instant Switch".
Arizona-1300-FLXflow_Hero1