M-faktor på Fargekonferansen

PUBLISERT: 31 mai 2012
OPPDATERT: 21 mars

De som har vært på Drupa og sett på måleutstyr og programvare til fargestyring av print og trykk, møtte sikkert mange leverandører som forklarte hvordan deres utstyr kunne innstilles til M0, M1, M2 eller M3.

Bak disse litt kryptiske betegnelsene skjuler det seg en rekke grunninnstillinger til spektrofotometre. M-faktorene er definert i den siste utgaven av ISO standarden 13655, og definerer både hvilke lyskilder som skal brukes til fargemålinger og hvilke filtre man kan bruke i måleutstyret. Filtrene er UV-filter og polarisasjonsfilter.

På Fargekonferansen 2012 blir det et eget innlegg som forklarer bakgrunnen for de forskjellige M-faktorene, og hvordan de i praksis skal brukes i førtrykk og trykk. Innlegget vil også ta opp hvordan målingene med eller uten UV-lys henger sammen med den nye ISO-standarden for grafiske lysstoffrør. Alle dagslysrør som er produsert etter 2010 utstråler mere UV-lys enn gamle rør, og det gir noen utfordringer når man sammenligner papirkvaliteter med forskjellig innhold av optiske blekemidler. Det er typisk stor forskjell på trykkpapir og prøvetrykkspapir her.

Fargekonferansen 2012 avholdes på UBC, Ullevaal Stadion i Oslo torsdag 14. juni. Seminaret ble først annonsert til april, men ble flyttet til juni for ikke å kollidere med IGM og rotasjon.no sitt arrangement om PDF og fargestyring. Fargekonferansen 2012 arrangeres av Palografen og Optirep.

Du kan lese mere om Fargekonferansen og melde deg til arrangementet på hjemmesiden www.fargekonferansen.no.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324