M-faktor på Fargekonferansen

De som har vært på Drupa og sett på måleutstyr og programvare til fargestyring av print og trykk, møtte sikkert mange leverandører som forklarte hvordan deres utstyr kunne innstilles til M0, M1, M2 eller M3.

Bak disse litt kryptiske betegnelsene skjuler det seg en rekke grunninnstillinger til spektrofotometre. M-faktorene er definert i den siste utgaven av ISO standarden 13655, og definerer både hvilke lyskilder som skal brukes til fargemålinger og hvilke filtre man kan bruke i måleutstyret. Filtrene er UV-filter og polarisasjonsfilter.

På Fargekonferansen 2012 blir det et eget innlegg som forklarer bakgrunnen for de forskjellige M-faktorene, og hvordan de i praksis skal brukes i førtrykk og trykk. Innlegget vil også ta opp hvordan målingene med eller uten UV-lys henger sammen med den nye ISO-standarden for grafiske lysstoffrør. Alle dagslysrør som er produsert etter 2010 utstråler mere UV-lys enn gamle rør, og det gir noen utfordringer når man sammenligner papirkvaliteter med forskjellig innhold av optiske blekemidler. Det er typisk stor forskjell på trykkpapir og prøvetrykkspapir her.

Fargekonferansen 2012 avholdes på UBC, Ullevaal Stadion i Oslo torsdag 14. juni. Seminaret ble først annonsert til april, men ble flyttet til juni for ikke å kollidere med IGM og rotasjon.no sitt arrangement om PDF og fargestyring. Fargekonferansen 2012 arrangeres av Palografen og Optirep.

Du kan lese mere om Fargekonferansen og melde deg til arrangementet på hjemmesiden www.fargekonferansen.no.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: