Ny prepresstenking fra Agfa

PUBLISERT: 14 juni 2012
OPPDATERT: 14 juni
Anders Medbo, sjef for Agfa i Nordeb.

Tjenester i skyen og sentralisert repro for mange trykkerier er noen av nyhetene i Agfas prepressystem. Dessuten kommer de med et egenutviklet system for å drive nettbutikk.

– Et lite trykkeri som produserer 3 – 5000 kvadratmeter plater i året, vil snart kunne legge all sin prepress i skyen. Trykkeriet slipper egne servere og å tenke på programoppdateringer.

Det konstaterte Agfas Nordensjef Anders Medbo på Drupa. Der viste han også HPs bladserver som sto på standen, og fortalte at maskinen var kraftig nok til å håndtere all repro i hele Norge – og mer til.

Han fortalte videre at en annen sky-tjeneste er den egenutviklede nettbutikken som tilbys kundene. I bunnen ligger en løsning fra Chili, mens resten er bygd av Agfa.

– I Belgia kjører vi nå et gigantisk avissystem, helt og holdent i skyen. I Norden kjører vi alle demonstrasjoner på et sky-system. Når vi er ute hos en kunde kopler vi oss bare opp, og så kan demonstrasjonen starte.

– For hver trykkpresse lages det regler for hvor pass- og skjæremerker og kontrollstriper skal plasseres. Reglene omfatter ikke bare utskyting, men også profiler for ulike papirtyper. Alt som trengs for å skyte ut er et regelsett, sier Anders Medbo.

Uavhengig av lokalisering

Trykkpressen kan stå hvor som helst. Om et trykkeri kjøper opp et annet, kan de legge inn profilene for det oppkjøpte trykkeriets presser, deretter kan alle trykkpressene styres fra en sentral repro. Har pressen på et sted problemer, kan jobben på noen sekunder styres over til en annen presse på et annet trykkeri, og der kommer platene ut med rett utskyting og riktig profil for akkurat den pressen.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Cloudlab vil hjelpe trykkeriene med netthandel

Tyske Cloudlab Solutions er en etablert leverandør av web-to-print løsninger innen både trykk og emballasje. Med den nye versjonen X3 tar selskapet i bruk KI når det gjelder blant annet design og prissetting.
Cloudlab-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324