Så var Drupa 2012 historie. Selv var jeg der i fire dager – akkurat nok til å få såre bein og øm rygg – men heldigvis også lenge nok til å oppleve en offensiv og optimistisk bransje som på ingen måte har gitt opp. Faktisk var det en nesten fysisk merkbar god stemning i samtlige haller, noe som også ble bemerket av de fleste jeg snakket med. Mitt inntrykk er at de fleste som reiste til Drupa hadde en forventning om en bransje med en litt avventende og forsiktig holdning til framtida. I stedet fikk vi oppleve en industri i rivende utvikling, og en messe med så mange nyheter at det var krevende å få med seg alt. Ikke minst var det overveldende å se alle nye løsninger som åpner dørene til helt nye markeder. Jeg tror at veldig mange gjester vendte hjem igjen med mange ideer og en fornyet tro på årene som kommer. Dagene i Tyskland ble preget av en foss av pressemeldinger og kontraktsinngåelser på nytt utstyr og avtaler om samarbeid. Allkopi fikk for eksempel betydelig oppmerksomhet da de som en av de første bedriftene på verdensbasis signerte kjøpekontrakt på den splitter nye B2-maskinen HP Indigo 10000.
Jeg forsøker meg på en liten oppsummering. Den er nødvendigvis hårreisende subjektiv, men dette var de store linjene jeg klarte å fordøye i løpet av mitt besøk – bare sånn i tilfelle du ikke var på plass selv.
Nye aktører
Kina gjorde mye utav seg, og også flere asiatiske og afrikanske produsenter. Jeg tror at vi kan vente oss mye bra og rimelig fra uvant hold framover. Landa Corporations nanoteknologi var messens store snakkis, og en soleklar PR-vinner. Men det var flere enn meg som ikke ble helt overbevist. Hvor revolusjonerende er dette egentlig? Mulig at Drupa kom noen måneder for tidlig for Benny Landa. Staben hans vant helt klart markedsføringskrigen, men de virket ikke helt 100 prosent klare for demonstrasjon enda. Vi følger selvsagt spent med. Og hjelpe meg for et show!
Nye metoder
Alle produksjonsmetoder vi kjenner, kommer nå på nye måter. Preg, foliering, perforering, rilling, stansing osv står foran en revolusjon, og et viktig stikkord er laserteknologi. Det dominerende ordet i 2012 er DIGITAL. Alt er digitalt, eller forberedt for å inngå i en digital prosess. Dette har vært et emne på flere Drupa-messer, men først nå er den grafiske verden digital for alvor.
Inkjet, blekkteknologi
De store offsetprodusentene som ikke hadde inngått samarbeid med en digitaltrykkprodusent før Drupa, gjorde det på messen. Heidelberg, Manroland, KBA, Ryobi og resten av de store offsetaktørene har alle inngått strategiske allianser med produsenter av ulike blekkløsninger som blant annet tilfører offsetproduksjonen ”added value” og muligheter for personalisering. Kombinasjonen får ut det beste fra to verdener, og vil forlenge offsetteknologiens levetid med mange år.
Cross media, workflow, kontroll
Software er blitt like viktig som det rene produksjonsutstyret. Spesielt er det blitt helt påkrevet å ha systemer som styrer arbeidsflyten, i en tid da oppdragene blir mindre og mer tallrike. Raske jobbskift er avgjørende, og det fins et utall av løsninger som hjelper trykkeriene med å kontrollere arbeidsflyten og sikre effektiv produksjon. Kryssmedialøsninger som kombinerer personalisert trykk med sosiale medier, nettmarkedsføring og QR-koder er også kommet for å bli. Sist, men ikke minst, bød Drupa på en rekke spesialiserte leverandører og utviklere av alle former for produksjonskontroll, for eksempel kameraløsninger som eliminerer ethvert feiltrykk (for eksempel mispasning) i lynraske produksjonsprosesser.
On demand, små opplag
Både offsetprodusenter, digitalleverandører og storformatutviklere har for alvor gått til kjernen av problemet med oppstart, innstilling og makulatur. Dette åpner for lønnsom produksjon av små serier også i store formater og volumer – for eksempel bøker og gigantplakater. Jeg så med egne øyne en offsetpresse med 11 tårn som kjørte i gang med 8 – 10 arks makulatur. Imponerende.
Roboter
Av og til er det mennesket som er proppen i systemet. Papirhåndtering i inn- og utlegg er for eksempel både fysisk tungt og tidkrevende. Nå kommer robotene for alvor. De henter papirpallene på lageret, plasserer pallene i posisjon, tømmer utlegget og frakter trykksaken til ferdiggjøring. Den første toarmede roboten ble lansert på Drupa.
Bærekraft, miljø
Verdens grafiske bransje er meget engasjert i å ta vare på miljøet. Det bar også Drupa preg av. Bærekraft var et gjennomgående tema hos nær sagt alle utstillere, og også et spesialemne for arrangøren, som kjørte egne seminarer og foredrag. Stikkord: Papir/gjenbruk/gjenvinning, trykkplater/kjemifritt/vannfritt, blekk og trykkfarger. Resirkulerbare materialer i maskiner og utstyr. Redusert energiforbruk. Og mye mer.
Som sagt; dette er subjektivt. Andre gjester med andre hovedinteresser har kanskje en annen oppfatning om hva som egentlig skjedde i Düsseldorf 3. – 16. mai 2012. Men jeg er ganske overbevist om at de fleste mener at det som skjedde var positivt.
Hjertesukket? Ja, jeg har ett. Hvordan kan det ha seg at noen store selskaper betaler i dyre dommer for en diger stand som innredes med ikkeno, bortsett fra en logo og en pen dame bak en disk? Utrolig kjedelig! Hva vil de vise, egentlig? At de er så dominrende at de ikke trenger å vise noe? Virker ikke på meg. Jeg vil se duppeditter!
Lasse Andreassen
Redaktør