Mytene om papirets negative miljøeffekter lever i beste velgående, men gode krefter over hele verden jobber jevnt og trutt for å imøtegå påstandene. Her er en oppsummering.
Reklametrykksaker står for kun 0,1 prosent av husholdningenes totale CO2 – utslipp. Det tilsvarer utslipp fra en biltur på sju mil eller produksjon av fem cheeseburgere.
- I Europa blir to tredeler av papiret resirkulert.
- Skogvolumet i Norge er fordoblet siden 1925. Årlig tilvekst av skog i Europa tilsvarer 1,5 millioner fotballbaner, www.printpower.no , www.skogoglandskap.no
- Uadressert reklame virker best, ifølge ledende markedsførere, www.printpower.no
- Lesere stoler mer på trykte nyheter enn de samme nyhetene publisert på TV eller på nett, www.printpower.no
- Alle generasjoner foretrekker papirmedier fremfor digitale medier til lesing, viser ny europeisk forskning. (www.twosides.uk)
- Skogen i Norge fjerner 27 millioner tonn CO2 fra atmosfæren hvert år gjennom årlig tilvekst. Dette tilsvarer halvparten av Norges utslipp av klimagasser, WWW.skogoglandskap.no
- 83 prosent av ungdommer mellom 18 og 24 (80 prosent av alle forbrukerne) mener at det er bedre å lese på papir enn på en skjerm.
- 63 prosent av dem mellom 18 og 24 (58 prosent av alle forbrukerne) foretrekker å ha viktige dokumenter på papir.
- 63 prosent av dem mellom 18 og 24 (68 prosent av alle forbrukerne) mener at papirmediene er basert på en fornybar ressurs.
- De fleste forbrukere mener at rundt 20–40 prosent av papiravfallet blir samlet inn. I Europa er gjenvinningsgraden for papir faktisk 69 prosent, www.paperforrecycling.eu eller erpc@cepi.org
Gjengitt med tilllatelse fra NHO Grafisk.